23/06/2026
Tänään seurasin Valtion ruokastrategian toimenpideohjelman webinaaria.
Strategian visiona on ”Onnellisen ruoan maa”.
Yhdessä puheenvuorossa nostettiin esiin tavoite, että luonnontuotteiden myynti ja niihin liittyvät palvelut voisivat vuoteen 2035 mennessä jopa kaksinkertaistua.
Jäin miettimään, mistä kasvu voisi syntyä.
Ainakaan raaka-aineista ei pitäisi olla pulaa.
Metsissämme kasvaa marjoja, sieniä ja muita luonnontuotteita enemmän kuin ehdimme hyödyntää.
Viime viikkojen keskusteluissa suurimmaksi kysymykseksi ei noussut kerääminen eikä edes byrokratia.
Moni pohti yksinkertaisesti:
”Kenelle minä nämä myyn?”
Juuri siksi uskon, että luonnontuotteiden tulevaisuus ei rakennu pelkästään keräämisen varaan. Tarvitaan myös osaamista, myyntikanavia ja uusia tapoja yhdistää ostajat ja myyjät.
Oletko sinä mukana?
Torstaina käynnistyy pilottiryhmä, jossa käymme läpi, miten luonnontuotteita itse keräävä voi ottaa ensimmäiset askeleet kohti lisätuloja luonnosta.
Kyse ei ole marjastus- tai sienikurssista, vaan käytännön koulutuksesta siihen, mitä pitää huomioida, jos marjoja ja sieniä jäädytetään tai sieniä kuivataan myyntiä varten sekä mistä ostajia voi löytää.
💚 Pilottihinta 59 €
Lisätiedot kommenteissa.