19/05/2026
Luontoon suuntautuvalla toimintaterapiatapaamisella havahduimme ihmettelemään asiakkaan kanssa luonnon erilaisia aistikokemuksia, merkityksellisyyden kokemusta ja sen voimauttavaa sekä rentouttavaa vaikutusta.
Luonnon avulla pystyy tutkimaan ja peilaamaan monia asioita kuten, herkkyyttä, yksilöllisyyttä, erilaisuutta ja selviytymisen ihmettä. Luontokokemukset ovat usein maadoittavia ja auttavat harjoittelemaan läsnäolon taitoa. Kävely vaihtelevissa luonnon maastoissa tekee hyvää myös fyysiselle keholle ja auttaa rauhoittamaan hermostoa. Luonnossa keho ja mieli saattavat päästä helpommin tilaan, jossa voi tapahtua parantavaa ja oivaltavaa sisäiseen prosessiin liittyvää työskentelyä.
Luonnosta napattu kuva suuresta vanhasta männystä viritti ajatuksia myös siitä, millaisia erilaisia ajanjaksoja elämään voi kuulua ja millaisia kasvujälkiä ne jättää hyvässä ja haasteessa meihin ihmisiin. Elämän erilaiset valinnat ja hetket ovat ikään kuin oksia, jotka tuovat omat tarinansa elämäämme, ovat osa meitä, m***a eivät määritä meidän kasvua eteenpäin. Aina on mahdollista kasvaa ja kehittyä, huolimatta matkan varrella tapahtuneista haasteista. Kuten puillakin on taito korjata haavansa, niin on myös ihmisillä itselläänkin. Joskus haavan voi hoitaa itse ja joskus siihen tarvitaan toisen apua, kuten läheisen, ystävän tai terapeutin.
Luonnollisen lempeää kesänalkua Sinulle! 💚