27/04/2026
“Kyllä mä tiedän, mitä pitäis tehdä.”
Kuulostaako tutulta?
Että tietoa hyvinvoinnista on aivan tarpeeks, m***a tieto ei siirry arkeen?
Mie ymmärrän tosi hyvin, miten noin voi käydä! Nään sitä päivittäin työssäni.
Oon myös itse astunut aikamoiseen sudenkuoppaan (oon uupunut). Aikoinaan tää hävetti tosi kovin, ja vieläkin häpeä välillä nostaa päätään.
M***a sitten muistan.
Olen ihminen, kaikkine vikoineni, puutteineni, taustoineni.
Miulla on hurjan paljon todisteita siitä, että pelkkä tieto ei riitä.
Pelkkä tieto ei auta.
Ai miksikö?
Koska nyt on kyse ihmisestä, ei koneesta.
Ja kehotietoisuus ja itsetuntemus ovat eri asioita, kuin teoriatieto.
Ne ovat kokemuksellisia asioita.
Niitä ei voi kirjasta lukea. Tai toki voi, jotta tietää, m***a se ei auta, jos ne jää KOKEMATTA OMASSA KROPASSA.
Jos on pitkään sivuuttanut kehon viestit, ei ole ihmekään, että asiat tuntuu vaikeilta.
Kun kehon viestejä ohitetaan pitkän aikaa, yleensä nämä kaksi asiaa tapahtuvat lähes väistämättä:
👉 Paino voi hiljalleen nousta. Ei siksi, että se olisi tarkoituksenmukaista tai itsekurin puutetta, vaan koska keho tekee parhaansa selviytyäkseen liiasta kuormituksesta (kiire, stressi, univaje, liika työnteko).
Se on kehon biologinen selviytymisreaktio. Keho puolustaa suurempaa painoa, jotta ihminen selviäisi.
Tää tuntuu varmasti ihan hullunkuriselta, nurinkuriselta ja vaikka miltä kurimukselta!
Mie ymmärrän siuta, et oo yksin ajatuksinesi!
Sitten se toinen juttu, mitä usein tapahtuu, kun kehon viestejä sivuutetaan.
👉 Uupumisriski kasvaa. Kun jatkuvasti nipistetään unesta, siedetään pitkittynyttä väsymystä, tehdään liikaa tai vääriä asioita omiin voimavaroihin nähden, ei siitä hyvä heilu pitkällä aikavälillä.
Been there, done that.
Kannattiko? Ei, m***a oon ollut niin ylisuorittaja ja itsepäinen, että mikään muu ei olisi auttanut.
Keho pisti kunnolla kampoihin, että alkoi järki mennä päähän. Onneksi en uupunut vakavasti, ja nykyään voin ihan hyvin.
Jos haluat välttää uupumisen ja painonnousun,
sekä alkaa hengittää vapaammin
ja olemaan itsesi puolella,
tuu mukaan valmennukseen: https://www.apuahermostolle.fi/psyfy-painonhallinta-kurs1-1
Kehotietoisin terveisin
Tanja