Praktijk Ademkracht

Praktijk Ademkracht Ademtherapeut & Leefstijlcoach

Hoe vaak check jij eigenlijk in bij jezelf?We vragen regelmatig aan anderen hoe het met ze gaat.Aan onze partner.Aan vri...
24/06/2026

Hoe vaak check jij eigenlijk in bij jezelf?

We vragen regelmatig aan anderen hoe het met ze gaat.

Aan onze partner.

Aan vrienden.

Aan collega's.

Maar hoe vaak stel je diezelfde vraag aan jezelf?

Niet vluchtig. Niet terwijl je alweer met iets anders bezig bent.

Maar echt even stilstaan.

Hoe voel ik me eigenlijk?

Hoeveel spanning draag ik op dit moment mee?

Hoe adem ik?

Voor veel mensen zijn dit vragen die pas opkomen wanneer er klachten ontstaan. Wanneer het lichaam moe wordt. Wanneer emoties zich opstapelen. Wanneer de druk te groot wordt.

Toch geeft ons lichaam de hele dag signalen af.

Via spanning in de schouders.

Via een onrustig gevoel in de buik.

Via een ademhaling die steeds wat hoger komt te zitten.

Het bijzondere is dat we daar niets voor hoeven op te lossen. Vaak begint alles al met opmerken.

Een paar seconden bewust aandacht geven aan jezelf kan voldoende zijn om weer contact te maken met wat er speelt.

Niet om iets te veranderen.

Maar om aanwezig te zijn bij wat er is.

En misschien is dat wel iets wat we in deze drukke wereld steeds meer nodig hebben.

Niet nóg meer doen.

Maar af en toe even thuiskomen bij onszelf.

Waarom je adem juist belangrijk is op de momenten dat je er niet aan denktVeel mensen beginnen met ademwerk omdat ze mee...
22/06/2026

Waarom je adem juist belangrijk is op de momenten dat je er niet aan denkt

Veel mensen beginnen met ademwerk omdat ze meer rust willen ervaren. Ze volgen een sessie, doen een oefening of ontdekken hoe krachtig hun adem eigenlijk is. Vaak voelen ze zich daarna lichter, helderder of meer ontspannen.

Maar dan komt het gewone leven weer.

De kinderen moeten naar school. Je telefoon blijft meldingen geven. Er moet gewerkt worden, boodschappen gedaan worden en voor je het weet ben je weer volledig opgeslokt door de dag.

En juist daar zit iets interessants.

Want de waarde van ademwerk zit niet alleen in die momenten waarop je bewust met je adem bezig bent. De echte waarde zit in de momenten waarop het leven onverwachts gebeurt.

Wanneer iemand iets zegt wat je raakt.

Wanneer je merkt dat je haast hebt.

Wanneer je je zorgen maakt over iets wat nog moet komen.

Op die momenten reageert je adem direct. Vaak zonder dat je het doorhebt.

Hij wordt sneller, oppervlakkiger of blijft zelfs even hangen.

Je adem laat zien wat er in je leeft, nog voordat je hoofd het heeft verwerkt.

Misschien is dat wel waarom ademwerk zoveel meer is dan een techniek. Het is een uitnodiging om jezelf beter te leren kennen.

Niet alleen tijdens een oefening, maar juist midden in het leven.

Want soms begint verandering niet met iets nieuws leren.

Soms begint verandering met opmerken wat er altijd al was.

Wachten tot het rustiger wordtJarenlang dacht ik dat rust vanzelf zou terugkomen.Als de kinderen ouder waren.Als de zorg...
19/06/2026

Wachten tot het rustiger wordt

Jarenlang dacht ik dat rust vanzelf zou terugkomen.

Als de kinderen ouder waren.

Als de zorgen minder werden.

Als het werk rustiger werd.

Als...

Maar ergens onderweg ontdekte ik dat er altijd wel iets is.

Een afspraak.

Een rekening.

Een zorg.

Een verantwoordelijkheid.

Een kind dat je nodig heeft.

Een hond die uitgelaten wil worden. 😉

Als ik wacht tot alles rustig is, kan ik waarschijnlijk lang wachten.

Dus probeer ik iets anders.

Ik probeer rust niet meer uit te stellen.

Een wandeling maken terwijl er nog werk ligt.

Even in de zon zitten zonder mijn telefoon.

Een kop thee drinken zonder ondertussen tien andere dingen te doen.

Dat lukt niet altijd.

Maar ik merk wel dat het helpt.

Mijn adem wordt rustiger.

Mijn hoofd wordt helderder.

En ik voel weer iets meer ruimte voor mezelf.

Misschien is dat wat we soms vergeten.

Rust is niet iets wat vanzelf verschijnt wanneer alle problemen zijn opgelost.

Rust ontstaat in de kleine momenten die je jezelf gunt, midden in het gewone leven.

Vraag voor jou:
Wat zou jij vandaag kunnen doen om jezelf vijf minuten rust cadeau te geven?

Ik hoef niet altijd de sterke te zijnAls moeder leer je al snel om door te gaan.Kind ziek? Doorgaan.Moe? Doorgaan.Zorgen...
17/06/2026

Ik hoef niet altijd de sterke te zijn

Als moeder leer je al snel om door te gaan.

Kind ziek? Doorgaan.

Moe? Doorgaan.

Zorgen? Doorgaan.

Er moet immers van alles gebeuren.

Jarenlang dacht ik dat sterk zijn betekende dat je alles zelf oplost. Dat je doorgaat, niet zeurt en vooral niet te veel hulp vraagt.

Tot ik ontdekte dat sterk zijn soms ook iets anders betekent.

Namelijk eerlijk durven toegeven dat iets veel energie kost.

Dat je moe bent.

Dat je soms niet weet hoe het verder moet.

Dat je behoefte hebt aan rust, steun of gewoon een luisterend oor.

De zorg voor mijn jongste zoon heeft de afgelopen jaren veel van mij gevraagd. Met liefde, absoluut. Maar liefde maakt iets niet automatisch licht.

Dat besef heeft me geholpen om milder naar mezelf te kijken.

Want hoe vaak verwachten wij van onszelf dat we alles kunnen dragen?

Terwijl we tegen een vriendin waarschijnlijk zouden zeggen: "Mens, wat draag jij veel."

Mijn adem helpt me daar regelmatig aan herinneren.

Wanneer mijn adem hoog zit of ik spanning voel in mijn lijf, weet ik inmiddels dat het tijd is om even stil te staan.

Niet omdat ik zwak ben.

Maar juist omdat ik goed voor mezelf wil zorgen.

Kleine vraag:
Wanneer heb jij voor het laatst hulp gevraagd terwijl je het eigenlijk zelf wilde blijven doen?

Soms ben je niet moe van alleen vandaagLaatst zat ik op de bank met een kop thee. Eindelijk even niets.Tenminste... dat ...
15/06/2026

Soms ben je niet moe van alleen vandaag

Laatst zat ik op de bank met een kop thee. Eindelijk even niets.

Tenminste... dat dacht ik.

Mijn lichaam zat op de bank, maar mijn hoofd was alweer drie stappen verder. Wat moet er morgen gebeuren? Hoe gaat het met mijn kinderen? Heb ik dat ene nog geregeld? Wanneer moet ik die afspraak maken?

Herkenbaar?

Ik denk dat veel vrouwen dit herkennen. Zeker als je al jaren gewend bent om voor anderen te zorgen.

De afgelopen tijd ben ik me steeds meer gaan realiseren dat mijn vermoeidheid niet alleen komt door een drukke week, slecht slapen of de overgang.

Het is de optelsom.

Het verlies van mijn moeder. Alleenstaand moederschap. De zorg voor mijn kinderen. Het ondernemerschap. De intensieve begeleiding van de jongste. Periodes waarin mijn eigen gezondheid aandacht vroeg.

Geen van die dingen heeft mij gebroken.

Maar alles bij elkaar heeft wel energie gekost.

Veel energie.

Wat ik bijzonder vind, is dat ons lichaam dat allemaal onthoudt. Ook als wij zelf denken dat we het prima doen.

Mijn adem vertelt me dat vaak eerder dan mijn hoofd. Op momenten dat ik ongemerkt mijn schouders optrek, mijn adem inhoud of merk dat ik alweer in de volgende week leef.

De afgelopen weken heb ik daarom besloten dat ik meer ruimte wil maken voor dingen waar ik blij van word. Wandelen. Buiten zijn. Creatief bezig zijn. Gewoon weer eens iets doen omdat het fijn is.

Niet omdat alles opgelost is.

Maar omdat ik niet wil wachten met genieten tot alles rustig wordt.

Vraag voor jou:
Waar word jij eigenlijk blij van en maak je daar veel te weinig tijd voor?

Wat Bodhi mij dagelijks leertBodhi is inmiddels vijf maanden bij mij en groeit als kool.Onlangs mocht hij voor het eerst...
05/06/2026

Wat Bodhi mij dagelijks leert

Bodhi is inmiddels vijf maanden bij mij en groeit als kool.

Onlangs mocht hij voor het eerst mee tijdens een sessie. Ik vond het misschien nog spannender dan hij. Zou hij rustig blijven? Zou hij niet teveel afleiding geven?

Maar zoals honden dat zo mooi kunnen, was hij gewoon aanwezig.

Niet bezig met straks.
Niet bezig met gisteren.
Niet bezig met wat iemand van hem vond.

Gewoon hier.

En eerlijk? Ik denk dat daar precies de reden ligt waarom honden zoveel rust kunnen brengen.

Ze leven niet in hun hoofd.

Terwijl ik dat juist wel doe.

De afgelopen maanden waren intens. Mijn praktijk groeit, er ontstaan mooie kansen en tegelijkertijd merkte ik dat mijn hoofd steeds voller werd. Altijd bezig. Altijd iets dat nog af moest. Altijd een volgend idee.

En dan ligt daar ineens een hond aan je voeten die zich druk maakt over precies één ding:

Of er straks misschien een koekje komt.

Ik moet daar regelmatig om lachen.

Maar ergens zit er ook een les in.

Hoeveel tijd brengen wij door in morgen?

Hoe vaak zijn we al bezig met wat er nog moet gebeuren terwijl vandaag nog niet eens voorbij is?

Bodhi herinnert mij er dagelijks aan om terug te keren naar het moment.

Naar mijn adem.

Naar mijn lijf.

Naar wat er nu is.

Misschien is dat wel precies waarom hij uiteindelijk mijn praktijkmaatje wordt.

Niet omdat hij iets doet.

Maar omdat hij ons helpt herinneren aan wat we vaak vergeten.

💛

Mini adempauze:
Kijk eens om je heen.
Noem drie dingen die je ziet.
Voel je voeten op de grond.
En adem rustig uit.

Welkom terug in het hier en nu.

Texel gaf me een spiegelTijdens een week op Texel gebeurde er iets onverwachts.Mijn hoofd werd stil.Geen volle agenda. G...
03/06/2026

Texel gaf me een spiegel

Tijdens een week op Texel gebeurde er iets onverwachts.

Mijn hoofd werd stil.

Geen volle agenda. Geen lijstjes. Geen constante stroom van dingen die nog moesten gebeuren. Alleen zee, ruimte, natuur en tijd.

Pas daar realiseerde ik me hoeveel spanning ik eigenlijk met me meedroeg.

Het bijzondere was dat juist toen de ideeën weer begonnen te stromen. Niet achter mijn laptop. Niet tijdens hard werken. Maar tijdens een wandeling, een kop koffie in de zon of terwijl ik uitkeek over het water.

Dat zette me aan het denken.

Hoe vaak proberen we inspiratie af te dwingen terwijl we eigenlijk behoefte hebben aan rust?

Soms ontstaat de volgende stap niet door harder te werken, maar door even stil te staan.

Wanneer heb jij voor het laatst echt niets gedaan zonder schuldgevoel?

Ademtip:
Kijk een minuut lang naar buiten en volg rustig je ademhaling. Meer hoeft het soms niet te zijn.

Groei betekent soms stoppen...Ik heb iets geannuleerd.En eerlijk? Daar ben ik blij mee.Tot eind augustus staan er geen v...
01/06/2026

Groei betekent soms stoppen...

Ik heb iets geannuleerd.

En eerlijk? Daar ben ik blij mee.

Tot eind augustus staan er geen vrouwencirkels of ademreizen gepland. Niet omdat ik stop. Juist omdat ik voel dat er ruimte nodig is.

De afgelopen maanden groeide mijn praktijk. Mooie workshops, nieuwe kansen en steeds meer mensen die ik mag begeleiden. Tegelijkertijd merkte ik dat mijn hoofd voller werd. Er was altijd nog iets dat af moest. Een workshop, een nieuwsbrief, een offerte of een nieuw idee.

Misschien herken je dat wel. Dat alles op zich leuk is, maar dat het samen gewoon veel wordt.

We denken vaak dat groei betekent dat je méér gaat doen. Ik ontdek steeds vaker dat groei soms betekent dat je iets loslaat, zodat er weer ruimte ontstaat voor creativiteit, plezier en inspiratie.

Waar zou jij op dit moment meer ruimte voor willen maken? 💛

Ademtip:
Adem 4 tellen rustig in door je neus en 6 tellen uit. Herhaal dit 5 keer en voel wat er verandert wanneer je even niet hoeft te haasten.

Misschien ben je niet moe van alles wat je doet…maar van alles wat onaf voelt.Ik merk het meteen aan mezelf als mijn hoo...
29/05/2026

Misschien ben je niet moe van alles wat je doet…
maar van alles wat onaf voelt.

Ik merk het meteen aan mezelf als mijn hoofd te vol raakt.

Dan spring ik van het ene idee naar het andere.
Nog even dit aanpassen.
Nog een workshop uitwerken.
Nog een tekst schrijven.
Nog iets verbeteren.

En ondertussen voelt niks écht afgerond.

Het gekke is:
van buiten lijkt het vaak heel productief.

Maar van binnen geeft het onrust.

Alsof mijn hoofd geen rust meer kan vinden omdat overal nog kleine open lusjes hangen.

En ik denk dat veel vrouwen dit herkennen.

We dragen niet alleen ons werk.
We dragen ook:
de mentale lijstjes,
de verantwoordelijkheid,
de planning,
de emoties,
de verwachtingen,
de dingen die nog moeten gebeuren.

Continu.

Geen wonder dat zoveel vrouwen moe wakker worden.

Niet omdat ze niks aankunnen.
Maar omdat hun zenuwstelsel nooit écht uit staat.

Wat ik steeds meer leer?
Dat rust niet altijd betekent dat je helemaal niks doet.

Soms is rust:
één ding tegelijk doen.
Iets écht afmaken.
Overzicht creëren.
Ademruimte terugbrengen.

Niet constant schakelen tussen 27 open tabbladen in je hoofd.

Want hoe voller je hoofd,
hoe oppervlakkiger je vaak gaat ademen.

En hoe oppervlakkiger je ademt,
hoe meer je lichaam in stress blijft hangen.

Dus nee…
je hoeft misschien niet nóg harder je best te doen.

Misschien mag je juist wat minder tegelijk dragen.

Kleine ademoefening:
- Kijk eens om je heen en ontspan bewust je kaken.
- Adem rustig in door je neus.
- En adem langzaam uit alsof je een zucht van opluchting loslaat.

Nog één keer.

Voel maar eens wat er gebeurt als je lichaam even niet hoeft te haasten 💛

Soms ben ik zó druk bezig met groeien…dat ik vergeet dat afronden óók groei is.De laatste tijd merk ik het steeds vaker ...
27/05/2026

Soms ben ik zó druk bezig met groeien…
dat ik vergeet dat afronden óók groei is.

De laatste tijd merk ik het steeds vaker bij mezelf.

Mijn hoofd zit vol.
Workshops.
Nieuwe ideeën.
PowerPoints.
Nieuwsbrieven.
Verdiepingstrajecten.
Posts.
Offertes.
Dingen die nóg beter kunnen.

En eerlijk?
Ik kan daar enorm van “aan” gaan.

Want creëren geeft energie.
Nieuwe ideeën geven beweging.
Groei voelt fijn.

Maar ergens onderweg ontstaat er dan ook iets anders:
onrust.

Omdat er ondertussen nog tien dingen half openstaan.
Omdat mijn hoofd alweer drie stappen verder is.
Omdat ik stiekem denk dat het nóg beter moet voordat het af mag zijn.

En misschien herken jij dat ook wel.

Dat je eigenlijk nooit écht klaar bent in je hoofd.
Dat ontspannen moeilijk wordt omdat er altijd nog iets wacht.
Dat je lijf moe is…
maar je hoofd blijft doorgaan.

Ik realiseerde me dit weekend iets confronterends:
ik leer andere vrouwen continu hoe belangrijk rust, herstel en ademruimte zijn…
maar zelf vergeet ik soms precies hetzelfde.

Zelfs wandelen wordt dan ineens “nuttig”.
Zelfs rust verandert in nadenken.
Zelfs stilte wordt content.

Terwijl mijn lichaam eigenlijk iets heel anders nodig heeft.

Geen nieuwe input.
Geen nieuw project.
Geen nieuwe ideeën.

Maar overzicht.
Rust.
Afronden.
Ademen.

Niet creëren vanuit druk.
Maar ordenen vanuit rust.

En misschien is dát wel de moeilijkste vorm van groei.

Niet harder werken.
Niet méér doen.
Maar jezelf toestaan om even stil te vallen zonder schuldgevoel.

Want misschien ben je niet moe omdat je te weinig aankunt…
maar omdat je al te lang alles tegelijk probeert vast te houden.

Kleine adempauze:
- Leg één hand op je borst en één op je buik.
- Adem rustig in door je neus.
- En maak je uitademing net iets langer dan je inademing.

Geen perfecte techniek.
Geen prestatie.

Alleen even ruimte maken in jezelf.

Misschien is dat vandaag al genoeg 💛

Adres

Belder 2
Roosendaal
4704RK

Openingstijden

Maandag 09:00 - 17:00
Dinsdag 09:00 - 17:00
Woensdag 09:00 - 17:00
Donderdag 09:00 - 17:00
Vrijdag 09:00 - 17:00

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Praktijk Ademkracht nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Contact

Stuur een bericht naar Praktijk Ademkracht:

Delen