Zijn in Beweging

Zijn in Beweging Welkom bij ZijninBeweging.nu. Zijn in Beweging is Levenskunst vormgegeven in dans. Het heeft Zijn al

Zijnsgeoriënteerde Jaartraining Compassievol LevenIn september start de jaartraining Compassievol Leven. Deze training w...
16/03/2026

Zijnsgeoriënteerde Jaartraining Compassievol Leven

In september start de jaartraining Compassievol Leven. Deze training wordt gegeven door Digna Schenk. Compassievol Leven is een prachtig thema om ons een heel jaar mee bezig te houden, zeker in een wereld vol onrust en onzekerheid. In deze jaartraining krijg je tools aangereikt om op een compassievolle wijze om te gaan met je eigen angst, stress, onzekerheid en andere emoties. Door bij jezelf aanwezig te zijn in elke omstandigheid, wordt het makkelijker om ook bij anderen aanwezig te zijn. We openen ons hart naar binnen en naar buiten. We laten ons raken, zonder meteen iets anders te willen maken en dat blijkt een krachtig instrument om Compassievol te Leven.

Compassievol leven verwijst naar een levenshouding waarbij je met mildheid, begrip en zorgzaamheid reageert op het lijden en de moeilijkheden van jezelf en anderen.

Wat houdt compassievol leven in?
Compassie is de bereidheid om pijn en ongemak te erkennen, erbij aanwezig te willen zijn. Alleen al het toelaten in je bewustzijn dat er een vorm van lijden is, blijkt transformatie in zich te dragen. Compassie rust op drie pijlers:

Zelfcompassie: Jezelf met dezelfde warmte behandelen als een goede vriend of vriendin, vooral als je onhandig gedrag hebt vertoond (bijvoorbeeld een onhandige opmerking hebt gemaakt) of het moeilijk hebt (bijvoorbeeld als je te maken hebt met emoties als angst, stress of boosheid).

Acceptatie: Stoppen met het vechten, een betere versie van jezelf willen maken, van A naar Beter bewegen. Onvermijdelijke pijn en tekortkomingen toelaten in je bewustzijn.

Verbondenheid: Het besef dat lijden en imperfectie horen bij de gedeelde menselijke ervaring. We hebben er allemaal mee te maken. Dit besef maakt dat je de verbinding met anderen in je geest kunt bewaren en dat je niet in een isolement van schaamte en schuld terecht komt.

Je hart openen naar jezelf precies zoals je nu bent
De meeste mensen zijn geneigd om hun leven zo in te richten dat ze voortdurend willen verbeteren en veranderen. Dit is ook de trend van deze tijd, we willen een versie 2.0 van onszelf maken. De lat ligt hoog, zowel op ons werk als in ons privéleven. Maar wat als het meest compassievolle dat je kunt ontdekken en toepassen in je leven is dat je NU al helemaal oké bent zoals je bent? Voel eens wat er gebeurt in je lichaam en geest als je dat voor een moment wilt aannemen. Misschien ervaar je direct ontspanning en thuiskomen in je lichaam.

Dit is het uitgangspunt van deze jaartraining. Je bent NU al heel en compleet. Het is een belangrijke basishouding tegenover onszelf en anderen. Dit is een prachtig startpunt om werkelijke verandering plaats te laten vinden. Werkelijke verandering vindt plaats als we stil willen staan en aanwezig willen zijn bij onze pijn, ongemak en onhandigheid en als we compassievol om willen gaan met onszelf en ons gedrag. We leren met een boeddhablik kijken naar onszelf, onze emoties en ons gedrag. Hierdoor kan grootse verandering plaatsvinden!

In de training wordt gewerkt met:
Meditatie: De basis van Compassievol Leven is leren aanwezig zijn bij precies dat wat zich aan je toont. Leren om zowel prettige als onprettige omstandigheden ‘waar’ te laten zijn in je bewustzijn. Meditatie is hiervoor een krachtige tool. We maken zowel gebruik van meditatie in beweging, als zit- en dansmeditatie.

Dans: Ik maak graag gebruik van dans om de theorie die ik aanreik in de training te belichamen en via dans te onderzoeken. Dans gebruiken we als laboratorium om de theorie te toetsen.

K*m Nye yoga: Ik ben K*m Nye yoga leraar aan het Nyingma Centrum te Amsterdam. Tijdens mijn jaartrainingen maak ik soms gebruik van bepaalde yogahoudingen om ons bewustzijn van bepaalde spanning of ontspanning in het lichaam te vergroten.

Ademhalingstechnieken: De ademhaling is nauw verbonden met hoe we onszelf en de wereld om ons heen ervaren. Wanneer we bijvoorbeeld gestrest, angstig of boos zijn, ademen we anders dan wanneer we ons op ons gemak voelen. Door te leren op je adem te letten en bepaalde ademhalingstechnieken toe te passen, kunnen we leren om bewust aanwezig te blijven, ook onder moeilijke omstandigheden.

Theorie en oefeningen: Tijdens de training wordt gebruikgemaakt van de theorie van Zijnsoriëntatie, aangevuld met een aantal boeddhistische methodes die ik van mijn leraren Mingyur Rinpoche en Tsoknyi Rinpoche heb geleerd. Ik zal elke bijeenkomst een handout uitreiken met daarin de theorie. De theorie kun je thuis verder onderzoeken door de eenvoudige oefeningen in je dagelijkse leven toe te passen. Daarmee wordt het voor jou een levendige eigen ervaring.

Deel- en vragenrondes: Regelmatig is er de gelegenheid om vragen te stellen en/of ervaringen te delen. We leren van en met elkaar.

Zelf toepassen:
Mijn trainingen zijn een combinatie van theorie en praktijk. Je haalt er als deelnemer het meeste uit als je bereid bent om het geleerde voor jezelf te onderzoeken. Daarmee vind je je eigen vorm.

Kijk voor meer informatie op mijn website:
https://zijninbeweging.nu/jaartraining-compassievol-leven-2026-2027/

16/05/2025
Dansdag 17 novemberLaat los, wordt zacht, ontspanAls ik in de ochtend wakker word, dan hoor ik de ring A10. Dat is de sn...
04/11/2024

Dansdag 17 november
Laat los, wordt zacht, ontspan

Als ik in de ochtend wakker word, dan hoor ik de ring A10. Dat is de snelweg die om Amsterdam heen is gebouwd. Het valt mij op dat het niet meer uitmaakt of een doordeweekse dag is of een weekend dag. Altijd hoor ik ‘s morgens vroeg de snelweg. Geluiden van auto’s, van mensen, die onderweg zijn naar wie weet waar naar toe???

Als ik mezelf gade sla dan herken ik het patroon van onderweg zijn. Dan herken ik dat ook ik soms vergeet om te ontspannen, om letterlijk stil te staan, om niet te doen.

Als ik wel stil sta, krijgt de schoonheid van Zijn de kans om naar de voorgrond te komen. Ik ervaar de verbinding met de aarde en haar inwoners. Ik ervaar een soort stroming in mijn lichaam en ik ervaar een zachtheid in mijn hart die met geen pen te beschrijven is. Liefde is het woord dat het dichtste bij komt.

Deze dansdag nemen we de tijd om stil te staan, te ontspannen, zacht te worden en open te staan voor de kwaliteiten van Zijn die dan spontaan naar de voorgrond komen. Tevens zullen we uitbundig dansen, deze kwaliteiten door ons heen laten zingen. Het eenvoudige geluk en de liefde door dans bezingen.

Je bent van harte welkom om deze dag mee te dansen.
Kijk voor meer informatie op:
https://zijninbeweging.nu/dansdagen-2024-2025/

Heel warme hartegroet,
Digna Schenk

Lieve JIJ, beste lezer,Het is precies een week geleden dat ik door een vriend van mij gewezen werd op de onderstaande ui...
22/10/2024

Lieve JIJ, beste lezer,

Het is precies een week geleden dat ik door een vriend van mij gewezen werd op de onderstaande uitzending. Een prachtige uitzending van de boeddhistische blik, waar Oosterse eeuwenoude wijsheid en Westerse wetenschap elkaar op prachtige wijze weten te vinden.

Diep ontroerend vind ik het laatste deel van de docu. Daarin wordt uitgelegd dat alles met alles verbonden is en op heel diep niveau er alleen maar verbinding bestaat. Alles en iedereen is een groot net van verbinding. Natuurlijk weten we dat op diep niveau al wel en toch.....

Als we kijken naar de wereld van vandaag, dan lijken we die verbinding te negeren, het niet te willen weten hoe diep het net van verbinding eigenlijk is en hoe ALLES een belangrijke plaats inneemt in dat net. Ik wijs dan natuurlijk naar de oorlogen die gaande zijn, de klimaat crises of naar de wijze waarop de Nederlandse regering omgaat met vluchtelingen.

Mingyur Rinpoche, een Tibetaanse Lama die ik graag volg zegt:
Als we het hele plaatje van 'de werkelijkheid' zouden kunnen overzien, dan zouden we heel anders in het leven staan. Deze docu zegt dat in zijn eigen woorden.

Als je gaat kijken dan wens ik je veel plezier en mooie inzichten!

Fijne dag en warme groetjes, Digna Schenk

De Boeddhistische Blik is de titel waaronder alle programma's van de boeddhistische stroming vallen.

Blog: Een ruim bewustzijn kan omvattenLieve Lezer, onlangs had ik een prachtig gesprek met mijn lief Peter Hofstee. Je k...
18/07/2024

Blog: Een ruim bewustzijn kan omvatten

Lieve Lezer, onlangs had ik een prachtig gesprek met mijn lief Peter Hofstee. Je kent het wel zo’n gesprek waar je hart een vreugdesprong van maakt en waar je dagen daarna nog de vruchten van plukt en in je geest mee bezig kan zijn.

Ons gesprek ging over: compassie, ruimdenkend zijn en hoe we op dit moment, onder de huidige maatschappelijke omstandigheden, waarachtig in relatie zijn en blijven met onszelf en de ander.

Peter heeft een boek van Ken Wilber gelezen met de titel: a post-truth world. In dit boek geeft Wilber aan dat we als mensheid toe zijn aan een nieuwe stap. Een stap die sommige mensen al hebben gemaakt en die nu misschien wel het meest nodig is om als maatschappij te groeien naar eenheidsbewustzijn.

Laten we dichtbij beginnen: in Nederland en Europa zien we dat ‘rechts’ bezig is een opmars te maken. Sinds de corona-periode kunnen we zeggen dat mensen van elkaar polariseren. Van dichtbij zie ik hoe gezinnen uit elkaar groeien doordat er verschillend gedacht wordt en men elkaar niet meer kan vinden. Ik ervaar dit als schrijnend. Schrijnend omdat ik het ervaar als dat de liefde, de verbinding weg is.

Dit gebeurt ook ‘verderop’ in de wereld. In het conflict tussen Israël en de Palestijnen is ook polarisatie gaande. Als je iets zegt over de een, dan ben je blijkbaar meteen voor of tegen de ander. Je ziet het in Amerika, waar twee kemphanen elkaar bijna in de haren vliegen. Links en rechts staan lijnrecht tegenover elkaar. Mensen staan lijnrecht tegenover elkaar.

Terug naar Ken Wilber. Zoals ik het van Peter heb begrepen, schrijft Ken Wilber o.a. in zijn boek dat we als mensheid een nieuwe stap moeten maken. Het gaat er nu om dat jij en ik leren om niet langer vanuit de overlevingsstrategieën: vechten, vluchten of bevriezen te reageren, maar leren om overstijgend te zijn en daarbij ons superioriteitsgevoel moeten overwinnen. Onze overlevingsstrategieën zijn verre van ‘fout’, ze hebben ons tot hier gebracht. Wanneer je in vechten, vluchten of bevriezen terechtkomt, wijs jezelf niet af. Geef jezelf de ruimte om je hier bewust van te worden en om vervolgens je bewustzijn ruimer te maken. Wat bedoel ik dan precies?

Laat ik Tibet als voorbeeld nemen. Iedereen weet dat Tibet al sinds 1950 bezet wordt door China. Aan het einde van de jaren ‘50 zijn er enorm veel Tibetanen gevlucht naar India, vaak onder benarde omstandigheden. Helaas is het veel monniken, lama's en ‘gewone’ Tibetanen niet gelukt om te vluchten en zij kwamen veelal in concentratiekampen van de Chinezen terecht. Nu, vele jaren later, komen deze mensen soms vrij en krijgen zij alsnog de kans om uit Tibet te vluchten. Deze mensen vertellen op welke gruwelijke wijze zij zijn gemarteld, jarenlang. En deze mensen zeggen iets heel bijzonders. Zij zeggen: ‘Bijna het ergste was gebeurd'. En als je aan hen vraagt wat dat is: het ergste, dan zeggen zij: ‘Ik was bijna mijn compassie met de Chinezen verloren’. Dit is wat Ken Wilber bedoelt met de volgende stap in bewustzijn. Deze mensen hebben het in zich om ondanks verregaande matreling, compassie te blijven voelen voor degenen die hen dat aandoen. Als ik hierbij stil sta, dan wordt ik letterlijk even heel stil.

Een ander land dat dit bewustzijn heeft beoefend is Zuid Afrika. Toen de apartheid was afgeschaft en Nelson Mandela president was, heeft aardsbischop Desmond Tutu jarenlang de waarheids- en verzoeningscommissie geleid. Ook hier hebben mensen geprobeerd om niet terug te slaan, maar om ruimer te zijn. Om hun bewustzijn, hart, liefde, hoe wil je het noemen, groter te laten zijn dan hun haat, woede, kleine-ik-bewustzijn.

‘Een oog voor een oog maakt de hele wereld blind’, is een bekende uitspraak van Gandhi. Een oog voor een oog zou je kunnen zien als overlevingsstrategie van het kleine-ik, het ego. Wat nu van ons als mensheid gevraagd wordt is dat we ego overstijgend leren denken, handelen en leven. Van een ik-bewustzijn, naar een wij-bewustzijn. Zien dat er alleen verbinding is. Zien, ervaren, dat we niets oplossen als we naar wapens blijven grijpen, als we de grens sluiten voor onze medemensen, als we ons hart dicht doen als we geraakt worden of het met elkaar oneens zijn. Ik zeg niet dat dit makkelijk is. Ik zeg ook niet dat ik dit kan. Ik zeg wel dat ik dit wil leren.

Mijn hart maakt hier een vreugdesprong. Misschien naïef. Voor mij is dit de route naar een waarachtige, liefdevolle wereld. We zijn er misschien nog heel ver vanaf, misschien ook niet. Want ik zie heel veel mensen die op lokaal niveau prachtige projecten beginnen die op verbinding en liefde gebaseerd zijn, liefde die niet alleen voor de eigen groep beperkt is, maar ook andersdenkenden omvat. Mensen die elkaar op alle mogelijke manieren helpen, samen in beweging komen en op eigen wijze oefenen om van ik-bewustzijn naar wij-bewustzijn te bewegen.

Vanaf oktober geef ik een meditatie reeks waarin we op heel laagdrempelig niveau een Tibetaanse meditatie oefening zullen doen om ons denken en hart te leren openen naar onszelf, anderen, mensen die we mogelijk helemaal niet kennen, mensen met wie we moeite hebben. Kortom we oefenen om ons bewustzijn te laten groeien van ik-bewustzijn naar wij-bewustzijn. Wil je deelnemen? Kijk even op: https://zijninbeweging.nu/meditatie-cursus-compassie-2024/

Warme hartegroet,
Digna Schenk
www.zijninbeweging.nu

Adres

Esther De Boer/van Rijkstraat 72
Amsterdam Centrum
1065GP

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Zijn in Beweging nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen