27/08/2026
Korang nak kurus tapi tak pernah baca label nutrisi.
📦 Bila pegang makanan, jangan tengok packaging depan je.
Nampak "Low Fat", "High Protein", "No Sugar Added" , " No trans Fat" , "High Fiber" terus ingat makanan tu boleh buat turun berat.
❌ Salah!
Ada 4 benda yang wajib tengok:
1️⃣ Serving Size (Saiz Hidangan).
Kalau satu paket ada 4 serving size, tapi korang habiskan satu paket...
➡️ Semua kalori, gula dan lemak kena darab 4.
2️⃣ Kalori yang tertera adalah untuk 1 serving, tak semestinya satu paket.
Contoh serving per pack : 4
Per serving : 250 kcal
Bermaksud 1 paket :
250 kcal × 4 serving = 1,000 kcal.
Pergh.
3️⃣ Protein & Gula.
Kalau nak kenyang lebih lama, always pilih makanan dengan protein lebih tinggi.
Dan jangan tengok "No Added Sugar" je.
➡️ Semak Total Sugar/ Carbo, sebab gula semula jadi pun tetap dikira dalam jumlah gula/ karbo.
4️⃣ Jumlah trans fat atau saturated fat .
Paling bagus avoid makanan berproses yg ada atau tinggi trans fat atau saturated fat. Monounsaturated fats atau polyunsaturated fats ok sebab mereka sejenis lemak baik.
Dalam poultry, telur, susu,santan dan some minyak yg digunakan sebagai tumisan dah cukup kandungan lemak tepu. Tak perlu tambah dari makanan berproses lain.
⚠️ Tinggi lemak bermaksud tinggi kalori.
Korang pernah tertipu dengan label "Low Fat" atau "High Protein" kan?
Ingatkan makanan tu sihat, padahal bila baca label nutrisi... karbo tinggi..kalori tinggi‼️
Ha.. jaga jaga.....
Plus point‼️‼️
Kenali kelas makanan. Kalau korang memang tengah cari sumber karbohidrat yang lebih baik untuk diet, jangan terkejut kalau karbohidrat paling tinggi pada label nutrisi.
Memang itu kelas dia. Jadi, jangan bandingkan karbo dengan protein / lemak.
Compare sesama makanan berkarbohidrat pada saiz hidangan yang sama. Barulah comparison tu adil.
-Dah turun 12kg
-Dah berat ideal
- Bertahun maintain berat
-15 tahun ajor turun berat
-Coaching diet semulajadi tanpa guna produk
-PM ok kalau nak join