Aandacht en Balans

Aandacht en Balans KPNI & orthomoleculair therapeut. It’s all about energy!

Waar kan jij je in verliezen?Een goed gesprek.Een wandeling in de natuur.Een boek. Creatief bezig zijn.Tuinieren.Koken.D...
11/06/2026

Waar kan jij je in verliezen?

Een goed gesprek.
Een wandeling in de natuur.
Een boek.
Creatief bezig zijn.
Tuinieren.
Koken.

Die momenten waarop je de tijd even vergeet.
Mijn manier om de tijd te vergeten is heel gewoon rommelen in huis en lekkere dingen maken 😉

Vaak denken we bij energie aan voeding, slaap of beweging.
Maar ook plezier, nieuwsgierigheid en opgaan in iets wat je leuk vindt, kunnen energie geven.

Misschien niet omdat je lichaam meer energie aanmaakt,
maar omdat het even niet voortdurend energie hoeft te besteden aan stress, piekeren of moeten.

Dus mijn vraag voor vandaag:

💬 Waar verlies jij jezelf in? Reageer met 'genieten' en ik denk met je mee.

Liefs Beata 💚

Waarom zie ik steeds meer cliënten met eczeem en hooikoorts?Wist je dat ongeveer 70% van ons immuunsysteem zich in en ro...
03/06/2026

Waarom zie ik steeds meer cliënten met eczeem en hooikoorts?

Wist je dat ongeveer 70% van ons immuunsysteem zich in en rond de darmen bevindt? Daarom is de relatie tussen darmgezondheid, eczeem en hooikoorts zo gek nog niet. Wanneer de darm barriëre verstoord is geraakt of het darm microbioom uit balans raakt, kan het immuunsysteem gevoeliger reageren op prikkels uit de omgeving. Dit kan zich uiten in klachten zoals jeuk, huiduitslag, niezen, tranende ogen, kriebel achter in je keel of andere allergische reacties. Door te kijken naar de gezondheid van de darmen en de leefstijl als geheel, kunnen we het lichaam ondersteunen om weer meer balans te vinden.

Lees de rest van mijn blog op mijn website
https://www.aandachtenbalans.nl/post/waarom-zie-ik-steeds-meer-clienten-met-eczeem-en-hooikoorts

💬 Herkenbaar? Reageer met 'hooikoorts' en ik denk met je mee.

Liefs Beata 💚

In de operatiekamer leerde ik één ding heel duidelijk:Het lichaam reageert direct op stress.- Hartslag omhoog- Ademhalin...
29/05/2026

In de operatiekamer leerde ik één ding heel duidelijk:

Het lichaam reageert direct op stress.
- Hartslag omhoog
- Ademhaling verandert
- Spanning neemt toe

Diezelfde fysiologie zie ik nu terug bij mensen met burn-out klachten.
Alleen subtieler - en langduriger
Begrijp me niet verkeerd, we kunnen niet zonder stress, maar niet te lang met.

Herstel begint bij begrijpen hoe jouw lichaam reageert.
Wat probeert jouw lichaam je te vertellen, fluistert jouw lichaam of is het al tegen je aan het schreeuwen?

Probeer te leren om te luisteren naar de signalen die jouw lichaam je geeft!

💬 Herkenbaar? Reageer met 'fluisteren' en ik denk met je mee.

Liefs Beata 💚

Herken je dat? Vrijdagavond en geen zin om te bedenken wat je wil eten..... Nu met Jazz - festival in Breda een makkelij...
15/05/2026

Herken je dat? Vrijdagavond en geen zin om te bedenken wat je wil eten..... Nu met Jazz - festival in Breda een makkelijk en lekker recept.

Kies een sla soort die je lekker vindt, ik heb veldsla gebruikt. Doe daar geroosterde kikkererwten, frambozen (vries of vers), uitgebakken (bio) spekjes, avocado eventueel aangevuld met wat kaas, noten , pitten en zaden.
Sprenkel er rijkelijk wat extra virgin olijfolie en wat balsamico azijn overheen en je hebt binnen een kwartier een heerlijk gevulde salade.
Olijfolie en balsamico azijn kun je vinden bij Echt Olijf in Breda (https://www.echtolijf.nl/)

Eet smakelijk.

Liefs Beata 💚

Gezond eten is vaak niet voldoende.Je kunt alles 'goed' doen, maar als je lichaam overbelast is of onder spanning staat,...
13/05/2026

Gezond eten is vaak niet voldoende.

Je kunt alles 'goed' doen, maar als je lichaam overbelast is of onder spanning staat, wordt voeding anders verwerkt.

Opname, vertering, energieproductie, hangt allemaal samen met je staat van 'zijn'.

Daarom kijk ik nooit alleen naar je voeding.
Context is alles.

💬 Herkenbaar? Reageer met 'context' en ik denk met je mee.

Liefs Beata 💚

kPNI & orthomoleculaire praktijk in Breda

Soms zit herstel ook in iets kleins.Een fijn gesprek.Samen lachen.Je even écht verbonden voelen met iemand.We hoeven het...
08/05/2026

Soms zit herstel ook in iets kleins.

Een fijn gesprek.
Samen lachen.
Je even écht verbonden voelen met iemand.

We hoeven het niet altijd alleen te doen.

Liefs Beata 💚

kPNI & orthomoleculaire praktijk in Breda

Hoe ontlast jij?Lastige vraag, ik begrijp het, want wat bedoel ik hier nu mee? We praten er niet graag over; po**en of o...
13/11/2025

Hoe ontlast jij?

Lastige vraag, ik begrijp het, want wat bedoel ik hier nu mee?

We praten er niet graag over; po**en of ontlasten en vergeten soms dat onze darm niet zomaar een verteringsbuis van mond tot kont is, maar een ecosysteem vol bacteriën, zenuwen en immuuncellen die continue communiceren met ons brein. Die communicatie loopt via de nervus vagus, een zenuw die als een soort snelweg tussen hoofd en buik.
Er zijn ook van die dagen waarop je voelt dat alles een beetje vastzit. Je hoofd draait overuren, je buik voelt zwaar, en ergens diep van binnen weet je: ik hou te veel vast. Niet alleen gedachten of verplichtingen, maar ook letterlijk. Onze darmen reageren op wat we eten, maar net zo goed op wat we voelen. Stress, haast, te veel moeten — het vertaalt zich naar spanning in onze buik. En als het hoofd geen ruimte krijgt om te ontladen, krijgt de darm dat ook niet. Ontlasten is dus veel meer dan een fysiek proces.

Dus kijk eens achterom wat er in de toilet belandt. Is dat een mooie, soepele, bruine, dikke zachte worst die je zonder persen en moeiteloos hebt geproduceerd dan noemen we dat een goede ontlasting.

Te hard, te zacht, wat meer persen, heel frequent of juist te weinig kan duiden op een balans verstoring. Te weinig drinken of te veel, te weinig vezels eten maar ook spanningen kunnen kleine veranderingen aan jouw ontlasting geven en zegt meer dan je in eerste instantie zou verwachten.

Niet alleen wat er in het toilet belandt, maar ook wat we mentaal kunnen loslaten. Ontlasten is dus niet alleen een lichamelijk proces, maar een spiegel van hoe goed we kunnen loslaten, verteren en herstellen.

Kleine tip, kijk eens wat vaker achterom! Zo kan jij registeren wat jouw lichaam je probeert te vertellen en herken je veranderingen. Dit kan inzicht geven in jouw voedingspatroon, jouw leefstijl en jouw stressbeheersing.

Kleine moeite, groot verschil.

Wil jij weten hoe jij jouw darmen weer in een voor jou optimale conditie kunt brengen? Stuur mij dan een berichtje via [email protected] of een DM dan neem ik persoonlijk contact met je op.

Liefs Beata 💚

Vandaag is het Valentijnsdag, een dag die traditioneel in het teken staat van liefde. Maar liefde is veel méér dan roman...
14/02/2025

Vandaag is het Valentijnsdag, een dag die traditioneel in het teken staat van liefde. Maar liefde is veel méér dan romantiek. Het draait om verbinding - verbinding met jezelf, je omgeving en de mensen om je heen.
In onze moderne maatschappij zijn we vaak afgesneden van die essentiële verbinding. Chronische stress, ongezonde voeding en een gebrek aan echte sociale interactie hebben invloed op onze gezondheid, zowel fysiek als geestelijk. Liefde en sociale steun activeert ons parasympathisch zenuwstelsel, het deel van het lichaam dat zorgt voor rust, herstel en balans. Het stimuleert processen die verband houden met ontspanning, herstel en spijsvertering.

Echte liefde zit in de kleine momenten van verbinding, die je hart en kracht versterken. Geef je gezondheid en je relaties een boost door horizontaal aanwezig te zijn - niet alleen op Valentijnsdag, maar elke dag….

Liefs Beata 💚

Lees het volledig op:
https://www.aandachtenbalans.nl/post/valentijnsdag-liefde-in-verbinding

Lieve klanten,Nu het einde van het jaar nadert, is het een goed moment om even stil te staan en om jullie te bedanken vo...
26/12/2024

Lieve klanten,

Nu het einde van het jaar nadert, is het een goed moment om even stil te staan en om jullie te bedanken voor het vertrouwen in Aandacht & Balans.

Het is jullie misschien opgevallen dat het de afgelopen tijd wat stiller is geweest op mijn social media. Achter de schermen heb ik de tijd genomen voor reflectie en verdieping. Deze momenten van rust zijn essentieel om nieuwe inzichten te ontwikkelen en plannen te maken die bijdragen aan jullie gezondheid en welzijn. In een wereld vol prikkels en eindeloze to-do-lijstjes is het belangrijk om keuzes te maken. Voor mij staat persoonlijke aandacht voor mijn cliënten en verdieping in kennis bovenaan. Social media heeft daarom een plek gekregen aan het einde van de rij. Niet omdat ik jullie minder belangrijk vind, maar omdat ik mijn tijd en energie wil richten op wat het meest bijdraagt aan jullie gezondheid en welzijn.

Met nieuwe inzichten en plannen kijk ik uit naar een nieuw jaar, waarin we samen verder bouwen aan een sterk fundament voor gezondheid.
Ik wens je een warm, rustig en liefdevol einde van het jaar en een gezond begin van wat komen gaat.

Liefs Beata 💚

"Nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!"De uitspraak van Pippi Langkous was zeker op mij van toepassing toen ...
29/07/2024

"Nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!"

De uitspraak van Pippi Langkous was zeker op mij van toepassing toen ik voor het eerst een deadlift probeerde.
De zware gewichten zagen er intimiderend uit, en ik twijfelde of ik het wel zou kunnen. De personal coach zag mijn aarzeling en stelde mij gerust. Hij legde de basisprincipes van de deadlift uit en benadrukte het belang van de juiste techniek. Hij verzekerde mij dat iedereen ooit ergens begint en dat het belangrijkste was om het gewoon te proberen.

Pippi gaf de doorslag 😉.... Ik haalde diep adem en ik luisterde aandachtig naar de coach zijn uitleg en nam zijn aanwijzingen ter harte. Ik plaatste mijn voeten op schouderbreedte, boog door mijn knieën en greep de stang stevig vast. Voorzichtig begon ik aan mijn eerste deadlift....

Tot mijn verbazing lukte het mij om het gewicht op te tillen. Het was zwaar, maar hij voelde een gevoel van kracht en voldoening toen hij de stang omhoog bracht en vervolgens weer gecontroleerd liet zakken.
Ik verliet de ruimte met een brede glimlach op mijn gezicht en een gevoel van trots. Ik had mijn comfort zone verlaten en iets gedaan wat ik nooit had gedacht te kunnen. En belangrijker nog, ik had er plezier in gehad. Ik ontdekte dat krachttraining niet alleen goed was voor mijn lichaam, maar ook voor mijn zelfvertrouwen.

Het kan soms de moeite waard zijn om nieuwe dingen te proberen en dat de grootste overwinningen vaak beginnen met een enkele stap buiten je comfort zone.

Liefs Beata 💚

Adres

Catharinastraat 10a
Breda
4811XH

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Aandacht en Balans nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen