24/04/2026
Ik heb een prachtige en ontroerende referentie mogen ontvangen van een man van middelbare leeftijd, die zich met ernstige psychische klachten door chronische stress na overweldigende ervaringen, bij mij aanmeldde.
Hij heeft een zeer uitgebreide review geschreven over zijn ervaringen met MNRI/PTSD en trauma recovery bij mij in traject is gegaan. Ik ben enorm dankbaar voor de review en alles wat ik van hem heb mogen leren. Blij dat ik met hem heb mogen werken om de kwaliteit van leven significant te verbeteren en blijvend te stabiliseren.
--------------------------------------------------
"Half augustus 2025 kwam ik binnen in De Stroming Terschelling voor een intake bij Edith Roos van MINDedit. Zij heeft me daarbij uitleg gegeven over de en dit werking van Reflexintegratie en hoe dat bij mijn traumatische ervaringen, chronische stress en depressie zou kunnen helpen.
De aanleiding hiervoor was dat ik door een zeer heftige teleurstelling in een hele goede vriendschap, getriggerd raakte. Hierdoor viel ik terug in mijn oude en overweldigende
ervaringen uit mijn verre verleden. Ik ben daarvoor al twee periodes in mijn leven voor behandeld d.m.v. Imaginaire Rescripting (je be- en herschrijft de traumatische ervaringen).
Dit hielp mij op dat moment om op een andere manier naar hele pijnlijke herinneringen uit mijn jeugd te kijken.
Het ging jaren zo goed en toch overkwam het mij: door de trigger in het Nu. Het was voor mij ongelooflijk dat ik toch weer zo erg van mijn stuk raakte. De vraag van “waarom gebeurt mij
dit nu weer,“ hebben mij genekt. Mijn veerkracht om met deze enorme stress om te gaan, had ik niet meer. Zelf zag ik het leven echt niet meer zitten en ik verloor het overzicht.
Zelf zag ik het echt niet meer zitten; Ik was altijd bezig met anderen en vergat mijzelf. Intussen bleef ik doorgaan met zoveel mogelijk werken om niet je gevoelens boven te laten komen en om te
voorkomen dat je weer aan je verleden gaat denken.
Maar ondertussen gaat je lichaam en geest steeds verder van je af en verlies je de realiteit met je omgeving en de lieve mensen om
je heen, uit het oog. Ik had ook geen zin meer in het leven, zag ook geen lichtpuntjes meer die mij gedurende dag weer plezier konden geven. Totdat een vriendin mij adviseerde om een afspraak te maken bij Edith. Zij had voor haarzelf deze behandelingen als zeer positief ervaren en kon het niet aanzien wat ik doormaakte.
De eerste ontmoeting met Edith tijdens die intake waar ik samen met mijn vrouw heen ging, was bijzonder interessant. Edith gaf een rustige en duidelijke uitleg over de werking van het brein
bij stress en over hoe de reflexen daar een grote rol in spelen. Dat je lichaam overweldigende ervaringen als een spons opslaat en dat je daar last van gaat krijgen.
Ze vertelde hoe de behandeling eruit zou komen te zien en wat ik kon verwachten. Door haar bekwaamheid en uitleg over de behandeling gaf ze mij vertrouwen en daar werd ik rustig van. Wat ook erg preƫtig is, is dat er niet gepraat hoeft te worden over pijnlijke ervaringen, als je dat niet wilt.
Tijdens de behandelingen gingen we altijd eerst even doornemen hoe de afgelopen periode was gegaan. Wat waren de positieve ontwikkelingen en wat lukte nog wat minder goed ?
Dat gaf inzichten. Verder liet zij mij vaak een blad zien met daarop allemaal verschillende bomen. Deze bomen staan voor de verschillende stadia van trauma en de emoties die daarbij horen en hoe je op dat moment het leven ervaart.
Elke boom heeft een diepere betekenis over wat er aan de hand van kaarten met uitleg verder duidelijk werd gemaakt. Edith vroeg me dan een boom aan te wijzen en zij gaf er dan de
uitleg van mee. Die uitleg klopte precies bij hoe ik het dan beleefde en dit hielp ontzettend om mijn proces te begrijpen. Dat begrijpen geeft ook al heel veel rust.
Daarna op de massagetafel waar zij je lichaam behandeld/masseert alsof je een APK krijgt. Het zijn allemaal zachte technieken. Dit was voor mij een ervaring waarbij je al merkt dat je lichaam wordt opengezet doordat blokkades in je lichaam worden opgeheven. Je gaat je veiliger voelen in je eigen lijf en er komt ruimte om de oude troep op te ruimen.
De weken die volgen worden gevuld met, in mijn geval, in het begin iedere week naar Edith gaan voor een volgende behandeling. Er kwam al snel vooruitgang en een veel lichter gevoel, maar er waren ook momenten die pitƫiger waren en gevoelens een weg naar buiten zochten. Dat voelt dan als een terugval maar was eigenlijk een moment van een pas op je plaats maken en leren accepteren dat de gevoelens er mochten zijn.
Wat ik ook heel fijn vond was dat ik via Whatsapp of bellen Edith altijd kon bereiken bij onrust of opbouwende spanning;
Een back-up die ervoor zorgt dat de rust weer terugkeert. Ook de ademhaling en reflexoefeningen die je meekrijgt om thuis te doen en te oefenen, zijn voor mij zeker eenuitkomst. Die oefeningen helpen om je zenuwstelsel verder te versterken, te herstellen en te kalmeren. Die oefeningen kun jezelf heel goed kan toepassen in allerlei situaties, als je er alleen voor staat.
De maanden die volgden ging het proces gestaag vooruit, vaak met duidelijke verbeteringen en soms wat onrust als er weer even een trigger was. Ik werd me steeds bewuster van mijn lichamelijke reacties en dat mijn lichaam me eigenlijk vertelde dat ik een grens bereikt had en het rustiger aan mocht doen. Ik leerde gevoelens die bovenkwamen te accepteren en ze toe te laten. Dat geeft rust en ruimte. Mijn veerkracht nam steeds meer toe en ik kon zelf weer oplossingen bedenken.
Door in het begin veel slapen, wandelen en fietsen en de behandelingen kreeg ik weer meer plezier en een andere kijk op je leven. Ik ben weer mondiger, ik durf nu ook eens wat terug te
zeggen tegen verschillende mensen. Ik voel dat ik ook een plek mag innemen (dat mocht ik als kind niet) en ik voel nu dat ik meer respect heb voor mezelf en respect krijg van anderen.
Ik realiseer me dat ik blij ben dat ik niet uit het leven ben gestapt en wil tegen de mensen zeggen dat dit proces je heel goed terug in balans en bij jezelf brengt.
Onwijs wat Edith voor mij heeft betekent en nog steeds betekent. Op dit moment ga nog om de 3-4 weken voor behandeling heen. In overleg met Edith kom ik op soms sneller als ze voelt dat de tussenperiode wat korter moet zijn en dat voel ik nu zelf ook aankomen, zodat ik het niet te ver laat komen en afglij. Ik luister steeds beter naar mijn lichaam en weet hoe ik mijn gedrag kan herkennen. Daar geef ik dan veel sneller mijn grenzen aan.
Ik weet dat ik er nog niet ben maar de stappen voorwaarts zijn er duidelijk en de lastige momenten veel korter. Geen ellenlange stappen achteruit, maar vooruit in het leven. Ik zie de lichtpunten weer, ik kan weer helder denken, heb zin om nieuwe dingen te ondernemen en maak keuzes die bij mij passen !
Wat ik verder heel belangrijk vindt om te benoemen is dit :
Wat ik al die jaren heb gemist in onze samenleving is dat het heel moeilijk is om hulp te vinden, zonder van de ene naar de andere instantie gestuurd te worden. Ik heb ervaren dat er nagenoeg geen samenwerking is en dat verschillende vormen van zorg op hun eigen eilandje zitten. Er worden heel gemakkelijk medicijnen voorgeschreven die je vlak maken, waardoor je geen of weinig emoties meer ervaart. Maar de medicijnen nemen de oorzaak en pijn niet weg, daar is meer voor nodig. Deze therapievorm heeft me zonder medicijngebruik heel erg geholpen om de emoties en gevoelens er te laten zijn op een veilige manier en ze te verwerken en op te ruimen.
Laat de huisartsen en de daarbij behorende instanties samen met de verzekeraars de handen ineenslaan en zorg ervoor dat er een goede samenwerking is en dat de mensen worden doorverwezen naar ook andere therapievormen. En het zou heel erg fijn zijn dat de verzekeraar deze behandelingen vergoed, want de stap om hulp te vragen is verdomde groot door schaamte. Door onwetendheid van de mensen om je heen en in deze samenleving overstress, depressie, en andere psychische klachten, blijf je maar in dezelfde kringetjes ronddraaien.
De angst en de eenzaamheid kunnen verschrikkelijk zijn en dan hebben we het nog niet over de financieën; Dit soort behandelingen moeten voor ieder beschikbaar en
binnen handbereik zijn.
En voor de mensen die mijn verhaal herkennen wil ik het volgende zeggen; Het is ook fijn om hierover te praten met mensen die begrip tonen en begaan zijn, die dichtbij je staan en
natuurlijk de behandelaren die je verder helpen in mijn/jouw proces. Heel belangrijk is ook dat dit soort werk je verder helpt met de onrust in je lichaam, waar je iedere keer voor je gevoel alleen
tegen moet vechten om toch de dag door te komen.Laten we ervoor elkaar zijn en praat over je gevoelens, zonder schaamte.
Ik ben heel erg trots op mezelf, op mijn vrouw, onze dierbaren en op Edith die mij begeleidt om een nog mooier mens te worden! Mijn leven is (weer) de moeite waard!!!"
R.