11/05/2026
Olet varmasti törmännyt tilanteisiin, jossa joku sanoo sinulle vaativaan, valittavaan tai vihaiseen sävyyn jotakin?
Otat sen ehkä henkilökohtaisena loukkauksena ja puolustaudut, jolloin toinen provosoituu entistä enemmän, koska ei tunne tulevansa kuulluksi.
Mitä jos puolustautumisen sijaan kohtaisitkin nämä sanat lahjana? Mahdollisuutena antaa tälle kärsivälle ihmiselle jotakin? Kuulluksi tuleminen on tärkeää.
"Kuulostaa siltä, että olet surullinen ja pettynyt, koska olisit toivonut, että sinua olisi odottanut aamulla äitienpäiväaamiainen ja kukkia. Olisit halunnut tuntea itsesi arvokkaaksi ja rakastetuksi, kuulenko sinua oikein?"
Mutustele tätä lausetta ja mieti mikä tunnetila vihaisuuden takaa tämän kuullessasi kumpuaa? Rauha? Minut on kuultu! Viha ja ärtyneisyys laantuu." Niin, sitä minä toivoin ja odotin."
Toki myös toisinpäin käännettynä. Vihaisuuden ja ärtyneisyyden huomatessaan toinen voisi ilmaista tarvettaan. "Olisin halunnut tuntea oloni tärkeäksi, arvostetuksi ja rakastetuksi ja saada aamiaisen ja kukkia äitienpäivänä". Toisen on helpompi ottaa tämä vastaan.
Tämähän ei ole näin yksinkertaista, m***a mitä enemmän tulemme tutuiksi tarpeidemme kanssa, se helpottuu. Mitä enemmän ymmärrämme, että jokainen kommunikoi omista tarpeista käsin, eivätkä sanat pohjimmiltaan ole syytöksiä, vaan tyydyttämättömiä tarpeita, on sanat helpompi ottaa vastaan ja kohdata toinen.
Ja aina voi tehdä korjausliikkeen. "Anteeksi, etten kuullut tarvettasi. Ymmärrän sinua nyt paremmin, kun kerroit siitä minulle."