03/01/2026
Semalam kawan saya tanya pendapat.
Dia plan nak beli kereta conti tahun depan, sebelum ni dia hanya mampu pakai kereta jdm.
Sebenarnya dia takut kalau komitmen baru ni akan jadi beban pada masa akan datang. Tambah p**a dia akan jadi orang pertama dalam keluarganya pakai kereta conti yang harganya lebih RM250,000.
Saya pun jawab simple.
Sebelum nak pakai kereta mahal ni pastikan buat 3 perkara ini :
1) Pastikan ada 6 bulan simpanan sebab kadang-kadang racun untuk ubah suai kereta itu benar. Sekali buat, boleh melayang RM10,000.
2) Boleh teruskan simpan dan invest duit setiap bulan selepas bayar kereta baru. Kalau boleh asingkan 20% dari gaji kita untuk invest.
3) Ada rumah pelaburan sebagai aset yang berikan pasif income setiap bulan. Paling best ada minimum 2 biji rumah pelaburan.
Dan yang paling penting, boleh belanja keluarga makan dan shopping bila-bila masa tanpa pikir…
Sebab mentor saya pernah pesan,
“tak guna kita ada kereta mahal tapi tiap bulan tak boleh bagi duit pada mak ayah dan isteri sendiri”
Begitulah.