Voimavaranto

Voimavaranto � Autan sinua luomaan armollista ja lempeää työelämää, jossa herkkyydellesi on tilaa
� Avoimuus ja turvallisuus työelämässä

Ensimmäinen kahden viikon kesäloma yrittäjänä takana. 🤩Ja jos arvioisin itseäni, niin lomalle laskeutumisesta antaisin t...
18/06/2026

Ensimmäinen kahden viikon kesäloma yrittäjänä takana. 🤩

Ja jos arvioisin itseäni, niin lomalle laskeutumisesta antaisin täydet 10/10 pistettä.

Osasin irrottautua töistä yllättävän hyvin.
Ei aikatauluja. Ei kalenteria. Ei jatkuvaa suunnittelua.

Sain puuhastella kotona, täytellä ristikoita ja sudokuja terassin lämmössä sekä tehdä juuri sitä, mitä sillä hetkellä huvitti.

Se teki hyvää.

Sen sijaan ensimmäinen työviikko loman jälkeen...

No, sanotaanko vaikka, että siitä en antaisi itselleni ihan yhtä hyviä pisteitä. 😅

Olin luottanut siihen, että asiat olisivat kahden viikon jälkeen suunnilleen samassa tilanteessa kuin lomalle lähtiessäni.

Eivät olleet.

Kahdessa viikossa ehtii tapahtua paljon. Kalenterit muuttuvat, ihmiset liikkuvat, uusia asioita tulee pöydälle ja vanhat asiat vaativat uudelleen käynnistelyä.

Huomasin kalenteroineeni viikolle liikaa tapaamisia ja liian vähän tilaa ajatella.

Jatkossa aion varata lomalta paluun jälkeen enemmän tyhjää tilaa. Aivot tarvitsevat aikaa orientoitua takaisin työarkeen.

Ehkä tärkein oppi tästä viikosta oli se, että myös palautumisesta takaisin työn ääreen kannattaa tehdä vähän pehmeämpi lasku. Tämän osaan sitten elokuussa kun lomailen uudelleen. 🤭

Osasin tämän joskus aiemmin, m***a viimeksi taisin olla kokonaan lomalla tähän tyyliin joskus vuonna 2021. 😅 Olen kyllä lomaillut, m***a en useinkaan palannut saman työn äärelle.

👉 Miten sinä palaudut loman jälkeen takaisin työrytmiin?

”Millä tavalla olisit parempi ihminen, jos keräisit niitä kotiloita sieltä pihalta?”Tänään minulla oli oma työnohjaus, j...
20/05/2026

”Millä tavalla olisit parempi ihminen, jos keräisit niitä kotiloita sieltä pihalta?”

Tänään minulla oli oma työnohjaus, ja voi että, kuinka se tulikaan tarpeeseen tähän hetkeen.

Työnohjauksessa puhuttiin kiireestä, riittämättömyyden tunteesta ja siitä, miten helposti mieli menee suorittamismoodiin. Itsemyötätuntoa tarvitaan roppakaupalla aina välillä, ja huomasin tänään myös herkistyväni aiheen äärellä. Sisäinen vaativuus ja ulkoiset paineet saavat välillä liikaa tilaa.

Työnohjauksessa tuli puheeksi … kotilot. 🐌

Täällä päin niitä on ihan hulluna, ja niitä pitäisi kai olla koko ajan keräilemässä, että kanta vähenisi. Naapurit keräilee niitä tunnollisesti ja minä katselen välillä ikkunasta, että jaahas… taas niitä menee tuolla. Sekä naapureita keräilypuuhissa että kotiloita pihalla. 🤭

M***a minä en vaan yksinkertaisesti jaksa. Tai ehkei aina niin kiinnostakaan. Se keräilyhän on ihan mukavaa puuhaa, m***a aikaa siihen ei juuri ole. Ja silti siitäkin tulee vähän huono omatunto. Siitä, ettei keräile. Ja siitä, että voi kotiloraukat. 😅

Työnohjaaja kysyi lopuksi minulta:
“Miten se tekisi sinusta paremman ihmisen, jos keräisit niitä kotiloita?”

Ja ai että rupesi naurattamaan. 😂
Koska niin - ei mitenkään.

M***a näköjään mieli osaa tehdä ihan mistä tahansa uuden suoritusmittarin.
Pitäisi jaksaa enemmän.
Pitäisi tehdä enemmän.
Pitäisi olla reippaampi, tehokkaampi, tunnollisempi…

Toisaalta olisi pakko tehdä vähemmän, pakko lomailla enemmän ja pakko hengitellä helpommin.

Vaikka oikeasti välillä on jo ihan tarpeeksi, että selviää päivästä ja muistaa syödä jotain muutakin kuin kahvia ja välipalakeksejä. 😅

Jännä miten helposti sitä alkaa mitata omaa arvoaan ihan oudoillakin asioilla.

Ehkä välillä olisi tärkeää pysähtyä kysymään itseltään:
Kenen mittareilla minä itseäni oikein mittaan, kenen mittareihin en yletä, ja pitäisikö edes?

Luotan evoluutioon ja siihen, että pihalinnut pikkuhiljaa hoksaa, että hei, täällähän on piha täynnä ruokaa. 🤭

Kun joku aina kysyy, millaista se työnohjaus on ja mitä siitä hyötyy?
No tällaistakin se voi olla. Ainakin olo on kevyempi, rauhallisempi ja vapautuneempi. On taas helpompi hengittää, vaikkei pakko olisikaan. 😉

Olen kuullut viime aikoina m***a kertaa saman lauseen.“En jaksa ajatella sitä.” tai“En ole edes ehtinyt ajatella koko as...
19/05/2026

Olen kuullut viime aikoina m***a kertaa saman lauseen.

“En jaksa ajatella sitä.”
tai
“En ole edes ehtinyt ajatella koko asiaa.”

Ja jotenkin jäin pohtimaan sitä, miten kuormittavalta ajattelu voi joskus tuntua.

Ei välttämättä itse asia. Vaan juuri se pysähtyminen ajatusten äärelle.

Ehkä siksi, että silloin joutuu kohtaamaan myös tunteita, epävarmuutta tai ristiriitoja, joita on helpompi siirtää eteenpäin kiireen alle?

Tai ehkä mieli on jo niin täynnä, ettei ajattelu enää tunnu jäsentävältä, vaan yhdeltä ylimääräiseltä kuormalta?

Joskus taas ajattelu voi olla täysin jumissa. Sama asia pyörii mielessä uudelleen ja uudelleen ilman, että mikään oikeastaan liikkuu eteenpäin.

Ja silti ajattelua usein tarvitsisi juuri silloin eniten. Tai ainakin sen ajattelua, kuinka ajatella.

Ehkä siksi pysähtyminen tuntuu välillä niin vaikealta. Ei siksi, etteikö halua olisi, vaaan siksi, että mieli on jo valmiiksi liian kuormittunut kantamaan kaikkea sitä, mitä ajatteleminen nostaa pintaan.

Kevään viimeisiä työnohjaustapaamisia alkaa olla käsillä.Olen kerännyt tämän(kin) kevään aikana palautetta työnohjauksis...
06/05/2026

Kevään viimeisiä työnohjaustapaamisia alkaa olla käsillä.

Olen kerännyt tämän(kin) kevään aikana palautetta työnohjauksista. Ajatuksia siitä, millaisia vaikutuksia, oivalluksia ja merkityksiä työnohjaukselle on löydetty.

Palautteissa on toistunut samoja teemoja:
– paikka purkaa kuormitusta ja jakaa myös onnistumisia
– hetki pysähtyä säännöllisesti arjen keskellä
– tunne siitä, ettei ole yksin
– mahdollisuus kuulla ja nähdä toisia
– ajatuksia, jotka jäävät itämään tapaamisten jälkeen

Työnohjaus on kuvattu myös “aikana ja paikkana istua hetkeksi paikallaan ja ajatella”.

Toiset kokevat pysähtymisen pakoksi, toiset pullaksi. Osa jopa pakkopullaksi. 🤭

Kuitenkin palautteissa on korostunut rakenteen merkitys.

Se, että keskustelu ei jää pelkäksi vellomiseksi, vaan joku pitää kokonaisuutta kasassa, poimii punaisen langan ja auttaa jäsentämään ajatuksia muutosten keskellä.

Moni on kuvannut lähtevänsä työnohjauksesta hieman kevyemmin mielin, ja usein mukana on ollut vähintäänkin toivon pilkahdus.

Jos pohdit työnohjausta ensi syksylle,
nyt on hyvä hetki olla liikkeellä.

Laita rohkeasti viestiä, niin jutellaan lisää. 😊 Työnohjaukset livenä Pohjois-Karjalassa ja etänä koko Suomeen.

Mitä äitienpäivälahjaksi? Entä jos tänä vuonna antaisit äidille hetken itselleen? 💛 Ei tekemistä.Ei vastuuta.Ei kiirettä...
04/05/2026

Mitä äitienpäivälahjaksi?

Entä jos tänä vuonna antaisit äidille hetken itselleen? 💛

Ei tekemistä.
Ei vastuuta.
Ei kiirettä.

Vain hetki hengittää.
Lupa olla.

Auvo Brain Relief on lempeä, hermostoa rauhoittava kosketushoito, jossa mieli saa hiljentyä ja keho rentoutua.

Tervetuloa hoitoon osoitteeseen
Heinävaarantie 458, Heinävaara!

Äiti, muistathan, että saat myös itse ostaa lahjan itsellesi. 😘

🎁 Lahjakortteja saatavilla
📩 Kysy lisää
Dm
[email protected]





Tänään valmistuin virallisesti työnohjaajaksi. 🤍💛❤️Kaksi vuotta sitten aloitin työnohjausopinnot työttömän statuksella. ...
17/04/2026

Tänään valmistuin virallisesti työnohjaajaksi. 🤍💛❤️

Kaksi vuotta sitten aloitin työnohjausopinnot työttömän statuksella. Tein osa-aikatyötä ja keikkaa, etsin paikkaani ja mietin, mihin suuntaan työelämässä kulkisin.

Todellisuudessa tämä muutosmatka alkoi jo hieman aiemmin, kun uskalsin hypätä pois oravanpyörästä ja pysähtyä aidosti itseni äärelle.

Uskalsin pysähtyä kysymään:
Mitä minä oikeasti haluan työelämältä?
Mitkä ovat minun arvoni?
Millainen työ tuntuu omalta?
Miten haluan käyttää osaamistani?
Mitä tarvitsen voidakseni hyvin?

Näihin vuosiin on mahtunut epävarmuutta, rohkeita päätöksiä, yrittäjyyden rakentamista, uuden opettelua, epäilyksiä, kasvua ja paljon työtä. Matkalla on ollut hetkiä, jolloin suunta ei ole tuntunut selvältä – ja juuri siksi tämä hetki tuntuu niin merkitykselliseltä. ❤️

Tänä päivänä olen päätoiminen yrittäjä. Ennen kaikkea koen löytäneeni oman alani ja oman suuntani työelämässä.

Moni vaikeus, oman paikan etsiminen ja epävarmuus uramatkaltani on lopulta kääntynyt vahvuudeksi. Tunnen suurta kiitollisuutta.

Kiitos itselleni siitä, että uskalsin pysähtyä.
Kiitos itselleni siitä, että uskalsin lähteä liikkeelle.
Kiitos itselleni siitä, että uskalsin kulkea kohti unelmia.
Kiitos itselleni siitä, että pysyin liikkeessä silloinkin, kun kaikki oli epävarmaa eikä suinkaan valmista.

Joskus elämä muuttuu juuri silloin, kun uskaltaa pysähtyä, ja lähteä taas liikkeelle, vaikka tie ei vielä olisi täysin näkyvissä.

Virallisesti työnohjaaja. Ja aika helvetin ylpeä siitä. 😘💪

-voimavarakeskeinentyönohjaaja

Miksi hermosto ei rauhoitu, vaikka työpäivä loppuu?Moni ajattelee, että palautuminen alkaa silloin, kun työpäivä päättyy...
25/03/2026

Miksi hermosto ei rauhoitu, vaikka työpäivä loppuu?

Moni ajattelee, että palautuminen alkaa silloin, kun työpäivä päättyy.
M***a keho ei toimi aivan näin yksinkertaisesti.

Jos päivä on ollut täynnä kiirettä, vastuuta, ihmisten kohtaamista ja jatkuvaa reagointia, hermosto voi jäädä vielä pitkäksi aikaa valmiustilaan.

Silloin käy usein näin:
työpäivä loppuu,
m***a keho ja mieli eivät pysähdy

ajatukset jatkavat työtä
keho käy yli- tai alikierroksilla
tai olo tuntuu kummallisen levottomalta tai voimattomalta

Palautuminen ei aina käynnisty pelkästä levosta.
Joskus keho tarvitsee jotain muuta ennen sitä:
rauhoittumista
rytmin hidastumista
toisen ihmisen läsnäoloa
liikettä
tai hetken, jossa ei tarvitse olla jatkuvasti valmiina ympäristölle.

Siksi työelämässä puhutaan yhä enemmän myös hermostosta,
ei vain ajattelusta.

Ihminen ei ole pelkkä pää, joka päättää levätä.
Keho on mukana kaikessa.

👉 Huomaatko sinä eron siinä, milloin työpäivä oikeasti päättyy, ja milloin keho vasta alkaa rauhoittua?
👉 Muistathan järjestää palautumisen ja pysähtymisen hetkiä myös työpäivien sisään?

Huomasin taas, että rajat eivät synny itsestään... eikä niistä kiinni pitäminen ole aina niin kovin yksiselitteistä.Raja...
23/03/2026

Huomasin taas, että rajat eivät synny itsestään...
eikä niistä kiinni pitäminen ole aina niin kovin yksiselitteistä.

Rajat syntyvät vasta silloin, kun sanot ääneen:
"tämä ei kuulu minulle" tai "tähän minulla ei ole nyt aikaa".

Kohtaamistyössä tämä on usein vaikeaa.
Työn ytimessä on halu auttaa, ymmärtää ja olla läsnä.
Asiakkaiden tarpeet ja toiveet eivät ole aina ennakoitavissa, eivät etukäteen suunniteltavissa.

Siksi käy helposti niin, että raja siirtyy vähän kerrallaan.
Yksi asia vielä.
Toinen pieni pyyntö.
Yksi tilanne lisää hoidettavaksi.
Huomaamatta työ alkaa laajentua, päivän aikana tulee hoidettua m***aa muutakin asiaa, kuin sitä, mitä oli suunnitellut.

Ei siksi, että joku varsinaisesti vaatisi sitä.
Vaan siksi, että pysähdytä kysymään:
Mikä oikeasti kuuluu minulle, ja mikä ei?
Onko tämä asia, johon tulee reagoida heti?

Hyvät rajat eivät tee työntekijästä kylmää.
Ne tekevät työstä kestävää.

Olen huomannut tämän myös yrittäjänä.
Jos kaikkeen reagoi, kaikkeen suostuu ja kaiken yrittää ratkaista heti, työ alkaa helposti täyttää kaiken tilan.
Siksi rajat eivät ole vain suojaa.
Ne ovat tapa pitää työ sellaisena, että sitä jaksaa tehdä pitkään.

Silti huomaan rikkovani omia rajojani tasaisin väliajoin.
Hetki sitten olin päättänyt, että uravalmennukselle on varattu tietyt päivät viikosta. Kun asiakas kuitenkin soitti ja kertoi lääkärikäynnin osuvan juuri eri päivälle, siirsin ajan.
Miksi?
Koska asiakkaalla ei ollut varaa ajaa kaupunkiin kahtena peräkkäisenä päivänä.

Ehkä rikoin asettamaani rajaa.
M***a eettisesti koin tekeväni juuri niin kuin tilanteessa kuuluu.
Kuormituinko?
Ajankäytöllisesti kyllä, m***a eettisesti taas en.

Ehkä rajat eivät olekaan aina täysin jäykkiä.
Joskus ne ovat myös harkintaa.

👉 Missä kohtaa sinun työssäsi rajat joutuvat eniten koetukselle?

JEEE! 🤩Valmistuin tänään Auvo Brain Relief -hoitajaksi. 💛Tämä matka on ollut kiinnostava. Olen oppinut paljon siitä, mit...
09/03/2026

JEEE! 🤩

Valmistuin tänään Auvo Brain Relief -hoitajaksi. 💛

Tämä matka on ollut kiinnostava. Olen oppinut paljon siitä, miten hermosto reagoi kosketukseen, rauhoittumiseen ja läsnäoloon. Ylipäätäänkin olen oppinut kosketuksesta, sen merkityksestä ja ihmiskehosta.

Työnohjaajana sekä valmentajana olen tottunut työskentelemään sanojen, keskustelun ja ajattelun kautta. Tässä hoidossa sama pysähtyminen tapahtuu kuitenkin kehollisesti. Se on ollut minulle yllättävänkin kiehtovaa.

Auvo Brain Relief -hoitoja olen jo tehnyt harjoitteluaikana, ja on ollut hienoa nähdä, miten eri tavoin ihmiset kokevat hoidon: joskus syvänä rentoutumisena, joskus vain rauhallisena hetkenä arjen keskellä. Palaute on ollut ihan huippua ja keskimäärin ihmiset antavat hoidolle arvosanan 9! 🥰

Nyt matka jatkuu virallisesti hoitajana! Seuraavaksi aloitankin Auvo-hoidon, eli 25 minuutin hoidon opiskelun... eli ei tämä vielä tähän lopu. 🤭

Hoks Pohjois-Karjala! 📍

Vielä tämän viikon ajan hoitoja saa harjoitteluhinnoilla ennen hinnan päivittymistä.
Lämpimästi toivotan sinut tervetulleeksi rentoutumaan Heinävaaran Huvikumpuun. 💛





Työkuormaa mitataan usein kalenterilla.Kuinka m***a tapaamista?Kuinka m***a tehtävää?Kuinka pitkä työpäivä?M***a iso osa...
09/03/2026

Työkuormaa mitataan usein kalenterilla.

Kuinka m***a tapaamista?
Kuinka m***a tehtävää?
Kuinka pitkä työpäivä?

M***a iso osa kuormituksesta ei oikeastaan näy siellä lainkaan.
Se näkyy muualla.

💭 vastuussa, jota kannat työssäsi
🗯️ päätöksissä, joita joudut tekemään epävarmassa tilanteessa
🗨️ ihmisten kohtaamisessa
👁️‍🗨️ siinä, että työ kulkee mielessä vielä kotonakin

Kohtaamistyössä kuormitus ei ole vain tekemistä.
Se on myös ajattelua, tunnetta ja vastuuta.

Siksi kalenterin tyhjentyminen ei aina tarkoita, että kuormitus katoaa.
Joskus juuri silloin alkaa se työ, jota ei näe ulospäin:
asioiden jäsentäminen, merkitysten pohtiminen, oman toiminnan arviointi.

Työnohjauksessa pysähdymme usein juuri tämän äärelle:
mikä työssä oikeasti kuormittaa, mikä on sinun vastuullasi ja mikä ehkei olekaan käsissäsi?

Kaikkea ei tarvitse kantaa yksin.



Mikä työssäsi kuormittaa eniten tällä hetkellä?
Se mikä näkyy kalenterissa vai se mikä ei?

Osoite

Heinävaara

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Voimavaranto :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Ota Yhteyttä Yritys

Lähetä viesti Voimavaranto :lle:

Jaa