11/08/2026
“Anak susah fokus… sebab terlalu banyak screen time?”
Tidak semestinya begitu, tetapi apabila anak terlalu biasa dengan rangsangan yang cepat daripada skrin, mereka mungkin memerlukan lebih banyak peluang untuk berlatih fokus, menunggu dan engage dengan aktiviti sebenar.
✨ Today’s PRC Activity: Find & Match!
Anak perlu mencari dan memadankan gambar yang sama — sambil kita latih:
🎯 Sustained attention
👀 Visual attention
🧠 Cognitive processing
🤲 Fine motor & hand-eye coordination
Kenapa aktiviti tanpa skrin?
Screen time yang berlebihan boleh menyebabkan anak lebih terbiasa dengan rangsangan yang cepat dan menarik. Kita beri peluang kepada anak untuk slow down, fokus, explore dan engage dengan aktiviti sebenar.
Dalam tidak sedar, kita bukan sekadar “kurangkan screen time” — kita gantikan masa skrin dengan aktiviti yang bermakna.
Less screen. More play. More focus.
———————————————
📌𝐁𝐞𝐫𝐦𝐢𝐧𝐚𝐭 𝐮𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐦𝐞𝐧𝐠𝐞𝐭𝐚𝐡𝐮𝐢 𝐥𝐞𝐛𝐢𝐡 𝐥𝐚𝐧𝐣𝐮𝐭 𝐭𝐞𝐧𝐭𝐚𝐧𝐠 𝐩𝐫𝐨𝐠𝐫𝐚𝐦 𝐝𝐢 𝐄𝐑𝐀𝐓?
𝐊𝐥𝐢𝐤 𝐩𝐚𝐮𝐭𝐚𝐧 𝐝𝐢 𝐛𝐚𝐰𝐚𝐡 𝐮𝐧𝐭𝐮𝐤 𝐦𝐚𝐤𝐥𝐮𝐦𝐚𝐭 𝐥𝐚𝐧𝐣𝐮𝐭:
🔹 𝘚𝘶𝘯𝘨𝘢𝘪 𝘗𝘦𝘵𝘢𝘯𝘪
No 45, Jalan Melati 1, Bandar Amanjaya, 08000 Sungai Petani
[https://wasap.my/60143621724/ERATSP]
🔹 𝘒𝘶𝘭𝘪𝘮
No 311, Taman Camar, 09000 Kulim
[https://wasap.my/60163612958/ERATKulim]