12/04/2026
Sikit cerita sarang walit,
Tadi ada sorang akak ni datang Beli. Dia cakap nak cari sarang walit yang belum proses tu.
Aku pun bawak lah dia pergi tengok stok yang baru lepas tuai.
Sampai je depan meja, dia terus berhenti.
Mata dia bulat.
“Wahhh putih melepak, akak ingat sarang burung ni kotor-kotor je…”
Aku senyum je. Dia belek punya belek, lepas tu tanya aku,
“Ni betul ke sarang burung ori dik? Tak campur benda lain?”
Aku angguk, saja nak menyakat dia sikit. Aku kata:
“Ori lah kak. Kalau akak nak buat masker muka tiap-tiap malam pun boleh. Ambil yang gred mangkuk ni. Kalau nak kulit nampak glowing macam artis, makan konsisten seminggu dua kali, baru nampak 'alunan' awet muda tu…”
Akak tu terus tergelak.
“Eh dah macam kaunter kosmetik p**a dah ni…”
Lepas tu dia belek satu-satu sarang tu. Pegang, timbang, tengok kiri kanan macam tengah pilih berlian kat Habib Jewel.
Aku cakap kat dia,
“Kak, meh saya pilihkan yang paling tebal dan besar sekali kak, harga kawan-kawan je ni…”
Sekali dia pandang aku balik, terus dia kata:
“Takpa dik, bagi akak yang pecah-pecah sikit pun tak apa…”
Aku terus blur.
“Kenapa kak? Orang lain semua nak yang cantik-cantik buat hantaran.”
Dia jawab selamba,
“Akak nak makan sendiri je. Kalau cantik sangat, sayang p**a nak masak…”
Aku pun gelak.
Aku cakap kat dia:
“Kak, sarang burung ni bukan macam buah-buahan yang cepat busuk. Akak simpan kering macam ni, 2-3 tahun pun tak apa. Nanti mana tahu tiba-tiba badan rasa tak sedap, atau cucu nak periksa, waktu tu terus boleh rebus buat ubat…”
Dia diam sekejap, lepas tu dia gelak lagi kuat.
Last-last, alhamdulillah akak tu borong terus 100g buat simpanan stok keluarga dia.
Kenapa Kena Ada Simpanan Sarang Walit?
Aku cakap jujur lah, sarang walit ni kalau korang beli memang tak rugi simpan.
Sebab benda ni "Emas Putih" kesihatan. Bukan senang nak jumpa yang betul-betul fresh dari gua atau rumah burung.
Betul tau, korang pernah jumpa orang jual sarang walit gred A tepi jalan sebelah gerai pisang goreng?
Tak kan?
Takkan lah bila badan dah mula rasa 'lembik' atau batuk tak berhenti nanti, korang nak cari sarang burung tiruan kat kedai RM2 yang penuh gula tu?
Harga pun kalau kira balik, bukannya mahal mana untuk kesihatan. Satu keping tu kalau masak, boleh kongsi satu keluarga.
Serius.
Lagi murah dari belanja kawan makan steamboat sekali hadap. Yang itu esoknya dah hilang, yang ini khasiat dia serap sampai ke paru-paru dan kulit.
Kalau korang tak percaya, korang cuba simpan sikit hari ni. InsyaAllah, bila nampak kesan dia kat kesihatan nanti, korang sendiri akan cakap:
“Alhamdulillah, nasib baik dulu aku dengar cakap PAKTEH…”
Boleh oder disini
https://my.shp.ee/zNR4HX6z
Nak Tanya tekan sini
https://wa.link/cakzb4
https://wa.link/cakzb4