05/09/2026
Isnin sampai Jumaat…
Bukan main jaga makan.
“Yang ni tak boleh.”
“Yang tu tak boleh.”
Kawan ajak minum pun tahan.
Nampak makanan kegemaran pun tahan.
Sampai hujung minggu…
“Alaa… seminggu dah jaga. Hari ni makan je lah.”
Sekali bila dah mula…
Sarapan lain.
Tengah hari lain.
Petang mengunyah lagi.
Malam sambung.
Esok kita rasa bersalah.
Isnin, tart balik dari kosong. Ibarat dah jaga betul-betul 5 hari, hujung minggu kita cheat day..
Diet lari, lemak bertambah, tetiba p**ak datang gatal, bersin dan lain-lain.
Pernah jadi macam ni?
Kadang-kadang bukan sebab kita tak ada disiplin.
Mungkin cara yang kita pilih tu terlalu ketat untuk kita buat lama-lama.
Nak jaga makan, jangan cari cara yang kita mampu tahan 5 hari.
Cari cara yang kita masih boleh buat minggu depan.
Tak perlu makan “perfect” setiap masa.
Kalau satu waktu kita makan lebih daripada biasa, tak bermaksud semuanya dah rosak.
Makan seterusnya, sambung balik rutin macam biasa.
Jangan tunggu Isnin.
Sebab kita bukan nak menang seminggu.
Kita nak bina cara makan yang kita boleh hidup dengannya.
Siapa pernah jadi macam ni?
Isnin sampai Jumaat jaga… weekend terus “merdeka”? 😅
Kalau tak jumpa cara konsisten nak ubah, saya syorkan belajar dalam panduan ni. Start small, end big results.
Klik sini : https://ezy.la/sihat40an