Dr Mahmoud Okeil

Dr Mahmoud Okeil nutritionist

11/11/2022

‏إذا طلبت مِن الله أن يهيّئ لك الأسباب فلا تتعجّل؛
لأن الله يختبر صدق توكلك.
"صباح الرضا و النعمه و الفضل" جمعه مباركه ❤️

10/10/2022

يا دكتور أنا بعمل دايت و وشي بس اللي بيخس وشكلي مش عاجبني اعمل ايه ؟!
طيب كام حاجة كده مهمة هنتكلم عنهم وهنقولك ليه وشك بيخس ..
اولا حضرتك مش بتشرب ميا كويس ف مش بتاخد المعدل المناسب من الميا اللي جسمك محتاجه، الميا مهمة جدا جدا جدا
ثانيا مش بتتمرن بشكل كويس تنشيط الدورة الدموية والراحة بعد التمرين أساسيين
ثالثا مش بناخد وجباتنا كاملة بشكل صحي خصوصا الفايبر الموجود في الفاكهة والخضار
ممكن يبقا في سبب ف نقص فيتامينات أو انيميا ف لازم نعرف ونحدد المشكلة فين ..
ونتأكد أن النظام الغذائي اللي ماشيين عليه وافي كل العناصر اللي جسمنا محتاجها وبكده هنضمن أن جسمنا هيخس ووشنا هيفضل محافظ علي نضارته

دُمتم اصحاء ☘️

02/10/2022

سؤال اتكرر كتير الفترة دي وهو "هل أنا لو عملت دايت متوازن و ممارستش رياضة مش هخس ؟!"
الإجابة ع السؤال ده هي هتخس طبعا لانك بتاخد احتياجك اليومي فقط و جسمك بيستهلك اكتر ما بيخزن ف بيبتدي يفقد من المخزون ده بنشاطك اليومي المعتاد ..
لكن مش بنفس سرعة و إيجابية الخسسان مع ممارسة الرياضة 🏃
خلينا عارفين أن الالتزام بالدايت مع ممارسة الرياضة هي أنسب وأصح طريقة لفقدان الوزن و ده لانه بيساعدك على بناء كتلة عضلية أو لو بالفعل عندك كتلة عضلية بيحافظ عليها من الهدم أثناء فترة الدايت + بيقلل المدة الزمنية اللي ممكن تفقد فيها الوزن و ده لانه بيساعدك في حرق الدهون المخزنة واللي مسببة زيادة الوزن اصلا 🤷
و كمان الرياضة ليها دور أساسي في رفع مستوى الاستفادة من العناصر الغذائية اللي بتاخدها من النظام الغذائي بتاعك زي البروتين والكربوهيدرات و غيرهم وكمان الحماية من الترهلات والستريتش ماركس اللي بتحصل مع فقد الوزن.
و كل ده و لسه متكلمناش على الصحة النفسية و مستوى السكر والكوليسترول ف الدم و تحسين النَفَس وصحة القلب و المفاصل و تحسين الأداء الحركي و الحفاظ على البشرة والشعر والغدد .. كل ده بيحصل في جسمك لما بتمارس رياضة مع النظام الغذائي السليم 👌

دُمتم اصحاء 🌿

اوقات من كتر ما بنعمل دايت و نخس ونزيد و نلتزم اسبوع واسبوع لا و نفضل طالعين نازلين على حسب النفسية رايحة فين و مفيش نظا...
20/09/2022

اوقات من كتر ما بنعمل دايت و نخس ونزيد و نلتزم اسبوع واسبوع لا و نفضل طالعين نازلين على حسب النفسية رايحة فين و مفيش نظام أو سيستم مستمرين عليه فترة، دي بتكون اكتر حاجة مُضرة انت بتعملها ف حق نفسك ، و ده لان جسمنا بيفهم و بيترجم تصرفاتنا على حسب اللي يضمنله السلام لكل أعضاءه ف انت بتربك نظامه ف بيبتدي يهئ نفسه لأن الشخص ده مضطرب و هيسببلي مشكلة ف بيعمل لنفسه مخزون كبير يكفيه لحالات الطوارئ اللي انت بتضطره ليها .. و عشان كده لما تحب تعمل دايت متحرمش نفسك من كل شئ عشان متتحطش ف ضغط و توتر و اعراض انسحاب السكر و الكربوهيدرات من الجسم ف لو قاومت دلوقتي هتستسلم بعدين ، وف نفس الوقت لو انت مش جاهز تبدأ دايت حاليا ع الأقل حافظ على أن يومك يكون صحي بنسبة ٨٠٪ مثلا و الغير صحي بنسبة ٢٠٪ و بهدوء 🤌

دُمتم اصحاء 🌾

17/09/2022

المشروبات الساخنة بدون سكر مش بتخسس انما بتنشط الدورة الدموية و بتساعد المعدة والامعاء بالتحديد على أنها تفضل بحالة جيدة خالية من فضلات الطعام و بتعتبر من السوائل المحببة للجسم و سعراتها قليلة و بعد فترة بتتحكم ف الشهية بشكل جيد و بلاش مشروبات ساخنة تحتوي على الليمون المغلي على الريق 🍋

دُمتم اصحاء 🌿

12/09/2022

لازم نبقي عارفين أن الدايت عشان ينجح في عوامل كتير بتكون مساهمة في نجاحه، زي انتظام عدد ساعات النوم من الليل و معالجة الانيميا و نقص الحديد و فيتامين "د" ولازم نكون مطمنين على هرمونات الغدة الدرقية بالإضافة أننا لازم نكون عارفين في مقاومة انسولين ولا لا ..
هل معنى كده إن الموضوع مُعقد ؟!
اطلاقا، لكن العوامل دي لما بتكون واضحة بتساعدنا نفهم سريعا المشكلة فين و سببها ايه و تخلينا قادرين نعمل نظام تغذوي علاجي مناسب لكل حالة 👌

دُمتم اصحاء 🥝

هو احنا عارفين أن العنب الساقع ف الصيف مُغري خصوصا وهو ف التلاجة كده مش بره ف طبق لا 😂 بس مش لدرجة أن كل الناس تيجي المت...
27/07/2022

هو احنا عارفين أن العنب الساقع ف الصيف مُغري خصوصا وهو ف التلاجة كده مش بره ف طبق لا 😂 بس مش لدرجة أن كل الناس تيجي المتابعات النهاردة ملغبطة النظام بتاعها بالعنب كده 😂
طيب خلونا الاول نتكلم عن العنب 🍇
العنب يعتبر من الفاكهة صغيرة الحجم قليلة الألياف كثيرة السكر ف بالتالي نسبة الشبع فيها منعدمة 🥺
هاتلي حد شبع من العنب قبل كده ، بل بالعكس ده بيجوع بسبب الطعم السكري اللي فيه 🙆
طيب هل معنى ده أن العنب ممنوع ف الدايت ؟!
اطلاقا يافندم لكن الكمية و طريقة اكله هي اللي تفرق ..
طيب هناكله ازاي ؟؟ 🤔
حضرتك قدامك كذا طريقة منهم مثلا ..
١- هتاخد من ١٠ ل ١٢ حبة لو انت من محبين الشوفان والزبادى على بعض تقدر تضيف العدد ده على وجبة الشوفان دي بدل العسل 🍯
٢- انك تاخد نفس العدد مع نص تفاحة و نص موزة و حوالي من ٦ ل ٨ حبيبات من الفراولة و تعمل فروت سالاط عظمة 😋
أو انك تجيب شريحة توست حبة كاملة أو توست اسمر افضل كمان و تحط معلقة الفول السوداني الغنية و تحط عليها من ٦ ل ٨ حبيبات من العنب مش اكتر "عشان زبدة الفول فيها سكر بسيط ف تكوينها" وبالهنا والشفا 🤫

21/07/2022

صباح الخير
البدايل الصحية عمرها ما كانت صعبة اللي محتاج بدايل صحية هيلاقي و مفيش اكتر منها من من سن ٦ شهور اول ما الإنسان يبدأ ياكل لحد ما شاء الله
احسبها صح و اختار صحتك و صحة اولادك مفيش اغلى من الصحة 👌💫

هاي انهارده السبت بعد جرايم العيد  🙂🙂باي 🌚🌚
16/07/2022

هاي
انهارده السبت بعد جرايم العيد 🙂🙂
باي 🌚🌚

اجازة الصيف بدأ ومفيش وقت تاني للتأجيل😎 👍عاملين عروض المرة دي تخفيضات تصل ل٥٠٪؜💪علي الجلسات بمركزنا واكتر وهتدفعها بالتق...
24/06/2022

اجازة الصيف بدأ ومفيش وقت تاني للتأجيل😎
👍
عاملين عروض المرة دي تخفيضات تصل ل٥٠٪؜💪
علي الجلسات بمركزنا واكتر وهتدفعها بالتقسيط عشان مفيش حاجة توقفك توصل لهدفك👍
كورساتنا للتخسيس الموضعي والكلي بأقوي الأجهزة العالمية
كورس ال١٥٠٠ج💟
١٠ جلسات كافيتيشن لتفتيت الدهون+١٠ جلسات vaccum
لتصريف الدهون+١٠ جلسات RF للترهلات و١٠ متابعات و ٢ Inbody
كل ده قسط علي شهرين وب١٥٠٠💟
او ٤شهور جيم بالمتابعات والInbody ب١٥٠٠ج💟
قسط ع شهرين
او شهرين EMS بديل الجيم وحارق الدهون واللي قادر علي شد الجسم بشكل سريع الشهرين ١٥٠٠ج قسط بالمتابعات💟 والInbody
اقوي الجلسات للسليوليت والترهلات ولتفتيت الدهون ومن اشهر جلسات مركزنا واقواهم
القسط علي شهرين😉
العروض مستمرة ليوم الاربعاء ٢٩ يوليو ان شاء الله 💖
يرجي التواصل تليفونيا يوميا للحجز والاستفسار من ١٠ صباحا ل١٠ مساءً
M🚲V
العنوان:الفيوم شارع النادي امام فيلا المحافظ

صباح الخير ^^تغذية الأطفال الصحيحة في فصل الصيف مهمة جدا خصوصا أن الأطفال ف الصيف بتميل للعصائر و الايس كريم و السموزي و...
15/06/2022

صباح الخير ^^
تغذية الأطفال الصحيحة في فصل الصيف مهمة جدا خصوصا أن الأطفال ف الصيف بتميل للعصائر و الايس كريم و السموزي و الفاست فود و اكل غير صحي بالمرة ، لكن دورك هنا هو تقنين انواع صحية و قليلة السكر الابيض و في نفس الوقت يكون طعمها مقبول لطفلك و تدريجيا تبعده عن السكريات الكتير و الاطعمة الغير صحية تقدري تجمعي ف البيت فاكهة صغيرة الحجم مجمدة أو تبدأي تصنعي منها ايس كريم زي ما اتفقنا امبارح أو العصائر الفريش الخالية من السكر الأبيض أو قطع الفاكهة الباردة أو الجيلي 🍉
و عموما بقا في فصل الصيف أو الشتاء خليك عارف ان التغذية الصحيحة هي انجح شئ ممكن تقدمه لصحة طفلك مدى الحياه 🌱

مساء الخير ^^ حاول دايما تحافظ على درجة حرارة جسمك العادية خصوصا في فصل الصيف ب انك تحافظ على معدل شرب المياه الباردة با...
14/06/2022

مساء الخير ^^
حاول دايما تحافظ على درجة حرارة جسمك العادية خصوصا في فصل الصيف ب انك تحافظ على معدل شرب المياه الباردة باستمرار و حابب اوضحلك أن العصير حتى لو بيور أو فريش من غير سكر ف هو سعرات زايدة لكن مفيش مشكلة من تناولها لو من داخل سعراتك اليومية المناسبة ليك و كمان الايس كريم تقدر تاخده دايت بدون سكر والمنتجات تكون خالية الدسم مع الفاكهة المجمدة ولكن بردو بشرط أنه يكون داخل سعراتك اليومية 👌
مفيش اي حرمان في الدايت الصحيح طالما بتحسب سعراتك و ماشي صح ✅

Address

El Gomhrya
Faiyum
5555

Telephone

+201000067086

Website

Alerts

Be the first to know and let us send you an email when Dr Mahmoud Okeil posts news and promotions. Your email address will not be used for any other purpose, and you can unsubscribe at any time.

Share

Category