De Stroming Terschelling

De Stroming Terschelling De Stroming Terschelling een Centrum voor Complementaire zorg. Februari 2025 gaan onze deuren open !

31/05/2026

Een toertje door ons mooie Centrum voor Complementaire zorg; de Stroming...

De Stroming is een prachtige en sfeervol Centrum waar verschillende zorgdisciplines hun werkzaamheden (kunnen) verrichten. Er zijn vier ruime werkruimtes, een fijne groepsruimte en een heel gezellig terras.

De ruimtes zijn te huur voor iedereen die hun werkzaamheden op het eiland willen aanbieden, maar ook zeer geschikt om af en toe eens lekker rustig in te kunnen werken. Dat laatste geldt voor zowel eilanders als gasten.

Laat je inspireren tijdens deze rondleiding. De kamers en groepsruimte zijn te boeken via www.destroming-terschelling.nl

Stromen jullie even lekker mee ?

Ik heb een prachtige en ontroerende referentie mogen ontvangen van een man van middelbare leeftijd, die zich met ernstig...
24/04/2026

Ik heb een prachtige en ontroerende referentie mogen ontvangen van een man van middelbare leeftijd, die zich met ernstige psychische klachten door chronische stress na overweldigende ervaringen, bij mij aanmeldde.

Hij heeft een zeer uitgebreide review geschreven over zijn ervaringen met MNRI/PTSD en trauma recovery bij mij in traject is gegaan. Ik ben enorm dankbaar voor de review en alles wat ik van hem heb mogen leren. Blij dat ik met hem heb mogen werken om de kwaliteit van leven significant te verbeteren en blijvend te stabiliseren.

--------------------------------------------------

"Half augustus 2025 kwam ik binnen in De Stroming Terschelling voor een intake bij Edith Roos van MINDedit. Zij heeft me daarbij uitleg gegeven over de en dit werking van Reflexintegratie en hoe dat bij mijn traumatische ervaringen, chronische stress en depressie zou kunnen helpen.

De aanleiding hiervoor was dat ik door een zeer heftige teleurstelling in een hele goede vriendschap, getriggerd raakte. Hierdoor viel ik terug in mijn oude en overweldigende
ervaringen uit mijn verre verleden. Ik ben daarvoor al twee periodes in mijn leven voor behandeld d.m.v. Imaginaire Rescripting (je be- en herschrijft de traumatische ervaringen).
Dit hielp mij op dat moment om op een andere manier naar hele pijnlijke herinneringen uit mijn jeugd te kijken.

Het ging jaren zo goed en toch overkwam het mij: door de trigger in het Nu. Het was voor mij ongelooflijk dat ik toch weer zo erg van mijn stuk raakte. De vraag van “waarom gebeurt mij
dit nu weer,“ hebben mij genekt. Mijn veerkracht om met deze enorme stress om te gaan, had ik niet meer. Zelf zag ik het leven echt niet meer zitten en ik verloor het overzicht.

Zelf zag ik het echt niet meer zitten; Ik was altijd bezig met anderen en vergat mijzelf. Intussen bleef ik doorgaan met zoveel mogelijk werken om niet je gevoelens boven te laten komen en om te
voorkomen dat je weer aan je verleden gaat denken.
Maar ondertussen gaat je lichaam en geest steeds verder van je af en verlies je de realiteit met je omgeving en de lieve mensen om
je heen, uit het oog. Ik had ook geen zin meer in het leven, zag ook geen lichtpuntjes meer die mij gedurende dag weer plezier konden geven. Totdat een vriendin mij adviseerde om een afspraak te maken bij Edith. Zij had voor haarzelf deze behandelingen als zeer positief ervaren en kon het niet aanzien wat ik doormaakte.

De eerste ontmoeting met Edith tijdens die intake waar ik samen met mijn vrouw heen ging, was bijzonder interessant. Edith gaf een rustige en duidelijke uitleg over de werking van het brein
bij stress en over hoe de reflexen daar een grote rol in spelen. Dat je lichaam overweldigende ervaringen als een spons opslaat en dat je daar last van gaat krijgen.

Ze vertelde hoe de behandeling eruit zou komen te zien en wat ik kon verwachten. Door haar bekwaamheid en uitleg over de behandeling gaf ze mij vertrouwen en daar werd ik rustig van. Wat ook erg preƫtig is, is dat er niet gepraat hoeft te worden over pijnlijke ervaringen, als je dat niet wilt.

Tijdens de behandelingen gingen we altijd eerst even doornemen hoe de afgelopen periode was gegaan. Wat waren de positieve ontwikkelingen en wat lukte nog wat minder goed ?
Dat gaf inzichten. Verder liet zij mij vaak een blad zien met daarop allemaal verschillende bomen. Deze bomen staan voor de verschillende stadia van trauma en de emoties die daarbij horen en hoe je op dat moment het leven ervaart.
Elke boom heeft een diepere betekenis over wat er aan de hand van kaarten met uitleg verder duidelijk werd gemaakt. Edith vroeg me dan een boom aan te wijzen en zij gaf er dan de
uitleg van mee. Die uitleg klopte precies bij hoe ik het dan beleefde en dit hielp ontzettend om mijn proces te begrijpen. Dat begrijpen geeft ook al heel veel rust.

Daarna op de massagetafel waar zij je lichaam behandeld/masseert alsof je een APK krijgt. Het zijn allemaal zachte technieken. Dit was voor mij een ervaring waarbij je al merkt dat je lichaam wordt opengezet doordat blokkades in je lichaam worden opgeheven. Je gaat je veiliger voelen in je eigen lijf en er komt ruimte om de oude troep op te ruimen.

De weken die volgen worden gevuld met, in mijn geval, in het begin iedere week naar Edith gaan voor een volgende behandeling. Er kwam al snel vooruitgang en een veel lichter gevoel, maar er waren ook momenten die pitƫiger waren en gevoelens een weg naar buiten zochten. Dat voelt dan als een terugval maar was eigenlijk een moment van een pas op je plaats maken en leren accepteren dat de gevoelens er mochten zijn.

Wat ik ook heel fijn vond was dat ik via Whatsapp of bellen Edith altijd kon bereiken bij onrust of opbouwende spanning;
Een back-up die ervoor zorgt dat de rust weer terugkeert. Ook de ademhaling en reflexoefeningen die je meekrijgt om thuis te doen en te oefenen, zijn voor mij zeker eenuitkomst. Die oefeningen helpen om je zenuwstelsel verder te versterken, te herstellen en te kalmeren. Die oefeningen kun jezelf heel goed kan toepassen in allerlei situaties, als je er alleen voor staat.

De maanden die volgden ging het proces gestaag vooruit, vaak met duidelijke verbeteringen en soms wat onrust als er weer even een trigger was. Ik werd me steeds bewuster van mijn lichamelijke reacties en dat mijn lichaam me eigenlijk vertelde dat ik een grens bereikt had en het rustiger aan mocht doen. Ik leerde gevoelens die bovenkwamen te accepteren en ze toe te laten. Dat geeft rust en ruimte. Mijn veerkracht nam steeds meer toe en ik kon zelf weer oplossingen bedenken.

Door in het begin veel slapen, wandelen en fietsen en de behandelingen kreeg ik weer meer plezier en een andere kijk op je leven. Ik ben weer mondiger, ik durf nu ook eens wat terug te
zeggen tegen verschillende mensen. Ik voel dat ik ook een plek mag innemen (dat mocht ik als kind niet) en ik voel nu dat ik meer respect heb voor mezelf en respect krijg van anderen.
Ik realiseer me dat ik blij ben dat ik niet uit het leven ben gestapt en wil tegen de mensen zeggen dat dit proces je heel goed terug in balans en bij jezelf brengt.

Onwijs wat Edith voor mij heeft betekent en nog steeds betekent. Op dit moment ga nog om de 3-4 weken voor behandeling heen. In overleg met Edith kom ik op soms sneller als ze voelt dat de tussenperiode wat korter moet zijn en dat voel ik nu zelf ook aankomen, zodat ik het niet te ver laat komen en afglij. Ik luister steeds beter naar mijn lichaam en weet hoe ik mijn gedrag kan herkennen. Daar geef ik dan veel sneller mijn grenzen aan.
Ik weet dat ik er nog niet ben maar de stappen voorwaarts zijn er duidelijk en de lastige momenten veel korter. Geen ellenlange stappen achteruit, maar vooruit in het leven. Ik zie de lichtpunten weer, ik kan weer helder denken, heb zin om nieuwe dingen te ondernemen en maak keuzes die bij mij passen !

Wat ik verder heel belangrijk vindt om te benoemen is dit :
Wat ik al die jaren heb gemist in onze samenleving is dat het heel moeilijk is om hulp te vinden, zonder van de ene naar de andere instantie gestuurd te worden. Ik heb ervaren dat er nagenoeg geen samenwerking is en dat verschillende vormen van zorg op hun eigen eilandje zitten. Er worden heel gemakkelijk medicijnen voorgeschreven die je vlak maken, waardoor je geen of weinig emoties meer ervaart. Maar de medicijnen nemen de oorzaak en pijn niet weg, daar is meer voor nodig. Deze therapievorm heeft me zonder medicijngebruik heel erg geholpen om de emoties en gevoelens er te laten zijn op een veilige manier en ze te verwerken en op te ruimen.

Laat de huisartsen en de daarbij behorende instanties samen met de verzekeraars de handen ineenslaan en zorg ervoor dat er een goede samenwerking is en dat de mensen worden doorverwezen naar ook andere therapievormen. En het zou heel erg fijn zijn dat de verzekeraar deze behandelingen vergoed, want de stap om hulp te vragen is verdomde groot door schaamte. Door onwetendheid van de mensen om je heen en in deze samenleving overstress, depressie, en andere psychische klachten, blijf je maar in dezelfde kringetjes ronddraaien.

De angst en de eenzaamheid kunnen verschrikkelijk zijn en dan hebben we het nog niet over de financieën; Dit soort behandelingen moeten voor ieder beschikbaar en
binnen handbereik zijn.

En voor de mensen die mijn verhaal herkennen wil ik het volgende zeggen; Het is ook fijn om hierover te praten met mensen die begrip tonen en begaan zijn, die dichtbij je staan en
natuurlijk de behandelaren die je verder helpen in mijn/jouw proces. Heel belangrijk is ook dat dit soort werk je verder helpt met de onrust in je lichaam, waar je iedere keer voor je gevoel alleen
tegen moet vechten om toch de dag door te komen.Laten we ervoor elkaar zijn en praat over je gevoelens, zonder schaamte.

Ik ben heel erg trots op mezelf, op mijn vrouw, onze dierbaren en op Edith die mij begeleidt om een nog mooier mens te worden! Mijn leven is (weer) de moeite waard!!!"
R.

Uniek in Nederland en gepresenteerd op Terschelling!  De Zorg Cirkel.....een prachtig initiatief van Marleen de Jong-Ver...
05/04/2026

Uniek in Nederland en gepresenteerd op Terschelling!

De Zorg Cirkel.....een prachtig initiatief van Marleen de Jong-Verheij om de verschillende disciplines van reguliere en aanvullende zorg met elkaar te verbinden.
Klachten vanuit verschillende visies belichten en daardoor een scala van mogelijkheden om een (fysieke, mentale of psychische) klacht aan te pakken. Dit is precies wat onze visie en doelstelling van de Stroming Terschelling is; verbinden, samenwerken en kruisbestuiving, zodat klachten breed bekeken en belicht worden.

Kom je ook naar deze uiterst boeiende avond?
Leer wat klachten eigenlijk hele mooie kansen zijn om te ont-wikkelen!
‐----------------------------------

Wat als je lijf je al een tijdje iets probeert te vertellen en je er eindelijk naar luistert?

Op woensdag 15 april zijn wij er klaar voor. De vraag is: ben jij dat ook?
De Zorg Cirkel is een avond waarbij zeven zorgprofessionals samen komen en vanuit hun eigen vakgebied kijken naar klachten die bijna iedereen herkent. Onbegrepen lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, migraine, darmklachten en rugklachten.

Het 2e onderwerp zijn stemmingsklachten zoals (winter)depressie, burn-out en stress. Zowel de onbegrepen lichamelijke klachten als de stemmingsklachten zijn van die klachten waarvoor je misschien al eens naar de huisarts bent geweest, waarbij alles 'normaal' was, maar jij er toch last van houdt.

Op deze avond kijkt elke professional vanuit zijn of haar eigen vakgebied naar dezelfde klacht. En dan (en dit is het mooie) gaan ze met elkaar in gesprek. Want wat de huisarts ziet, ziet de fysiotherapeut anders. En wat de fysiotherapeut mist, ziet de systemisch werker juist wél. Samen hebben ze een blik die niemand van hen alleen heeft.
Geen podium. Geen saaie presentatie, maar een open gesprek, waarbij er ruimte is voor het stellen van vragen.

Dit is onze allereerste editie. Een try-out. En die kan er alleen zijn als jij erbij bent.
👉 Misschien heb je klachten? Kom. 👉 Misschien ken jij iemand die ze heeft? Stuur dit door en kom samen. 👉 Misschien voel je weerstand? Zeker komen. 👉 Misschien ben je gewoon nieuwsgierig? Top! Kom en sluit aan.

📅 Woensdag 15 april 🕡 Zaal open 18:30 · Aanvang 18:45 📍 Dorpshuis Ons Huis, West-Terschelling. Reserveer je (gratis) ticket via ✉️ [email protected] 📱 Bel of app Marleen: 06-12620444 of stuur een Pbtje. Meer info? Ga naar www.lijftijdterschelling.nl/dezorgcirkel

Deelnemers 1e Zorg Cirkel: Lotte Smedes | Huisartsenpraktijk West· Rianne van der Wal | Fysiotherapie Terschelling · Margot Bloem | Onverbloemd (Familie opstellingen) · Edith Roos | Mindedit (Reflexintegratie) · Helene Spork | Get in Place (landclearing, systemisch werk en geomantie) · Marleen de Jong-Verheij | Lijftijd Terschelling & Reiki met Marleen· Stef Boes | Nieuw Getij
Help je mee? Deze cirkel mag groeien. Wat ons betreft is dit slechts een begin. En jij kunt ons helpen! Deel dit bericht, meld je aan als professional voor een volgende editie of app deze informatie naar je vrienden of familie. Alle hulp is welkom!

Uniek in Nederland en gepresenteerd op Terschelling!  De Zorg Cirkel.....een prachtig initiatief van Marleen de Jong-Ver...
05/04/2026

Uniek in Nederland en gepresenteerd op Terschelling!

De Zorg Cirkel.....een prachtig initiatief van Marleen de Jong-Verheij om de verschillende disciplines van reguliere en aanvullende zorg met elkaar te verbinden.
Klachten vanuit verschillende visies belichten en daardoor een scala van mogelijkheden om een (fysieke, mentale of psychische) klacht aan te pakken. De is precies waar de Stroming Terschelling voor staat; samenwerken, verbinden en kruisbestuiving van de verschillende disciplines !

Kom je ook naar deze uiterst boeiende avond?
Leer wat klachten eigenlijk hele mooie kansen zijn om te ont-wikkelen!
‐----------------------------------------------

Wat als je lijf je al een tijdje iets probeert te vertellen en je er eindelijk naar luistert?

Op woensdag 15 april zijn wij er klaar voor. De vraag is: ben jij dat ook?
De Zorg Cirkel is een avond waarbij zeven zorgprofessionals samen komen en vanuit hun eigen vakgebied kijken naar klachten die bijna iedereen herkent. Onbegrepen lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, migraine, darmklachten en rugklachten.

Het 2e onderwerp zijn stemmingsklachten zoals (winter)depressie, burn-out en stress. Zowel de onbegrepen lichamelijke klachten als de stemmingsklachten zijn van die klachten waarvoor je misschien al eens naar de huisarts bent geweest, waarbij alles 'normaal' was, maar jij er toch last van houdt.

Op deze avond kijkt elke professional vanuit zijn of haar eigen vakgebied naar dezelfde klacht. En dan (en dit is het mooie) gaan ze met elkaar in gesprek. Want wat de huisarts ziet, ziet de fysiotherapeut anders. En wat de fysiotherapeut mist, ziet de systemisch werker juist wél. Samen hebben ze een blik die niemand van hen alleen heeft.
Geen podium. Geen saaie presentatie, maar een open gesprek, waarbij er ruimte is voor het stellen van vragen.

Dit is onze allereerste editie. Een try-out. En die kan er alleen zijn als jij erbij bent.
👉 Misschien heb je klachten? Kom. 👉 Misschien ken jij iemand die ze heeft? Stuur dit door en kom samen. 👉 Misschien voel je weerstand? Zeker komen. 👉 Misschien ben je gewoon nieuwsgierig? Top! Kom en sluit aan.

📅 Woensdag 15 april 🕡 Zaal open 18:30 · Aanvang 18:45 📍 Dorpshuis Ons Huis, West-Terschelling. Reserveer je (gratis) ticket via ✉️ [email protected] 📱 Bel of app Marleen: 06-12620444 of stuur een Pbtje. Meer info? Ga naar www.lijftijdterschelling.nl/dezorgcirkel

Deelnemers 1e Zorg Cirkel: Lotte Smedes | Huisartsenpraktijk West· Rianne van der Wal | Fysiotherapie Terschelling · Margot Bloem | Onverbloemd (Familie opstellingen) · Edith Roos | Mindedit (Reflexintegratie) · Helene Spork | Get in Place (landclearing, systemisch werk en geomantie) · Marleen de Jong-Verheij | Lijftijd Terschelling & Reiki met Marleen· Stef Boes | Nieuw Getij
Help je mee? Deze cirkel mag groeien. Wat ons betreft is dit slechts een begin. En jij kunt ons helpen! Deel dit bericht, meld je aan als professional voor een volgende editie of app deze informatie naar je vrienden of familie. Alle hulp is welkom!

26/01/2026
26/01/2026

De Stroming 1 jaar !!!!!!
Aanstaande zondag 1 februari vieren we ons 1 jarig bestaan.

OPEN HUIS voor IEDEREEN die;
- dit met ons wil vieren.
- wel eens binnen wil rondkijken hoe mooi ons eilander Centrum is.
- wil horen wat er mogelijk is binnen de Stroming (zowel persoonlijk als zakelijk)
- Wieten wat onze plannen voor 2026 zijn
- een leuke aanbieding wil.
- zin heeft in iets lekkers!

Verdere professionalisering van de Stroming met de aanschaf en installering van een mooie beamer. Hij hangt tegen het pl...
20/01/2026

Verdere professionalisering van de Stroming met de aanschaf en installering van een mooie beamer. Hij hangt tegen het plafond van onze sfeervolle groepsruimte.

Voor mooie beelden ter ondersteuning van presentaties,lezingen, cursussen enz, aan groepen en gezelschappen.

Heb je interesse in gebruikmaking van onze fijne groepsruimte of ëén van onze mooie kantoorruimtes of behandelkamers ? Neem dan even vrijblijvend contact met ons op !

Of kom op 1 februari tussen 15.00 en 17.00 gezellig langs tijdens ons 1 jarig jubileumfeest. Dan kun je even rondkijken.

Hoera ! op 1 februari aanstaande is het alweer een jaar geleden dat de Stroming haar deuren opende !Graag nodigen we ied...
19/01/2026

Hoera ! op 1 februari aanstaande is het alweer een jaar geleden dat de Stroming haar deuren opende !

Graag nodigen we iedereen uit om dit heugelijke feit te vieren.
Op zondag 1 februari van 15.00 tot 17.00 zijn jullie welkom voor een gezellig proostmoment. Heb je meteen de mogelijkheid om (weer) eens even roind te kijken in ons prachtige pand !

Delen is lief, komen is nog beter !!

Adres

Zeevaartschoolstraat 7
West-Terschelling
8881AN

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer De Stroming Terschelling nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar De Stroming Terschelling:

Delen