30/09/2020
Nieuwe maatregelen, nieuwe zorgen, hoe komen we de winter door? Veel aandacht is er vanuit de overheid om verspreiding van het virus tegen te gaan. Die maatregelen komen vooral hard aan bij de groepen in de samenleving die het al zwaar hebben, in achterstandswijken waar weinig ruimte is om je te houden aan maatregelen, bij ouderen die zich steeds meer geïsoleerd voelen, vooral driehoog op een appartementje met uitzicht op steen, ZZP-ers die noodgedwongen thuis zitten en zich afvragen hoe ze alles kunnen blijven betalen. Denk ook aan de nieuwe lichting studenten die de schoolfeesten al misten en nu de introductie, waarna ze vaak alleen op een kamertje online lessen moeten volgen en niet ’s avonds een biertje kunnen drinken in een nieuw te ontdekken stad. Het lijkt steeds meer een splitsing te geven in de samenleving tussen arm en rijk die ook gevolgen heeft voor de gezondheid van de minst bedeelde groep. Hier nemen gezondheidsklachten toe, evenals bij de jeugd. De maatregelen zijn vooral stress verhogend en daardoor ondermijnend voor het immuunsysteem. Veel geld en moeite wordt gestopt in het zoeken naar een vaccin, waarbij landen elkaar proberen de loef af te steken. Zou er niet meer energie gestoken mogen worden in preventie? Ga niet op t.v. angstvallig elk nieuwtje op coronagebied volgen! Ga naar buiten een frisse neus halen, beweeg, eet gezond, zoek ontspanning, reduceer die angst, relativeer, kijk naar waar je wel vat op hebt, onderzoek wat er nog wel allemaal kan…. LEEF