28/05/2022
Logopedie en keelklachten?
Veel mensen reageren verrast als ze door de huisarts of KNO-arts naar de logopedist worden gestuurd als ze last hebben van een vervelend gevoel in de keel.
Mensen omschrijven het vaak als een brok in de keel, iets wat blijft hangen na het slikken, een kriebel, slijm of ander ongemak in de keel.
Als hiervoor geen medsche oorzaak voor gevonden wordt, ligt de oorzaak waarschijnlijk een overmatige spanning rondom het strottenhoofd. Dit wordt globusgevoel genoemd.
En daar komt de logopedist in beeld: o.a. middels larynxmanipulatie (bewegen en rekken van het strottenhoofd en de spieren in de hals) kan dit vervelende gevoel vaak al snel verlicht worden.
Ook ontspannings- en ademhalingsoefeningen kunnen hierbij helpen.
Elke week stellen we een gezondheidsvraag aan een medisch deskundige. Deze week: ik heb het gevoel dat er iets in mijn keel zit. Is het kwaadaardig? Kno-arts Willeke Lok: "In het overgrote deel van de gevallen is er niks aan de hand."