18/06/2026
Gisteravond een 10 km-wedstrijd gelopen in Huissen. 🌡️🥵 Het was een warme, benauwde avond en ik weet van mezelf dat ik daar niet goed tegen kan. Grappig genoeg heeft mijn vader precies hetzelfde, dus misschien zit het deels in de genen.
Toch hoopte ik nog een mooie tijd neer te zetten. De eerste ronde liep ik rond de 4:15/km, wat al duidelijk langzamer was dan mijn wedstrijdtempo onder koelere omstandigheden. In de tweede ronde heb ik bewust gas teruggenomen naar ongeveer 4:35/km. Ik luisterde naar mijn lichaam en besloot niet te forceren.
Opvallend genoeg bleef mijn hartslag rond de 152-154 bpm hangen, precies waar die normaal ook zit tijdens een 10 km-wedstrijd. Het laat maar weer zien hoeveel invloed warmte en luchtvochtigheid kunnen hebben op je prestaties.
Onderweg miste ik ook nog een bekertje water bij een verzorgingspost. Ik besloot om te keren om het alsnog te pakken. Dat kostte me wat tijd, maar ik wilde goed gehydrateerd blijven. Uiteindelijk werd ik alsnog 2e dame. 🥈
Mijn boodschap met deze warme dagen: luister naar je lichaam. Loop je een wedstrijd? Pas je tempo aan. Gezond over de finish komen is belangrijker dan een snelle tijd.
Dat PR? Die komt in het najaar wel weer. 🍂🏃♀️