30/04/2026
In deze tijd van het jaar worden nieuwe koninginnen geboren. De honingbijen kunnen dan gaan zwermen.
Heeft u een zwerm opgemerkt in de omgeving van groot-Riemst?
Neem dan tijdig contact op via het volgende nummer (tel/whatsapp) +32 497 218980
Dan kunnen we deze komen scheppen.
Een zwerm bijen is overweldigend om te zien, maar niet gevaarlijk of agressief. Deze bijen hebben zich namelijk vol met honing gezogen, zodat ze een paar dagen zonder voedsel kunnen overleven.
Maar houd voor de zekerheid toch een beetje afstand. Je mag water over de zwerm vernevelen zo blijft de zwerm samen om koningin te beschermen omdat ze dan denken dat het regent.
Het is wel belangrijk dat de zwerm wordt geschept. Dit voorkomt overlast en het bijenvolk heeft een grotere overlevingskans bij een imker en krijgen ze een warme, nieuwe thuis.
Met Bijzonder vriendelijke groeten
Jan Mercken