02/01/2016
Gelukkig Nieuwjaar!
Zo, de laatste restjes champagne, oliebollen, appelflappen, kerstkransjes & gourmetvleesjes hebben we weggespoeld. Op het nieuwe jaar in!
Een leuk voornemen voor dit jaar, maak eens wat meer zelf!
Ja, het kost iets meer tijd, maar zeker niet zoveel als je meteen denkt.
Ik maak deze saus naar het recept van de ene site en voeg er tips van de andere aan toe en een beetje van mezelf! Je kan variëren naar eigen smaak en ligt er iets in de groentela wat op moet, roer het er gewoon eens doorheen. Wie weet creëer je de lekkerste saus zelf!
Tomatensaus
Nodig: 1 aubergine, 1 kilo tomaten of 2 blikjes gepelde tomaten, 1 blikje tomatenpuree, 2 uien, 3 teentjes knoflook, paar worteltjes, 1 mok bouillon, 100 ml wijn, olijfolie, peper & zout, tijm & oregano, half om half gehakt, laurierblad
* De aubergine. Ik vind 'm heerlijk maar de rest van de family niet, dus gaat de aubergine overal stiekem in. In plakken snijden, insmeren met (knoflook/chili)olijfolie, een snufje zout erover en in de heteluchtoven zetten. Eruit halen als ze bruinig zijn.
* De tomaten. Inkruizen, in een bak leggen en er kokend heet water bij doen. Dit na een minuut of 2 vervangen door koud water. Hierna ontvel je de tomaten en snij je ze in kleine stukjes.
* De ui, wortels, paprika. Klein snijden.
* De knoflook. Kern eruit wi**en en kleinsnijden/persen.
* De pan. Olijfolie warm maken en uien met de wortels zachtjes bakken. Daarna paprika toevoegen.
* De tomatenpuree. Als de uien glazig zijn, schuif je het geheel naar 1 kant van de pan. De tomatenpuree bak je aan de andere kant al roerend, totdat de zurige lucht weg is. Dit komt de smaak ten goede. Dan roer je alles door elkaar en voeg je de knoflook, bouillon en de wijn toe. Rode wijn geeft een iets vollere smaak, maar als je witte wijn hebt staan ook prima. Dit laat je een paar minuten inkoken.
* Het laurierblad. De stukjes tomaat mogen erbij en de aubergine uit de oven, ook in stukjes gesneden. Breng weer aan de kook, zet het zachter zodat het pruttelt en voeg twee laurierblaadjes toe.
* De kooktijd. In ieder geval een half uur, langer mag.
* De staafmixer. Laurierblaadjes eruit halen en staafmixer erin en pureren maar. Daarna wat kruiden erdoor, bijvoorbeeld tijm en oregano, vers of gedroogd. 1 of 2 is voldoende.
* De smaak. Proef en voeg zelf wat zout of peper toe. Soms is een klein beetje suiker toevoegen ook erg lekker. Ja suiker ja. Een theelepeltje op 2 liter saus maakt per portie (300 gr) erg weinig suiker.
* De gehaktballen. Draai kleine balletjes van het gehakt gemixt met wat kruiden, ei en paneermeel/beschuit/cracker en leg ze in de saus. Laat de saus zachtjes doorkoken en de balletjes garen.
Klaar! Lekker bij volkoren of meergranen pasta naar keuze en zonder ballen als basissaus voor op de pizza!
En hou je over, invriezen voor wanneer je echt snel een maaltijd op tafel moet zetten.
Trek gekregen? = Liken!