24/06/2026
Hoe vaak check jij eigenlijk in bij jezelf?
We vragen regelmatig aan anderen hoe het met ze gaat.
Aan onze partner.
Aan vrienden.
Aan collega's.
Maar hoe vaak stel je diezelfde vraag aan jezelf?
Niet vluchtig. Niet terwijl je alweer met iets anders bezig bent.
Maar echt even stilstaan.
Hoe voel ik me eigenlijk?
Hoeveel spanning draag ik op dit moment mee?
Hoe adem ik?
Voor veel mensen zijn dit vragen die pas opkomen wanneer er klachten ontstaan. Wanneer het lichaam moe wordt. Wanneer emoties zich opstapelen. Wanneer de druk te groot wordt.
Toch geeft ons lichaam de hele dag signalen af.
Via spanning in de schouders.
Via een onrustig gevoel in de buik.
Via een ademhaling die steeds wat hoger komt te zitten.
Het bijzondere is dat we daar niets voor hoeven op te lossen. Vaak begint alles al met opmerken.
Een paar seconden bewust aandacht geven aan jezelf kan voldoende zijn om weer contact te maken met wat er speelt.
Niet om iets te veranderen.
Maar om aanwezig te zijn bij wat er is.
En misschien is dat wel iets wat we in deze drukke wereld steeds meer nodig hebben.
Niet nóg meer doen.
Maar af en toe even thuiskomen bij onszelf.