23/05/2026
In mei was/ben Miesje en ik jarig.
En de afgelopen week bracht me het thema “verjaardag” mij terug naar de basisschooltijd.
Uitnodigingen met een kaart waarop je kon aankruisen of je mee kon of niet. En ook nog op het eind een “ps neem je zwemspullen mee” of “je wordt thuis gebracht”.
Mijn verjaardag ging vooral om koekhappen, zakdoekje leggen en pannenkoeken eten.
Afijn, waar ik dus aan dacht was dat ik een keer een ander klasgenootje op mijn feestje wilde hebben.
Dat mocht niet, de reden: ik was ook niet bij haar op het feestje en ook dat het aantal dan te groot werd.
Ik had er zelf geen problemen mee om iemand anders te laten vallen toendertijd, maar weer kon ik dat niet maken, want ik was ook altijd bij die ander op de verjaardag.
Met andere woorden…. ik leerde toen al dat ik maar moest inschikken wat volgens de norm hoorde.
In plaats van zelf mogen beslissen over mijn eigen verjaardag.
Het ging mij niet om, om het bijhouden bijj wie ik op het feestje was of niet, daar was ik helemaal niet bezig. Ik wilde gewoon zelf de keuze maken.
En niet vanwege de vanzelfsprekende “voor wat, hoort wat”.
Nu, op bijna 44 jarige leeftijd, realiseer ik mij dat het vast een generatie dingetje is. Je leert vooral van je ouders, en die weer van hun ouders enzovoort.
Er zal vast wel hier en daar wat verschuivingen zijn. Tegenwoordig/laatste tijd wordt er, geloof ik, met gezondere traktaties getrakteerd.
(Ik heb zelf geen kinderen dus ik kan het mis hebben, laat me het ff weten of dit gebruikelijk is geworden)
Hoe dan ook, aanpassen (aan een ander) leren we al vroeg. Hoe we hiermee omgaan op volwassen leeftijd, mogen we zelf beslissen.
Vaak doen we dat niet en wuiven we het weg als “ach, zo erg is het ook weer niet”, “het is maar voor 1 keer”.
Wel jammer als je goed nagaat, je staat dan steeds minder voor je eigen normen en waarden… omdat je het leven leeft van een ander… het generatie-dingetje zeg maar.
Hoe was dat op/bij jouw (kinder)feestje? En herken je dit?