06/06/2026
Vermoeidheid is niet altijd een tekort aan slaap.
Niet alle vermoeidheid verdwijnt met een goede nacht slapen.
Soms ben je moe omdat je al te lang “aan” staat.
Te lang sterk geweest.
Te lang alles gedragen.
Te lang jezelf aangepast.
Er bestaat ook zoiets als emotionele vermoeidheid.
Energetische vermoeidheid.
Een lichaam dat moe wordt van voortdurend alert zijn.
Van alles voelen.
Van blijven doorgaan terwijl je eigenlijk rust nodig hebt.
Veel mensen voelen zich schuldig wanneer ze moe zijn.
Alsof ze productiever moeten zijn.
Meer moeten doen.
Sneller moeten herstellen.
Maar vermoeidheid is vaak geen teken van luiheid.
Het is een lichaam dat vraagt:
“Wil je even naar mij luisteren?”
Niet vanuit oordeel.
Maar vanuit zorg.
Misschien hoef je deze week niet alles op te lossen.
Misschien mag je gewoon wat zachter worden voor jezelf.
Een beetje trager.
Een beetje bewuster.
Een beetje meer aanwezig in wat je voelt.
Want rust is niet iets dat je moet verdienen. 🌿