22/05/2026
Ăr du i en relation, eller en situation?
Dina överlevnadsstrategier visar sig bland annat i dina relationer. Nervsystemet Ă€r nyckeln till anknytning. Genom att arbeta med nervsystemet och skapa upplevelser av trygghet kan du förĂ€ndra dina anknytningsmönster och bygga sundare relationer. â€ïž
Det hÀr Àr ett utdrag ur mitt senaste nyhetsbrev. Vill du lÀsa hela? Kommentera JA sÄ skriver jag upp dig pÄ min lista. LÀnk finns ocksÄ i min bio.
âŠI mitt förra nyhetsbrev pratade jag om begreppet trauma och hur det kan pĂ„verka oss i bland annat vĂ„ra relationer. Idag vill jag gĂ„ lite djupare kring kopplingen mellan trauma, anknytning och nervsystemsreglering.
Vi mÀnniskor Àr gjorda för att knyta an - vi behöver relationer för att överleva. Hellre en otrygg relation Àn ingen relation. NÀr vi föds Àr vi oförmögna att klara oss sjÀlva. Inte bara för att vi inte kan ge oss sjÀlva mat och omvÄrdnad, utan för att vi faktiskt inte kan reglera oss sjÀlva.
Nervsystemet Àr det första som utvecklas i livmodern. Redan dÀr börjar det anpassa sig till den miljö det befinner sig i. Vid födseln Àr det fortfarande inte fÀrdigutvecklat, och det fortsÀtter att utvecklas under lÄng tid dÀrefter.
För att kunna reglera sig behöver nyfödda och smÄ barn medreglering. De har inte de fysiologiska förutsÀttningarna för att kunna lugna sig sjÀlva nÀr de blir stressade, utan behöver hjÀlp utifrÄn. Mamma Àr den de kÀnner till - det som kÀnns tryggt. Genom mammas medreglering kan nervsystemet utvecklas optimalt och en trygg anknytning ta form. Detta bygger grunden för vÄra framtida relationer.
Men vad hÀnder nÀr vi inte fÄr den medreglering vi behöver? NÀr vÄra grundlÀggande behov inte blir mötta, utan vi lÀmnas att hantera stress pÄ egen hand? Blir stressen övervÀldigande har vi en fantastisk överlevnadsmekanism att ta till - nÀmligen att stÀnga av, och rent fysiologiskt gÄ in i trauma-lÀget.
⊠LÀs vidare i mitt nyhetsbrev!