10/06/2026
حوار بين طبيب تغذيه وسيده تعيش مع السمنه والضغط والسكر والكبد الدهني وارتفاع في وظائف الكلي !
ط: يلا بينا نبتدي بروح جديدة، ولكن بشرط: إنك تنوي فعلاً على التغيير!
س: (بتنهيدة) أنا زهقانة وحاسة إن الموضوع صعب.. علطول مجهدة ومش قادرة أعمل أي حاجة
ط: معلش، أنا عارف إن الموضوع مش سهل.. بس إن شاء الله هتقدري، وكل اللي محتاجينه دلوقتي إننا نشحن البطارية من جديد
س:صدقني حاولت كتير قبل كده، وبقع في النص ومش بقدر أكمل.
ط:عشان نحل أي مشكلة، محتاجين نجيبها من جذورها مش مجرد مسكنات
س:أنا بجد مش عارفة إيه اللي حصل! وزني ابتدى يزيد شوية، وراحت جرة وراها كل الأمراض دي.. ضغط وسكر وكبد دهني، وحالياً وظائف الكلى كمان بدأت تعلى! كنت خايفة من الأدوية أحسن أكمل بيها طول العمر.
ط: (مبتسماً) أنا فاهمك.. على فكرة، الدكاترة أكتر ناس مش بتحب الأدوية! (ههههه)
س: بجد؟ (هههه)
ط: طبعاً! بس في الآخر بناخدها كـ "عكاز" عشان نعرف نعيش ونكمل حياتنا صح
س:حقيقي.. الواحد لما يمشي بشنطة أدوية بيبقى موضوع متعب ونفسيته بتشيل.. وطبعاً الحمد لله على كل شيء
ط: طب يلا بقى نفتح صفحة جديدة بروح جديدة، وإن شاء الله اللي جاي أحسن بكتير.
س:بس هو إيه اللي حصل يا دكتور؟ أنا كنت زي الفل! حياتي انقلبت فجأة لما غيرت طريقة أكلي وبقيت غير منظمة.. لا مواعيد نوم، ولا مواعيد وجبات، والدنيا اتلخبطت خالص.
س: (مستدركة) طيب تصدق؟ أنا كنت زمان باكل أكتر من كده ومش بتخن.. قبل ما أشقلب حياتي وتبطل تبقى منظمة!
ط:طبعا عنك حق ميه بالميه ! لانك لما بقيتي مش منظمه الجسم دخل في حاله " التهاب مزمن صامت " كأنك جالك التهاب بكتيري بالظبط ، بس الفرق ان مناعتك الطبيعيه اتقلبت مرضيه وبدأت تهاجم خلايا جسمك وتدمرها ، وهي دي الي خلت خلايا جسمك تكبر بدري وشرايينك تتأثر وضغطك يعلي وسكرك يعلي وتراكمت الدهون علي الكبد وارتفعت وظائف الكلي وكمان انتاج الطاقه قل وعشان كده بقيتي مجهده علطول وطاقتك قلت
س: (باندهش) يعني مناعتي الطبيعية هي اللي اتقلبت ضدي وبقت مرضية؟!
ط:أيوا بالظبط.. الخلايا الدهنية لما كبرت وبقت غير منظمة، بدأت تفرز مواد سامة تتعب الجسم
س: طب على كده.. ممكن نظبطها تاني ونرجعها لطبيعتها؟
ط:طبعاً طبعاً، إن شاء الله كل ده يتصلح
س:أنا كدة اتفائلت وتشجعت ونويت فعلاً.. بس أخدت بالي من حاجة يا دكتور؛ أنت مكلمتنيش خالص عن الأكل في الأول! فين الممنوع والمسموح؟
ط:الأهم والأولى هو إننا نخلي "ساعة الجسم البيولوجية" تنتظم، ونهدي حاله الالتهاب دي ، ونغير أسلوب حياتك ونومك وحركتك.. بعد كده الأكل مقدور عليه وسهل جداً.
س: ياه! للدرجة دي الأكل آخر حاجة؟!
ط:طبعاً.. لأنك لو غيرتي أسلوب حياتك، جسمك وخلاياكي هيرجعوا يعرفوا يتعاملوا مع الأكل والحرق بشكل ممتاز، وتقدري تستمتعي بحياتك.. ومش بعيد كمان تبطلي الأدوية دي كلها لما تحاليلك تنتظم وتحافظي على التغيير.
س:وأنا اللي كنت فاكرة إن الدايت والأكل هو نمرة واحد، ومش مهم أسلوب حياتي عامل إزاي!
ط:للأسف، ناس كتير جداً فاكرة كدة وضغطة نفسها في حرمان ملوش لازمة.
س: يلا بينا.. أنا كلي حماس ونويت بجد.
ط: يلا بينا نحط خطة تغيير أسلوب الحياة خطوة بخطوة.. وللحديث بقية إن شاء الله!