18/06/2026
Negen maanden geleden, precies een week na de uitvaart van mijn moeder, stapte ik voor het eerst aan boord voor een tocht over de Waddenzee met de Ikigai en .
Misschien herinneren sommigen van jullie die post nog.
Afgelopen maandag vaarde ik weer mee.
Ik wist dat we weer zouden droogvallen. Dat betekent dat je tijdens eb urenlang stil komt te liggen op de bodem van de Waddenzee.
De afgelopen maanden heb ik geprobeerd sneller te herstellen dan ik eigenlijk kon. Alsof ik steeds weer wilde opstaan voordat mijn lichaam daar klaar voor was.
Juist daar wilde ik op bezinnen.
Want diep vanbinnen wist ik allang waarvoor ik eigenlijk aan het weglopen was.
De bodem.
De plek waar het verdriet woont. Waar het gemis van mijn ouders voelbaar is. Waar de herinneringen aan de afgelopen jaren liggen opgeslagen.
Ik was bang dat als ik daar echt zou landen, het verdriet me zou overspoelen en ik nog verder van huis zou zijn qua herstel. Een diepe angst om opnieuw in te storten.
Maar de Waddenzee had een andere boodschap voor me.
Terwijl ik over de bodem liep, vond ik twee schelpen die samen een hart vormden (zie foto 5).
Mijn eerste gedachte was direct: pap en mam. ❤️
Toen ik het beter bekeek zag ik ook nog iets anders. Mijn eigen schaduw... Ze lag om het hart heen. Het was alsof ik naar mijzelf keek. Met de liefde van mijn ouders gereflecteerd en verweven in mijn hart.
Ineens, door te ontmoeten wat daar lag, begreep ik het niet alleen maar voelde ik het ook in heel mijn lijf.
De bodem waar ik bang voor was... De plek die ik uit de weg ging, bleek helemaal geen plek van ondergang te zijn.
Op de bodem werd ik niet overspoeld. Ik vond er geen leegte. Ik verloor mezelf niet.
Ik vond er LIEFDE.
Ik vond er mezelf.
Een gouden inzicht die de Waddenzee mij gaf. Er kwam een rust over mij heen.
Na een prachtige podcast, mooie gesprekken met anderen die ook verlies ervaren, een stiltewandeling en uren van bezinning kwam het water langzaam terug en keerden we terug naar de haven.
De ontdekking dat er op de bodem van mijn leven onvoorwaardelijke liefde ligt, zelfs wanneer het stormt en niets gaat zoals gehoopt, dat neem ik mee naar huis.
Daar mag ik in ankeren. ⚓️