Monica I Ommaby

Monica I Ommaby Vandrar i ödmjukhet och kärlek på Moder Jord. Håller kurser i Shamanens vandring och trumbyggarkurser

Med det vackraste jag har så sänder jag det till Dig och önskar dig en underbar Midsommarhelg och ett magiskt Sommarsols...
18/06/2026

Med det vackraste jag har så sänder jag det till Dig och önskar dig en underbar Midsommarhelg och ett magiskt Sommarsolstånd 🙏💞💞💞

När det inte blev som det skulleFörberedelserna inför kursen i pilflätning började redan i vintras så jag hade ”allting ...
20/05/2026

När det inte blev som det skulle

Förberedelserna inför kursen i pilflätning började redan i vintras så jag hade ”allting klart” innan jag skulle iväg. Även om det bara var två dagar så krävs det ändå att allt flyter på hemma…. Dessutom så valde jag att åka upp kvällen innan så jag skulle vara pigg och alert när kursen drog igång kl 9.

Full av förväntan så drar jag mot Höganäshållet och ser framemot några dagar av mys och ny kunskap. Väl när jag anländer till gästgiveriet så reagerar jag på att det ligger en del skräp på gårdsplanen men avfärdar det med att det kanske blåst in från vägen. Hittar mitt rum som ligger i hörnan och har ett litet växthus utanför med sittplatser. Perfekt tyckte jag när jag bokade.

Det är ett litet rum men det gör inget eftersom jag bara ska sova där. Imponerad av det fina badrummet som till och med har golvvärme! Men, rummet var kallt så jag drog igång en värmepump som satt i rummet direkt och sen sitter jag och myser i växthuset och skriver ner lite frågor inför kursen i morgon. Det kommer lite regn på kvällen och tyvärr så regnar det in i växthuset. Men lite får man väl tåla, eller hur?

Jag var lovad frukost senast kl 8.15 så jag skulle vara på kursplatsen i god tid. Men så blev det inte. Den var inte klar förrän 8.35 så jag var naturligtvis sen till kursen, vilket jag blev förbannad på. Det är så respektlöst tycker jag att komma sent….

Men för att återgå till gästgiveriet så blev frukosten en besvikelse med så kallade nybakade bullar som inte var genombakta, men jag avfärdade det med att den unge killen som fixade frukosten hade blivit stressad av att jag stod och bankade på dörren i tjugo minuter….

Dagen gick och kursen var både intressant och meditativ. Botten på korgen blev gjord och sidorna påbörjade.

Efter kursen uträttade jag några ärenden och åkte sedan tillbaka till gästgiveriet och messade till ägaren att frukosten måste serveras senast 8.15 och fick till svar att det idag måste ha ”blivit ett missförstånd”. Lugnad med det så satte jag mig och skrev ner vad vi gjort på kursen.

När jag väl sen gick in i rummet så drar jag fram min resväska och upptäcker en massa ludd och lite chipsbitar. Så jag dyker ner under sängen och upptäcker att det är länge sen där var städat… Skrattar lite och tänker att här är det inte så noga….

Under natten sover jag oroligt och ser hela tiden ”små svart djävlar som dansar”. På morgonen vaknar jag av att jag inte kan få luft.

Värmepumpen hade jag stängt av dagen innan så det kunde inte vara det. Kände mig lite illamående och yr och tänker att en snabbdusch säkert rättar till det. Så jag går till frukosten som är klar och framställd 8.20 och ser med besvikelse på att det är samma ”dödbakade” bullar som igår. Men jag måste ju äta så jag lyckas trycka i mig en av dom och lite yoghurt. Och sen drar jag till kursplatsen. Väl där så tilltar illamåendet och yrseln och jag börjar känna mig lite orolig. Har svårt med att andas och nyser och näsan rinner.

Fram på eftermiddagen så stänger hjärnan av…. Den stackars kursledaren försöker förklara för mig hur jag ska göra, men det är som att det inte går in….. Jag känner mig helt paralyserad och kan inte förstå vad det är som händer med mig. Det sista på korgen slänger jag bara ihop och trots kursledarens protester så säger jag ”det är så här det ska va”. Hon ser nog på mig att inte allt står rätt till och jag avviker från kursen två timmar innan kursslut och drar hemåt.

Jag kom hem efter en massa stopp på vägen och var helt slut. Slänger ut allt från bilen och hivar ut det på terassen för nu är jag övertygad om att jag blivit utsatt för svartmögel….. Det bara blixtrar till i mitt huvud och jag tänker, hur dum var jag som inte drog när jag såg hur skitigt där var? För att inte tala om den usla frukosten? Antingen är jag dum eller för snäll helt enkelt.

Nu har det gått fem dagar sen jag kom hem och först nu börjar jag må bra. Jag berättade det här för en av mina vänner och hon berättar då att hon är astmatiker och om hon bott där hade hon blivit allvarligt sjuk. Så jag har nu skrivit ihop en anmälan till Höganäs kommun om ”hälsovådlig verksamhet”. Jag har i denna skrivelse även påpekat en hel del annat som jag inte nämnt här som också var under all kritik.

Med det så lämnar jag nu den här erfarenheten bakom mig och konstaterar att jag nu har lärt mig att ”ta väskan och gå”.

Många år sen jag var här.... Det är både magiskt och trolskt 💞🙏
13/05/2026

Många år sen jag var här.... Det är både magiskt och trolskt 💞🙏

Jag önskar er alla en underbar sista april! 💞Ska bli roligt att ses på Blåkulla senare ikväll och höra senaste skvaller ...
30/04/2026

Jag önskar er alla en underbar sista april! 💞

Ska bli roligt att ses på Blåkulla senare ikväll och höra senaste skvaller 🤣🥰

Det är tveksamt om jag kan ha det bättre och roligare än såhär 🥰😍🙏💞
06/03/2026

Det är tveksamt om jag kan ha det bättre och roligare än såhär 🥰😍🙏💞

Önskar du pile och fläta med så kom och hämta 🥰Växtstöd kan du fläta med färsk pile men korgar bör vara med pile som var...
03/03/2026

Önskar du pile och fläta med så kom och hämta 🥰
Växtstöd kan du fläta med färsk pile men korgar bör vara med pile som varit torkad 🥰

Det är något alldeles speciellt att stå där i köket och koka upp jordgubbssylt till frukosten ....Doften som sprider sig...
01/03/2026

Det är något alldeles speciellt att stå där i köket och koka upp jordgubbssylt till frukosten ....

Doften som sprider sig från jordgubbar och alved är magisk en mörk kväll när hela själen längtar till att få stoppa händerna i myllan igen 😍

Om någon dag är det fullmåne och dags att förbereda inför ceremoni. Härlig är tiden och jag känner som tranorna.... skrik och dansa som om det var ingen som såg 😅

Kram po daj!

24/02/2026

Det är snart dags....

Dags att skaka av sig ”dammet” och veckla ut och putsa dina vingar….

Vilan är över och lusten att ”sätta igång” kittlar så där underbart. Spänningen inför det som komma ska ligger där och ”puttrar” och vill komma ut i ljuset. Knoppar börja bildas och spricker snart ut med sin underbara kraft och skapar skönhet.

Den 20 mars är det Vårdagjämning och ceremoni här hos oss i Ommaby.

Kvällen kommer att handla om att frigöra dig från vinterns vila och skapa förutsättningar för att utvecklas och påbörja ditt viktiga arbete inför det nya året. Vi kommer också att så det frö eller frön som vi önskar utveckla under året.

Du är välkommen den 20 mars kl 18. Mer information om kvällen får du efter anmälan och din investering för kvällen är 200 kr.
Anmäler gör du som alltid till [email protected]

Namasté 🧡🧡🧡

Tack!Stilla var vinden och elden spred sitt ljus och sin värme över ceremonin och deltagarnaTrummorna ljudade över ängar...
22/12/2025

Tack!

Stilla var vinden och elden spred sitt ljus och sin värme över ceremonin och deltagarna

Trummorna ljudade över ängarna, vattnet och berget och skapade energi

Med hjälp av elden och trummorna lämnade vi det vi inte längre vill ha eller behöver

Nya insikter och förhoppningar sändes iväg

Sånger uppstod spontant bland deltagarna och vi fick alla njuta av en kulning till Sunna

Magiskt!

Platsen bjöd på sina bästa energier tillsammans med den ödmjukhet som deltagarna bidrog med

Jag är så tacksam att jag fick uppleva denna kväll

En kväll omlindad av trummornas gemensamma kraft tillsammans med all den Kärlek som delades

Tack!

Tack!

Tack!

Och med det så önskar jag er alla en fröjdefull Jul och ett Gott Nytt År!

Namasté 🧡🧡🧡

Förvintern 2025Alltså… jag vet inte vart jag ska börja…. Den här sista veckan har det varit som att ligga på sin dödsbäd...
19/12/2025

Förvintern 2025

Alltså… jag vet inte vart jag ska börja….

Den här sista veckan har det varit som att ligga på sin dödsbädd….

Som de flesta av er vet så har jag följt en hel del människor på deras sista resa. En del har haft ångest inför att de ska dö, men i fler fall har det varit anhöriga som har svårt att ”släppa taget”.

När jag har suttit där med dom så har de berättat om hur ”livet har spelat upp sig”. Hur de har sett hur deras liv sett ut och vad de har gjort och inte gjort. Många tårar har delats, men inte för det som är gjort utan för det som de inte gjort…..

Det där har jag grunnat mycket på genom alla dessa år, men i veckan här har jag verkligen fått uppleva det…. På riktigt….

I hela mitt liv så har jag hjälpt andra med allt från ekonomi till boende och stöttning i deras ”kriser”. Jag har alltid prioriterat andras välmående över mig själv. Och det bottnar ju i min uppväxt.

Den här veckan har jag fått ”bannor” i massor. Jag har fått ”se mitt liv” som om jag legat på dödsbädden….

Jag kan säga utan att överdriva att det har varit väldigt plågsamt och många tårar har fällts….

Det har visats ”minnen” som jag överhuvudtaget inte kommer ihåg.

Så varför skriver jag nu detta här offentligt? För jag tänker att det kanske kan hjälpa någon annan på deras resa….. För mig? Ja för mig är det ett avslut och ett slt på en era som varat i så många år och som präglat mitt liv.

Men det räcker inte med det..... Det har tisslats och tasslats runt husen och "människor" som jag aldrig har mött tidigare har kommit hit och berättat. Berättat om hur det var i "forna tider" vid vintersolståndet.... Ovanpå det så har veckan erbjudit stjärnfall i tusental.... inte bara under er natt utan under flera nätter.... Jag har aldrig upplevt så mycket och fått till mig så mycket information under så kort tid! Så vad månde bliva?

Den 21a är det Vintersolstånd och ceremoni här hos mig och det kommer att bli något utöver det vanliga.......

Namasté 🧡🧡🧡

Adress

Omma Byaväg 153-7
Sjöbo
27591

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Monica I Ommaby postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till Monica I Ommaby:

Dela