05/05/2026
Vandaag is de Internationale Dag van de Vroedvrouw. Voor ons het moment om stil te staan bij ons bijzondere vak. ‘Hoe doen jullie dit toch?’ is een vraag die we vaak krijgen. Maar eerlijk? We vinden ons werk zo mooi dat het niet eens altijd als werken voelt. Verloskunde is voor ons geen beroep, het is een levensstijl.
De afgelopen twee weken beleefden we een kleine babyboom in de praktijk: 11 kindjes werden onder onze leiding geboren. Vijf thuis en zes in het ziekenhuis; vijf in het Ikazia en één in het Franciscus. Eén moeder koos voor een ruggenprik. De andere 10 geboortes waren allemaal uniek op hun eigen manier: De ene geboorte ging heel vlot, de ander duurde wat langer, maar alle baby’s werden zonder medisch ingrijpen geboren. Het waren intensieve dagen, maar als we terugkijken overheerst vooral één gevoel: dankbaarheid. Dankbaar dat we getuige mochten zijn van zoveel kracht, liefde en nieuwe beginmomenten.
Bedankt voor al het vertrouwen dat we krijgen van jullie om met jullie mee te mogen lopen op deze bijzondere momenten in jullie leven. Op naar weer een nieuw jaar! Mocht je nog leuke actie foto’s van ons hebben, stuur ze dan vooral op. En deel je bevallingsverhalen vooral hieronder in de comments