Aliff Ahmad III

Aliff Ahmad III Facts and figures.

Teman Atok Startup tandangan MOU di UniSZA, Terengganu..;)
01/09/2026

Teman Atok Startup tandangan MOU di UniSZA, Terengganu..

;)

31/08/2026

Manusia paling celak* dan bangsa* adalah mereka yang hisap rokok dalam tandas awam, cucuh pintu, buang abu atas lantai dan puntung rokok dalam tandas. Aku sumpah puak ni jadi hebat macam Fami 67!
;p

PELANGGAN DARI NERAKAWalaupun kita jadi pelanggan, kita tidak sentiasa betul. "Customer is always right" hanyalah "tagli...
31/08/2026

PELANGGAN DARI NERAKA

Walaupun kita jadi pelanggan, kita tidak sentiasa betul. "Customer is always right" hanyalah "tagline" menjilat yang hina.

Sebenarnya "customer is always wrong" bila dia rasa dia "entitle" untuk dilayan lebih. Walhal dia hanya beli sehelai baju je, tapi dia "demand" nak dilayan seperti bos pekerja itu. Teringat aku tengok "support" syarikat aku kena maki hamun dengan pelanggan dari neraka ni.

Dia nak orang balas setiap soalan dia dengan cepat, dia nak barang dia cepat disediaan dan dia nak orang tunduk dan dengar apa sahaja "complain" dia walaupun dia salah. Sampai aku masuk ambil alih, aku "tiaw" je terus pelanggan musibat macam tu.

Dengan alasan dia dah bayar. Dia kata dia ada hak, dia mesti dilayan macam bos. Walhal servisnya untuk dapat barang yang dia beli sahaja. Tapi tak, dia kutuk servis penjual, dia provok pekerja, kata penjual lembab, bila pekerja menjawab dengan tegas, dia ugut nak viral p**a. Kata pekerja tu "rude" bagai.

Perangai sikit-sikit nak ugut viral ni memang perangai narsisis yang sangat gila. Walhal urusan muamalat je. Tak s**a, blah jelah. Tak payahlah nak sekolahkan orang tu "customer service" apa benda semua, hanya disebabkan kau dah kantoi tak baca terma atau "disclaimer".

"Respect is earned not given." Kalau kita pelanggan yang baik, insyaAllah kita dilayan dengan baik.

Kan?

Aku dari jauh melihat kejadian tersebut. Aku kata dalam hati, kedai ni elok je selama ni. Pekerja dia pun elok je selama ni. Kenapa mamat tu merentan? Ya, memang benar hidup kita kena ada statistik. Kita tak boleh nak gembirakan semua orang. Belasah je 1% yang rasa "entitle" tu. Rezeki dari Allah.

Selagi kau tak makan duit orang, tak menipu pelanggan kau, majoriti pelanggan takda masalah dengan kau, kau teruskan je macam biasa. Persetankan perangai 1% pelanggan dari neraka, narsisis dan rasa "entitle" ni.

Korang pernah hadap spisis 1% pelanggan dari neraka ni?

;)

31/08/2026

Ada tak?

30/08/2026

Kesian tengok ceplos-ceplos dan konsultan-konsultan kerajaan yang telah mempertahankan 1% 200 liter dulu. Apa khabar semua tu? Liar biasa jilat?!
;p

30/08/2026

...

30/08/2026

Ada p**a tersakiti aku jumpa Tok Jo. Dah kenapa diorang ni? Aku nak kena minta izin diorang ke? Nanti kita semua sama-sama akan mengadap maut dan berjumpa Allah.
Kan?

TOK JO MENDENGAR..Siapa yang kenal aku pasti tahu yang aku takkan menjilat mana-mana politikus. Nak pergi jumpa mana-man...
29/08/2026

TOK JO MENDENGAR..

Siapa yang kenal aku pasti tahu yang aku takkan menjilat mana-mana politikus. Nak pergi jumpa mana-mana politikus pun aku malas. Lagipun, aku memang tak pandai bab uruskan orang politik. Aku masih waras, 1+1 adalah 2. Bukan bos nak berapa.

Dulu masa Ismail Sabri jadi PM pun pernahlah setpol dia beriya ajak aku berjumpa dengan dia. Pun aku tolak banyak kali. Walaupun dia kata PM nak jumpa aku. Bukan sebab aku sombong, tapi aku malas. Aku sibuk ketika itu dengan kes Bella dan kerja aku yang bertimbun.

Cuma, Tok Jo ini aku kena bagi sedikit pengecualian kerana dia bukan seperti politikus lain. Dia akauntan bertauliah, seorang usahawan dan punya kerjaya profesional sebelum terjun ke bidang politik. Bukan macam pejuang PTPTN, mahupun budak bekam, yang takda apa selama ini, masuk politik terus "jackpot".

Jadi, jemputan untuk bertemunya aku sahut. Cumanya aku rasa tidak adil lah aku datang seorang sendiri. Aku ajak sekali kawan-kawan usahawan aku yang "steady", profesional dan ahli akademik untuk turut hadir memeriahkan wacana ilmiah yang santai di pagi hari Sabtu ini.

Usahawan yang "steady" ini adalah mereka yang jalan terus walaupun takda bantuan kerajaan, takda orang politik di belakang, dan tidak meroyan merentan tentang perniagaan mereka di media sosial. Tidak buat "marketing" jijik dan keji walaupun ekonomi memaksa. Paling penting, bukan taik porex.

Yang profesional p**a, ada jurutera otai, saintis berimpak tinggi, pakar hidrolik, pakar gelombang dari UM , pakar network dari TM, pakar polimer dari Jepun dan aku terbangkan khas sahabat aku Dr. Aid Fawzal FA Number dari UK untuk hadir memberi buah idea segar dari UK.

Banyaklah isu-isu yang aku kira mewakili suara majoriti usahawan SME, antaranya isu polisi yang menyekat inovasi anak muda, percukaian yang menekan, ketidakadilan polisi dan peluang untuk anak muda terus berdaya saing. Isu e-commerce yang menindas usahawan menjadi rancak kerana mendapat sambutan ramai.

Kami mungkin sudah tidak berapa muda. Tapi suara kami insyaAllah relevan untuk masa depan anak muda akan datang. Walaupun ada perbincangan yang luar daripada jangkauan Tok Jo, tapi mana tahu kan, takdir Allah Tok Jo jadi PM, dia mesti ingat kami pernah luahkan masalah tersebut dan segera diperbaiki.

Kali ini, Tok Jo datang bukan sebagai menteri MITI, bukan juga sebagai pemimpin politik, tapi dia datang dengan topi usahawan yang lebih senior dan berjaya, mendengar, memahami dan cuba membantu. Itulah yang menarik tentang sidang santai tadi. Tidak formal dan sangat santai. Siap ada yang datang dengan seluar pendek lagi.

Mula pun tepat waktu 9.30 pagi. Cuma ada yang mengomel sedikit sebab Tok Jo suruh makan nanti. Nampak tak dia punya "commit" nak fokus melayan kami. Makan pun dia suruh "postpone" je. Sesi habis setelah 3.5 jam. Itu pun nampak Tok Jo masih nak meneruskan sesi. Dia mungkin teruja dengan mereka yang hadir. Malangnya masa tak mengizinkan.

Yang paling menarik, Tok Jo siap tolong menjual untuk SCRUT. Apa pun, Tok Jo memang tak kosong. Dalam pengalaman aku bertemu dengan ramai menteri dan politikus, setakat ini Tok Jo berada di kelas yang tersendiri. Dia bijak, tajam dan penuh pengalaman keusahawanan.

Jika usul semua politikus bingai melainkan dibuktikan sebaliknya dibawa, Tok Jo ialah yang sebaliknya, manakala menteri 67 adalah contoh yang bingai itu. Aku harap Tok Jo terus maju jaya, kekal fokus dan mudah-mudahan kalau ditakdirkan menjadi Perdana Menteri Malaysia suatu hari nanti, jangan lupa kisah hari ini.

Ada sesiapa tak setuju atau tak s**a dengan Tok Jo? Kalau tak s**a, apa sebabnya?

;)

Sembang santai bersama Tok Jo..;)
29/08/2026

Sembang santai bersama Tok Jo..

;)

Pagi-pagi udah ke sini untuk mencari rejeki. Kalian p**a gimana?;)
27/08/2026

Pagi-pagi udah ke sini untuk mencari rejeki. Kalian p**a gimana?

;)

Address

Putrajaya
530000

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Aliff Ahmad III posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Shortcuts

Share