Aurum voedingstherapie

Aurum voedingstherapie Aurum Voedingstherapie voor jong en oud, bij ziekte en voor behoud van je gezondheid, vanuit een int

30/09/2020

Nieuwe maatregelen, nieuwe zorgen, hoe komen we de winter door? Veel aandacht is er vanuit de overheid om verspreiding van het virus tegen te gaan. Die maatregelen komen vooral hard aan bij de groepen in de samenleving die het al zwaar hebben, in achterstandswijken waar weinig ruimte is om je te houden aan maatregelen, bij ouderen die zich steeds meer geïsoleerd voelen, vooral driehoog op een appartementje met uitzicht op steen, ZZP-ers die noodgedwongen thuis zitten en zich afvragen hoe ze alles kunnen blijven betalen. Denk ook aan de nieuwe lichting studenten die de schoolfeesten al misten en nu de introductie, waarna ze vaak alleen op een kamertje online lessen moeten volgen en niet ’s avonds een biertje kunnen drinken in een nieuw te ontdekken stad. Het lijkt steeds meer een splitsing te geven in de samenleving tussen arm en rijk die ook gevolgen heeft voor de gezondheid van de minst bedeelde groep. Hier nemen gezondheidsklachten toe, evenals bij de jeugd. De maatregelen zijn vooral stress verhogend en daardoor ondermijnend voor het immuunsysteem. Veel geld en moeite wordt gestopt in het zoeken naar een vaccin, waarbij landen elkaar proberen de loef af te steken. Zou er niet meer energie gestoken mogen worden in preventie? Ga niet op t.v. angstvallig elk nieuwtje op coronagebied volgen! Ga naar buiten een frisse neus halen, beweeg, eet gezond, zoek ontspanning, reduceer die angst, relativeer, kijk naar waar je wel vat op hebt, onderzoek wat er nog wel allemaal kan…. LEEF

Lieve mensen,Het zijn rare tijden, die vragen om meer bewustzijn. Zelf had ik aanvankelijk de overtuiging dat het corona...
16/03/2020

Lieve mensen,
Het zijn rare tijden, die vragen om meer bewustzijn. Zelf had ik aanvankelijk de overtuiging dat het coronavirus echt niet meer was dan een stevige griep, maar het blijkt anders te zijn. Dit vraagt om goede zorg voor onszelf en voor onze medemens. Het mooie is dat er positieve initiatieven ontstaan, zoals www.gewoonmensendiemensenwillenhelpen.nl, waarop mijn jongste zoon mij attendeerde. In Italië wordt massaal gezongen, laten we ondanks het advies van afzondering, elkaar niet vergeten.
Zelf ben ik herstellende van een heftige griep, waar ik normaal gesproken geen last van heb. Is het corona, wie zal het zeggen, want iedereen kan er drager van zijn, het valt niet meer te traceren hoe dit virus zijn weg vindt.
Graag wil ik jullie wat tips geven –nu ook vanuit eigen ervaring- , wat te doen om gezond te blijven of te worden.:
- Neem bij keelpijn, thee van salie en/of tijm of doe er een paar druppels teatree in. Ook zuigtabletten met zink en vitC kunnen goed helpen, begin daar dan op tijd, mee en wacht niet af tot de klachten erger worden. Zink vermindert de infectiegevoeligheid.
- Bij luchtwegklachten kunnen Poho-druppels verlichting geven, je kunt er mee stomen (ga boven bak met heet water hangen met een handdoek boven je hoofd, adem in door mond en uit door neus, doe dit 10 min), maar je kunt het ook als etherische olie in een brandertje doen of op je hoofdkussen sprenkelen.
- Grijp bij koorts niet meteen naar de paracetamol; koorts is een activiteit van het immuunsysteem om ziektekiemen te doden. Houd de koorts in de gaten, als hij boven de 39 kun je het altijd nog pakken.
- Spirulina en kurkuma zijn goed ter ondersteuning van je weerstand evenals vitamine D3. Ga zoveel mogelijk in het voorzichtig komend lentezonnetje zitten, doe een wandeling door het bos.
- Drink voldoende (lauw) water en/of thee, eet avocado, zalm of makreel, noten, kwark, blauwe bessen, groene groentes, wortelsapje (vit A voor de slijmvliezen), citrus fruit en haver of gierst. Mocht je wat gezonde recepten willen, mail me dan gerust.
Heel veel beterschap en een goede gezondheid voor allen en voor onze planeet!

Maria
[email protected]

Gewoon mensen die mensen willen in tijden van het Corona virus. Hulp bieden en hulp gebruiken.

08/09/2019

Gezonde voeding tijdens de overgang
Gezonde voeding is van belang voor iedereen, maar vraagt extra aandacht tijdens de overgang. In deze fase van je leven is het goed om naast de zorgen voor al die anderen in je omgeving, eens te kijken hoe het nu met je zelf gaat, en of je voedingspatroon nog steeds goed bij je past. Dit is afhankelijk van je conditie, je constitutie en eventuele andere klachten die je hebt. Belangrijk hierbij is ook hoe je omgaat met stress en andere zaken die op je pad komen.
Gezonde voeding kan een bijdrage leveren om vitaal door de overgang te komen en gezond ouder te worden. Soms is het daarom verstandig een voedingsdeskundige te raadplegen. Er is geen universeel passend voedingsadvies! De volgende problemen kunnen verlicht of verholpen worden met een goed voedingsadvies;
- wanneer je veel last heeft van opvliegers
- er is sprake van of kans op osteoporose
- overgewicht of gewichtstoename van meer dan 5 kilo
- vochtophoping
- spijsverteringsklachten
- voedselallergie of –intolerantie
- hoofdpijn
- krampen
- eetproblemen
- depressiviteit
- reumatische klachten
- ijzergebrek en te weinig vitaliteit
- te veel roken (geeft meer kans op hart- en vaatziekten, als je hier toch al kans opmaakt is het verstandig om te stoppen met roken), koffie drinken en/of alcoholgebruik (drink niet meer dan max twee glazen per dag en zeker niet dagelijks).
- slechte eetgewoonten
- familie-anamnese met reuma, osteoporose, maagdarmproblemen, hart- en vaatziekten.
- Candida

Een goed en persoonlijk aangepast voedingsadvies kan je helpen om te komen tot een bij jou passend voedingspatroon, die klachten kan voorkomen en verhelpen en een bijdrage kan leveren om vitaal en krachtig ouder te worden.
Mocht je hier meer over willen weten neem dan gerust contact met me op!

06/06/2019

Houd het soepel!

De laatste tijd kom ik het van alle kanten tegen: mijn moeder (maar ja die is al 90!) en andere familieleden, diverse vriendinnen (evenals ik zo rond de 60), cliënten in mijn praktijk en zelfs mijn hond! Stroeve gewrichten, pijnlijke knieën, stramme vingers noem maar op, door artrose of wanneer er ook sprake is van een ontsteking, artritis. De familiaire belasting en wat minder soepele vingers bij mezelf, gaven extra motivatie eens te onderzoeken wat er op voedingsgebied voor interventies gepleegd kunnen worden, om deze kwaal te bedwingen. Het eerste wat genoemd wordt in boeken en artikels over dit onderwerp, is glucosamine, liefst in combinatie met chondroitine en MSM. Dit middel herstelt het kraakbeen, maar moet langdurig gebruikt worden (minstens 3 mnd) voordat het resultaat merkbaar is. Daarnaast is het van groot belang om het aandeel groenten en rauwkost te vergroten, suikers te vermijden en zure melkproducten te nemen, daarbij een goed zuur-basenevenwicht in ogenschouw nemend. Zo krijg je ook beter calcium en magnesium binnen. Bij artritis is het van belang om vette vis (of een visoliecapsule) en kurkuma te nemen om de ontsteking te remmen, ook een hoge dosis vitamine C kan hierbij helpen. Ga daarnaast lekker de buitenlucht in om een goede dosis vitamine D binnen te krijgen en jezelf in beweging te houden. Hardlopen is bij het ouder worden niet echt aan te raden, maar stevig wandelen of fietsen of even te keer gaan in de tuin is prima!

28/04/2019

Voorjaarsmoeheid
De lente is officieel al een tijdje aan de gang en dat is ook goed te zien aan de natuur die een weelde laat zien van tere bloesem en transparant groen. Het is een overgangsperiode van de naar binnen gerichte slaapstand naar de naar buiten gerichte actiestand, die wel eens confronterend kan zijn (bij voorbeeld als je niet weet waar je actie op gericht moet zijn). Hoog gevoelige mensen hebben vaak moeite met overgangsperiodes en dat vertaalt zich in de lente weleens in vermoeidheidsklachten (futloos, wat somber, niet vooruit kunnen). Vitamine D-tekort, te weinig ijzer in de voeding of te weinig bewegen en verkeerde voeding (veel suiers en verkeerd vet) kan hier ook een bijdrage in hebben. Belangrijk is om de oorzaak te onderzoeken (zowel fysiek als psychisch).
Tip tegen lente-dip:
- Eet vooral groene groenten (chlorofyl geeft energie)
- Wissel rust en activiteit af, maar zorg minimaal voor een half uur intensief bewegen per dag (liefst in de natuur)
- Drink 1.5- 2 liter per dag (vergeet niet de inmiddels befaamde thee met kurkuma en gember en doe daar voor de schoonmaak ook wat brandnetel bij!)
- Vermijd suikers en geraffineerde voeding (verzurend en vitamine-B rovers)
- Ben je gevoelig voor ijzertekort neem dan floradix ijzer elixer, of maak een brandnetelsoepje (gewoon de toppen van brandnetels met ui en/of prei smoren, bouillon erbij en met staafmixer fijnmaken. Doe er wat bouillon bij en eventueel wat room en natuurlijk verse kruiden als bieslook of peterselie).
- Zoek uit waar je enthousiast van wordt: dit doet het bloed sneller stromen en maakt je warm!
Succes en laat het leven stromen!

Genieten van de lente met hooikoorts??Heerlijk die zon en de ontluikende bloesem, maar hooikoorts kan de pret wel drukke...
09/04/2019

Genieten van de lente met hooikoorts??
Heerlijk die zon en de ontluikende bloesem, maar hooikoorts kan de pret wel drukken!!
Is hier wat aan te doen met voeding? Jazeker kun je met goede voeding de klachten beperken. De slijmvliezen reageren overgevoelig op stoffen in de lucht en die slijmvliezen kun je versterken door voldoende vitamine A te nemen (klein glaasje wortelsap per dag, maar voor wie dat niet weg kan krijgen:het zit ook in zoete aardappel, groene groenten, pompoen , roomboter en vis). Drink liever geen gewone melk, want dat werkt juist verslijmend. Neem voor de weerstand ook voldoende vitamine D (volle zure zuivelproducten en vis) en C (groenten en fruit, daarvan kun je nooit teveel eten!) en verzorg je lever (toch maar weer de thee met kurkuma en gember!), en gebruik ontstekingsremmende omega-3-vetzuren (vette vis en lijnzaadolie). Daarnaast kun jij jezelf eens afvragen of je hoofd gewoon niet te vol zit (mensen met onvoldoende barrière, bij wie “ alles” komt binnen waaien, blijken gevoeliger voor allergie). Gebruik voor je neus eventueel Rhinodoron neusspray (aloë vera herstelt het neusslijmvlies) en voor je ogen Euphrasia oogdruppels van dr Vogel.
En laat nu de lente maar komen!!

28/03/2019

Genieten van de zon kan dat nog?

De zon komt er weer aan en we hebben al even kunnen genieten van de eerste warme zonnestralen! Maar op advies van de medische wetenschap smeren we onszelf en de kinderen liefst meteen in met een dikke laag zonnebrand, ter voorkoming van zonnebrand of nog erger : huidkanker.
De zon is essentieel voor ons: ze zorgt ervoor dat we vitamine D aanmaken, wat o.a. nodig is voor onze botten en een goed werkend immuunsysteem. De zon brengt licht in ons leven en maakt ons vrolijker. Maar door al die zonnebrandcrèmes wordt de opname verstoord en smeren we vaak een toxisch goedje op onze huid, waardoor vrije radicalen gevormd worden, die juist weer kanker kunnen veroorzaken.
Hoe beschermen we ons dan tegen de schadelijke UV-stralen?
- Ga vooral in de ochtend of namiddag in de zon zitten, maar niet te lang
- Drink een klein glaasje wortelsap dagelijks (betacaroteen kan de schadelijke gevolgen van de zon voorkomen), eet tomaten (lycopeen), granaatappel (veel anti-oxidanten), pure chocolade (catechines beschermen de huid, zit overigens ook in groene thee) en blijf voldoende water drinken (8 glazen per dag)
- Zorg voor voldoende omega-3 vetzuren (vette vis, lijnzaadolie dit verlaagt het risico op het krijgen van huidkanker)
- Smeer zo nodig een verantwoorde zonnebrandcrème van Weleda of andere natuurlijke crèmes (te koop in natuurvoedings- en gezondheidswinkels
Het is zoals met de meeste zaken: vooral genieten, maar doe het met mate!!

19/03/2019

Hoe maak ik een bewuste voedingskeuze in de supermarkt?

Logo’s en andere aanduidingen zijn er voldoende, “ Kies bewust”, “ Beter leven”, “ Biologisch”, “ Ambachtelijk bereid”, noem maar op, maar zetten ze je op de goede weg of juist een dwaalspoor?
Hoe weet ik of iets nog gezond en duurzaam is? En… wat heb ik er voor over?
Gezonde voeding begint bij een gezonde bodem en een goede structuur: hierop groeien vitale planten die geen pesticiden nodig hebben. Een gezond stuk vlees of vis kan alleen geleverd worden door een dier dat een goed leven heeft gehad, dus geen vlees van kweekvissen of van koeien die dag en nacht in een verlichte stal staan om de melkproductie op te voeren, of vlees van varkens zonder staart of ballen uit een steriele stal.
Vaak is de beurs bepalend voor de aankoop en niet in het minst het gemak. Dus toch die superknaller en de voorverpakte en gesneden groenten of de kant-en-klaar maaltijd, met extra zout en suiker om er nog smaak aan te geven. Maar zeg nou eerlijk, wat proef je eigenlijk?
Michael Polan zegt in zijn boek: “ Een pleidooi voor echt eten”, dat het om echte pure voeding gaat, niet te veel en dat we vooral plantaardig moeten eten. Dan eten we gezond, smaakvol en duurzaam. Voeding die herkenbaar is, waarbij je de pure smaak proeft en waar jij je tanden in moet zetten! Proef en ervaar het verschil! En waar het vooral om gaat zoals hoogleraar filosofie Michiel Korthals zegt: "Goede smaak? Dat is meer dan enkel de smaak van het eten in je mond. Goede smaak is respect voor dieren, boeren en natuur."

09/03/2019

Calorieën tellen en meer bewegen helpen niet!
Nu we richting zomer gaan, zijn we weer bezorgd of we ons kunnen vertonen in onze bikini of zwembroek. Gevolg: er worden maaltijdvervangers gebruikt, we gaan toch maar weer naar de sportschool en we volgen een crashdieet van minder dan 1200 Kcal. Resultaat lijkt op korte termijn te verwachten, maar helaas! Doordat we te weinig eten (verlaagt het stofwisselingsniveau), hunkeren we telkens naar voeding en voelen we ons slap dat we al na drie dagen weer stoppen. Het goede nieuws: het gaat niet om minder eten, maar om anders eten. Stop met light, eet puur, gebruik volle zuivelproducten, veel groenten, rauwkost, vette vis en noten. Zorg dat je eet totdat jij je verzadigd voelt (eet dus bewust) en dat is veel eerder met volvette en eiwitrijke producten. Eet minder brood, maar beleg het sneetje volkorenbrood rijkelijk met cottage cheese, avocado, tomaatjes, kiemen en maak een goedgevulde groentesoep, eet salades met extra noten en kaas. Geniet en kauw! Deze beweging is ook nog eens goed voor je hersenen.🧐

Adres

Rosmalen

Openingstijden

Dinsdag 09:00 - 17:00
Woensdag 09:00 - 17:00
Donderdag 09:00 - 17:00
Vrijdag 09:00 - 13:00

Telefoon

+31630398044

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Aurum voedingstherapie nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Aurum voedingstherapie:

Delen