12/05/2022
החלטה על סגירת המוסדות והעברת הדיירים לקהילה לא תצריך יותר תקציב. ההפרטה לא רק מסוכנת, אלא גם יקרה למדינה. משרד הרווחה משלם על כל דייר במוסדות הסגורים בין 15 ל20 אלף ₪ בחודש. אנשים עם מוגבלות המשולבים בקהילה מקבלים רק כמחצית מהסכום הזה. וזהו תשלום שלא קשור למציאות הישראלית.
רק שכירת מטפל עולה 8000 ₪ בחודש, ועל כך צריך להוסיף את המחיר המאמיר של שכר דירה ושלל הוצאות. כך שכיום המדינה כמעט כופה על משפחות שאינן אמידות לאשפז במוסד את יקיריהן ולהתפלל לטוב. לא פלא ששיעור האנשים עם לקות נפשית במוסדות גדול בישראל פי 3-4 מהמקובל במערב. משרד הרווחה אכן הצליח להוציא בשנים האחרונות כמה מאות אנשים מהמוסדות, אבל במקום להעלם מהנוף, כמו המעברות ומבני האסבסט, בשנים האחרונות נפתחים מוסדות סגורים חדשים.
מי מרוויח מהמצב הקיים? החברות שמשכנות את הדיירים מדפיסות סכומים עצומים, באופן קבוע. חברת דנאל למשל, בעלת "בית דפנה" דרך "בית אקשטיין" שווה 2.8 מיליארד ₪, לאחר שערכה קפץ פי 40 תוך עשור.
ויש סיבה נוספת לכך שאלפים עדיין כלואים במוסדות: רבים בציבור מעדיפים שלא לראות אנשים עם מוגבלות במרחב שלהם, ומצדם שיאוכסנו איפשהו. אבל כמו שברחוב הישראלי יש גברים ונשים, יהודים וערבים, דתיים וחילונים, יש להיאבק להנגיש את המרחב ולראות בו אנשים עם מוגבלות. טקס המשואות האחרון הוכיח שהשד לא כל כך נורא. שילוב זה יפה.
למאמר המלא שלי בוואלה >> https://mekomi.walla.co.il/item/3505287