Dr Asmaa Elmahdy

Dr Asmaa Elmahdy أنظمة سمنه ونحافه اونلاين 🌸
دايت نفسى و دعم سلوكى 🌷
واتس🌱: 01212669737

وانتم بتشتروا  #حضار   #فاكهه  اختاروا دائما الالوان الداكنه منها يعنى مثلا الفراوله اشتروا الأكثر احمرار  كل فاكهه وخضا...
25/05/2026

وانتم بتشتروا #حضار #فاكهه
اختاروا دائما الالوان الداكنه منها
يعنى مثلا الفراوله اشتروا الأكثر احمرار
كل فاكهه وخضار تبع لونه اختاروا الاغمق
كده القيمه الغذائيه أعلى فيه الصبغه بزياده
ودمتم اصحاء

24/05/2026

اللهم أعد مجد هذه الامه وأرفع شأنها يارب 🌸

  "نوع معين من الاكل "ابنى مابياكلش الا ملوخيه من الخضار !! ومن اللحوم .. فراخ !!! ومن الفاكهه .. مافيش 🥺 ده معظم مشكله ...
24/05/2026


"نوع معين من الاكل "
ابنى مابياكلش الا ملوخيه من الخضار !!
ومن اللحوم .. فراخ !!!
ومن الفاكهه .. مافيش 🥺
ده معظم مشكله الأمهات .. وللاسف ف الحاله دى الطفل بيبقى عنده #سوءتغذيه
الطفل من وهو صغير ياريت نلعب له ف الوان الاكل
لو حتى هندخل له الخضار مهروس ف حاجات تانيه بيحبها
الفاكهه نضيف اى حاجه بيحبها عليها
نمنع أو نقلل مرواحه لاى سوبر ماركت
نحط دايما بدايل صحيه قدامه .. لان للاسف هيكبر ع كده
لو بياكل نوع واحد من الخضار مستحيل نقدر توفره كل يوم
وهكذا ف باقى الاختيارات .....
اختيار نوع معين من الاكل .. بيعمل الجوع الخفى اللى قولنا عليه امبارح
وعشان يكون الموضوع واضح اكتر مش لازم عشان ابنى سمين يبقى مش عنده جوع خفى
ومش لازم أنه عشان نحيف يبقى صحيا مش كويس
المهم ابنك بياكل ايه مش بياكل اد ايه
الجوده اهم من الكميه وبردو الكميه مهمه بس مع التنويع

دمتم اصحاء ⁦❤️⁩
#اطفال #تغذيه

أشهد الله أني انوي التوبة على ذنوبي ، وذلاتي ، و كل كبيرة تغضبه.اللهم اغفر لي ذنوبي ، و خطيئتي و اخرجني من الدنيا كما دخ...
24/05/2026

أشهد الله أني انوي التوبة على ذنوبي ، وذلاتي ، و كل كبيرة تغضبه.
اللهم اغفر لي ذنوبي ، و خطيئتي و اخرجني من الدنيا كما دخلتها بلا ذنوب ولا عيوب .
ربي إن كان هذا آخر عهدي بالدنيا فأجعلني من التائبين ، اللهم اكتب لي لقائك و انا بدون ذنب و اجعل جنتك لي هي المأوي . اللهم اغفر لي ذنبي و خطيئتي و لا تتوفني إلا و قد غفرت لي كل ذنوبي. 🤲

23/05/2026
فى احلام بتفضل موجوده بس فى عقلنا الباطن او شوية احلام يقظه بس فى ناس بتعرف تنفذ حلمها .... فى منهم حالات مزمنه و حالات ...
21/05/2026

فى احلام بتفضل موجوده بس فى عقلنا الباطن او شوية احلام يقظه
بس فى ناس بتعرف تنفذ حلمها ....
فى منهم حالات مزمنه و حالات صبرت عشان توصل
فى ناس كانت حاجزه مواعيد لعمليات على فكره
و فى ناس حتى اشترت حقن عشان تحقن ركبها ومش استخدمتها
فى ناس انزيمات الكبد و مضاعفات كتير راحت الحمد لله
فى ناس قللنا وحدات انسولين
فى ناس مرضى اورام الله يعافيهم وأمراض قلب
لما تشوف كل ده ده اللى بيفرح
و غير ان ماشاء الله سابع حاله تحمل بعد سنين فى اسكرين ليها هنا بردو
و حالات اضطرابات طعام
و تكيس مبايض و لخبطه هرمونات
هنا تشكليه حلوه من تحدى الشهرين ما بين العيدين
فى هنا فرحه فى الاسكرينات دى
بس شوفوا الاسكرينات بالترتيب

وكل سنه وانتم طيبين ❤️

فى سلوكيات البشر زى ما البوست اللى فات بيعملوا من الحبه قبه و حرفيا بيعملوا الا مشكلات مشكلات حتى تصبح مشكلات وقضايا و ح...
20/05/2026

فى سلوكيات البشر
زى ما البوست اللى فات بيعملوا من الحبه قبه و حرفيا بيعملوا الا مشكلات مشكلات حتى تصبح مشكلات وقضايا و حاجات كتير
تعالوا نروح حته تانيه .......

وكان الأنسان عجولا
احنا مخلوقين كده و ده شىء اساسى فينا كبشر
فكل اللى هقوله مش معناه ان فيك مشكله
بس معناه انك محتاج تتعمل سلوك جديد ...
الإنسان بطبيعته مش صبور مش عاوز يتعب عاوز اللى يتعمل فى سنه يعمله فى شهر لا اسبوع
ودايما الشيطان بيشتغل على الحته دى علينا
فحتى العيال تكره جدا المذاكره وتبدأ تفكر فى الغش!
ما هى اريح و نتيجه اسرع ...
الحقيقه ان لو مشينا ورا سلوكياتنا الطبيعه للبشر هيلا هوبا لم أصبح بشر
هبقى كائن بهيمى متبع لشهواته و فقط
لدرجه ان ممكن عاوز تشبع ش**ة الاكل تسرق عادى!
عشان كده احنا كمسلمين دايما لازم نكون ضد التيار ده
وعشان كده تدعى ربنا دايما انك تكون ضمن القله دى و ليس من الكثير للى سايبين سلوكياتهم البشريه من غير اى تهذيب او كبح او تدريب ....

ممكن تقولوا ايه لازمه الكلام اللى فوق ده
لان ده اساسا اكبر سبب من السمنه
عاوز تخس بسرعه بغض النظر عن النتيجه وده للاسف من سلوكايتنا البشريه العجل والسرعه والسهوله
عاوز تروح الجيم شهرين تلاته اخس كام كيلو و هوقف بعدها
كل ده سبب زياده للسمنه اصلا
الجيم اللى كام يوم
والتخسيس اللى بسرعه
ربط نفسك بميزان

هفضل اقول لكل حاله عاوزه تخسى بسرعه و تروحى جيم شهرين تلاته
لا مش تخسى ولا تروحى جيم
خليكى زى ما أنتى افضل لك وهنا مش بدعى للاستسلام او كسر عزيمه ابدا
بل لان التخسيس الغلط مصايبه اكتر بكتير من لما تسيب وزنك زى ما هو
...
خلاصه الكلام
طول ما انت سايب نفسك لنفسك
هتضيع سواء صحيا ولا نفسيا ولا دينيا
ماكنش نقول صباحا و مساء ف الأذكار
اللهم لا تكلنى الى نفسى قرة عين ...
غيروا مفاهيم قبل ما تغيروا الاكل يومين تلاته 👍
عاوز تبقى شخص مختلف ناجح بمفهوم مختلف
بأساس صح
العياده يوم السبت والاربع من الساعه ٦
و ده طبعا بعد اجازه العيد
عاوز تخس من غير وعى ولا اهتمام بصحتك
مش تيجى لى 😁
خلينا نوفر طاقات بعض🤣

19/05/2026

اعمارنا صغيره مش زى الأمم اللى فاتت
من نعم ربنا علينا ان فى مواسم طاعه
الأجر فيها مضاعف
يعنى الوقتى تسبح تسبيحه ب ٧٠٠ والله يضاعف لمن يشاء ووهكذا على كل العبادات
و فى ليلة القدر اى عمل بردو كانك اكتر من ٨٣ سنه بتعمله
مش بتعمله ٨٣ سنه لا اكتر... خير من ألف شهر
فلما يجى لك موسم طاعه امسك فيه بايدك وسنانك
أجرى فيها من الاخر و سيبك من الدنيا فيها
و خلى بالك الايام دى ماحدش يعرف فضل اى عباده فيها غير ربك
و ده من افضليه و عظمه الايام دى
فسارعوا❤️
دى العلاقه الوحيده اللى تستاهل تتعب عشانها
غير كده كل العلاقات مش دايمه

وكل سنه وانتم طيبين ❤️

معظم مشاكل البشر عامه تضخيم الأمور خصوصا مع وجود السوشيال ميديا فى موضوعات تافهه جدا بجد بس للاسف بتاخد من ارواحنا بطريق...
19/05/2026

معظم مشاكل البشر عامه تضخيم الأمور
خصوصا مع وجود السوشيال ميديا
فى موضوعات تافهه جدا بجد بس للاسف بتاخد من ارواحنا بطريقه بشعه
و للأسف فجأه بنتحول لمرضى
يكون طفل مجرد ان وزنه زايد حاجه بسيطه
يعنى ممكن كان بمجرد قطع شيبسى و كانز الطفل يبقى طبيعى من غير اى حرمان
لا نسلط الضوء جدا ع الطفل ده و نتعامل معاه انه مذنب لو شرى كيس شيبسى مع زمايله لو مره واحده حتى برغم ان هو نفس ذات الطفل اللى شاطر ومسك نفسه باقى الاسبوع
دايما بنشوف الوحش و نكبر فيه
والحلو نصغر فيه
يقوم نقلب الطفل من مجرد زياده بسيطه ٣ ولا ٤ كيلو
لصدمات بقا وكلام يوجع واحساس الطفل ان فيه مشكله
فيتحول حرفيا لبالغ و شاب مصاب بالسمنه
برغم ان لو كنا بس مش ركزنا معاه كان الولد عاد طبيعى
ولو بنت و نضغطها بوزنك زايد فجأه نزود عنده الضغط النفسى و فجأه هرمون الكورتيزول سحب معاه انسولين فجأه البنت عادت تكيسات مبايض اللى اساسا خلاص عاد اعتراف رسمى بيها انها خلل هرمونى وايض
البنت نبقى لخبطنا لها هرموناتها و شكل رقبتها و محيط بطنها و قللنا ثقتنا فى نفسها لمجرد اننا حبينا نضغط ع الغلط ومش نشوف الصح
ارجوكم واحنا داخلين على الاجازه
ارحموا العيال شويه
بيجى لى عيال كتير بتعامل معاهم نفسيا اكتر من تغذيه
لان العيال حرفيا العامل التعبان فيه النفسيه
وقتها بيبقوا حلوين وكويسين جدا
ابنك لو زايد ٢ لحد ٤ كيلو مش توديه يعمل دايت فكسان تخسيس وشويه الجهل ده ولا يروح جيم شويه ويقف
لا خليه يعيش صح
ياخد طاقته صح
تبع ما منظمه الصحه العالميه بتقول
مافيش طفل بيتحرم
فى طفل بيكبر و بينمو
ضغطوهم مش هيحرقوا
والكلام للكل بجد
افرحوا بكل صغيره و عيشوا واستشعروا النعمه
ولو حسيت فى يوم انك محبوس و مضغوط اوعى تسيب نفسك كده
العمر مره واحده عيشها صح
وارجوكم خليكم هينن لينن مع الناس
نفسى ماعادش حد يعيط من تعليق الناس على اجسامهم
مهما ان كان ميزانك انتى أجمل واحلى حاجه موجوده فى الكون
دومتم احلى واجمل ناس
كل سنه وانتم طيبين
اوعى تخلوا اى حاجه تأثر على طاعتكم اليومين دول

❤️❤️❤️
19/05/2026

❤️❤️❤️

أهلا بأحلى ايام الدنيا 😍 كل سنه وانتم طيبين ❤️
17/05/2026

أهلا بأحلى ايام الدنيا 😍
كل سنه وانتم طيبين ❤️

Address

طناح شارع الخماره
Mansoura

Opening Hours

Wednesday 5pm - 9pm
Sunday 5pm - 9pm

Telephone

+201212669737

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Dr Asmaa Elmahdy posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share