Dr / Abdulhalem Essam Ramadan Pharmacy

Dr / Abdulhalem Essam Ramadan Pharmacy صيدلية د عبدالحليم...يد واعيه تعطيك الدوا

16/04/2026

- لو جالك روشته لوحده لسه والده ومكتوبلها هيربانا ( أعشاب لزيادة إفراز اللبن ) مثلا
وتحته موتيليوم ( دومبريدون ) وحد سالك دا مكتوب ليه أوعي تقوله دا عشان الترجيع عشان هيقولك بس هيا مابترجعش
هوا مكتوب هنا عشان يذود إفراز اللبن

- لو جاللك روشتة من دكتور جلديه مكتوب فيها ازماكاست او كوكاست ( مونتيلوكاست )والمريض سالك دا بتاع ايه اوعي تقوله للحساسية الصدرية عشان هيقولك بس أنا ماعنديش حساسية صدرية هوا مكتوب هنا عشان الإكزيما

ولو جالك برضو ازماكاست او كوكاست ( مونتيلوكاست )وبدائلهم في روشتة انف وأذن مع بخاخة للجيوب الانفيه مثلا هوا هنا مكتوب للجيوب الأنفية

- لو جالك روشتة لواحده ست ومكتوب لها تامسولين ( تامسيلوسين )وسألتك دا بتاع ايه اوعي تقولها للبروستاتا
هوا مكتوب هنا عشان إرخاء عضلات المثانة والحالب فبيعالج احتباس البول وبيسهل طرد حصوات الحالب الصغيرة

- لو جالك روشتة من دكتور باطنة مكتوب فيها سيبرالكس او سيبرا برو (إسيتالوبرام ) والمريض سألك دا بتاع ايه اوعي تقوله مضاد للإكتئاب
عشان هيقولك بس أنا ماعنديش إكتئاب
ولكن قوله دا مهدئ وبيحسن المود

اي مريض بياخد ادوية كتيرة وعنده أمراض مزمنة كتيرة بيأثر علي حالته النفسية وبالتالي بيتكتبله حاجة مضاده للإكتئاب بس الدكتور مابيقولوش انت عندك إكتئاب وبالتالي انت كمان ماتقولوش

- لو جالك روشتة من دكتور كلي ومسالك مكتوب فيها فورسيجا ( داباجليفلوزين ) او بدائله والمريض سألك دا بتاع ايه اوعي تقوله دا للسكر عشان غالبا هيقولك بس أنا ماعنديش سكر
هوا مكتوب هنا عشان وظائف الكلي وامراض الكلي المزمنة

ولو فورسيجا ( داباجليفلوزين )من دكتور قلب يبقي مكتوب عشان قصور القلب

- لو جالك روشتة من دكتور نسا مكتوب فيها جلكوفاج ( ميتفورمين ) والمريضة سألتك دا بتاع ايه اوعي تقوله دا بتاع سكر عشان غالبا هتقولك بس أنا ماعنديش سكر
هوا مكتوب هنا عشان تكيس المبايض او لزيادة الحرق والتخسيس

- لو جاتلك واحده من بتوع التيك توك بتسأل علي زالاتان ( لاتانوبروست ) قطرة اوعي تقولها لإرتفاع ضغط العين هيا عايزاها عشان تطويل الرموش والحواجب

- لو جالك روشتة من دكتور جلدية مكتوب فيها جينيرا والمريضة سألتك دا بتاع ايه اوعي تقولها مانع للحمل
عشان غالبا هتقولك أنا آنسة اساساً منع حمل ايه !
هوا مكتوب هنا عشان حبوب الشباب عشان تنظيم الهرمونات

- لو جالك روشتة من دكتور أسنان مكتوب فيها فلاجيل ( ميترونيدازول ) او امريزول والمريض سالك دا بتاع ايه اوعي تقوله مطهر معوي
هوا مكتوب هنا عشان البكتريا اللا هوائية

ولو من دكتور نسا يبقي مكتوب لعدوي مهبلية بسبب طفيليات

لو واحد هيعمل منظار ع القولون
وجاي ياخد ابيماج ( مغنسيوم سيترات ) اوعي تقوله دا بتاع أملاح عشان هيقولك بس أنا ماعنديش أملاح
هوا هنا هياخده ك ملين للتحضير قبل المنظار

صاحب التوقع الصحيح له جايزه كبيره من الصيدليه مشتريات بقيمة ٢٥٠ من الصيدليههنختار اتنين
13/01/2026

صاحب التوقع الصحيح
له جايزه كبيره من الصيدليه
مشتريات بقيمة ٢٥٠ من الصيدليه
هنختار اتنين

هلا وغلاااااا كل عام وانتم بخير لأحلى زبائن في العالم كللله
01/01/2026

هلا وغلاااااا
كل عام وانتم بخير لأحلى زبائن في العالم كللله

متوفر الان في الصيدليه
21/05/2025

متوفر الان في الصيدليه

ليه دايمًا بنوصي إن جرعة Motilium® (Domperidone) متعديش 3 أقراص في اليوم ؟!..لأن ببساطة، ال Domperidone مش دايمًا ملاك.....
24/04/2025

ليه دايمًا بنوصي إن جرعة Motilium® (Domperidone) متعديش 3 أقراص في اليوم ؟!..

لأن ببساطة، ال Domperidone مش دايمًا ملاك..
هو آه بيشتغل حلو على ال Nausea& Vomiting.. بس لو اتعاملنا معاه باستهتار، ممكن يقلب علينا..

ممكن يسبب Heart rhythm disorders واللي ممكن تبقى Rapid heartbeat أو Arrhythmia وغير منتظمة أصلا..

ولو ده حصل بنوقف العلاج فورًا.. علشان الأمر ميتطورش ل Cardiac arrest..

طيب هل كل الناس معرضين لكده ؟..
لأ طبعًا، بس في عاملين بيرفعوا الريسك بشكل كبير:
- لو المريض عنده أكتر من 60 سنة
- أو بياخد أكتر من 30 مجم Domperidone في اليوم (يعني أكتر من 3 أقراص 10mg)

وعلشان كده لازم دايمًا نكون في الأمان ونلتزم بالجرعة السليمة.. قرص واحد (10mg) تلات مرات في اليوم وبس..

13/01/2025

ده جروب واتساب للصيدليه
الكل يشترك

29/10/2024

توقع نتيجة الفوز أيوه الفوز وليك هديه

جندى مجند عبدالحليم محمد عصام عبدالحليمدفعة 2007 #احتفالات-اكتوبر
06/10/2024

جندى مجند
عبدالحليم محمد عصام عبدالحليم
دفعة 2007
#احتفالات-اكتوبر

10/09/2024

كل عام وانتم بخير وسعاده دائما...
صيدلية دكتور عبد الحليم عصام رمضان تتمنى لكم دوام الصحه والعافيه...
اختر صيدليتك صح...بعون الله تصح.

10/09/2024

يوجد. فى الصيدليه مصل انفلونزا بادر بالحجز الكمية محدوده

16/06/2024

Adresse

Biala
4224

Heures d'ouverture

Lundi 08:00 - 01:00
Mardi 08:00 - 01:00
Mercredi 08:00 - 01:00
Jeudi 08:00 - 01:00
Vendredi 13:00 - 01:00
Samedi 08:00 - 01:00
Dimanche 08:00 - 01:00

Téléphone

+201282260709

Site Web

Notifications

Soyez le premier à savoir et laissez-nous vous envoyer un courriel lorsque Dr / Abdulhalem Essam Ramadan Pharmacy publie des nouvelles et des promotions. Votre adresse e-mail ne sera pas utilisée à d'autres fins, et vous pouvez vous désabonner à tout moment.

Contacter L'entreprise

Envoyer un message à Dr / Abdulhalem Essam Ramadan Pharmacy:

Partager