03/06/2026
Asiaa arpien hoidosta ja mietintää placebo vaikutuksesta.
Jokaisella ihmisellä on vähintään yksi arpi. Joillain näitä on paljonkin. Se vaikuttaako arvet meidän hermoston toimintaan on hyvin yksilöllistä m***a mitä omassa hoitotyössä havainnut niin useasti vaikuttaa.
Elämän aikana arvilta harvemmin välttyy m***a niitä kannattaa hoitaa. Yksi yleisimmistä arvista mitä työssä tulee vastaan on sektio arpi. Tämä on leikkauksena yllättävänkin suuri ja vaikutukset on iholta aina kohtuun asti ja sitä kautta mm. alaselkäkipuun. Usein nämä ihmiset tulevatkin vastaanotolle selkäkivun vuoksi. Tätä arpea niinkuin kaikkia muitakin voi hoitaa kaikista kerroksista, ihan sieltä kohdun tasolta asti.
Toinen ryhmä millä arpia on useassa kerroksessa kehossa on esimerkiksi keinonivel leikkauksen jäljiltä. Tässä arpea on luukalvolla saakka m***a sitä luukalvoa voi hoitaa myös ja kannattaa hoitaa. Samoin murtumien leikkausten jälkeen.
Näillä keinonivel asiakkailla useimmiten on myös arpi keskushermostoa ympäröivissä kudoksissa koska usein vaikkapa polvileikkaus tehdään spinaalipuudutuksella. Neulasta jää aina arpi ja vaikka se ei ole iso niin voi olla yllättäviä vaikutuksia hermoston toimintaan. Sama myös epiduraalipuutuksessa jonka moni synnyttänyt nainen on saanut. Näistä sitten toisessa julkaisussa lisää.
Esimerkki tapauksena arven hoidosta eräs asiakas joka tuli aivan muiden ongelmien takia vastaanotolle.
Haastattelussa kyseltiin leikkauksista ja kertoi että oikeasta olkapäästä oli puolivuotiaana vauvana leikattu verisuoni sykkerö tai joku vastaava. Tämä oikea käsi ei ollut toiminut leikkauksen jälkeen, ei siis pystynyt nostamaan kättä koko eliniän aikana ja tätä ikää olikin kertynyt jo yli 70 vuotta. Joitain korjausleikkauksia oli myös lapsuudessa tähän olkapäähän tehty m***a tuloksetta. Käsi ei vaan noussut ja oli elänyt elämänsä käytännössä pelkän vasemman käden varassa.
Arven hoidon aikana tuli paljon tunnereaktioita, itkusta lähtien. Tämä on normaalia sillä arpiin usein liittyy emootioita. Ehkä varsinkin lapsille tehdyissä leikkauksissa koska he eivät ole itse välttämättä leikkausta halunnut tai saanut päättää siitä.
M***a mitä tällä saatiin aikaan? Arven hoito kesti noin kymmenen minuuttia ja tämän jälkeen käsi nousi ja liikkui joka suuntaan. Ja vaikka hoidosta on jo yli vuosi niin käsi toimii edelleen. Eli myös vanhoja arpia kannattaa hoitaa. Tämä kirjoitus asiakkaan luvalla.
Sitten pohdintaa oliko vaikutus oikeasti hermostoon vai pelkkää placeboa?
Kun aloitin hoidon en kertonut mitä olen tekemässä ja miksi. Eli asiakkaalla ei juurikaan ollut mitään ennakko odotuksia. Tästä voisi kuvitella että placebon vaikutus olisi hyvin hyvin pieni. Ja jos se kuitenkin olikin pelkkää uskomusta ja placeboa niin väliäkö sillä kun käsi saatiin toimimaan yli 70 vuoden jälkeen. Ja miksi se placebo ei tullut muissa terapioissa näiden vuosien aikana joina kättä oli yritetty kuntouttaa?
M***a arvet on hyvä ottaa manuaaliterapiassa huomioon ja niitä kannattaa hoidattaa. Ja useimmiten vaikutus hermostoon tulee viiveellä, harvoin näin nopeasti. Noista puudutuksista jääneistä arvista sitten myöhemmin lisää. Tässä tapauksessa arpea hoidettiin kraniosakraaliterapialla.
Mukavaa kesää😇