15/11/2022
Stichting Diabetes Type 1 en Topsport: “Alles uit de kas…”.
Opbrengst Diabetes Classic 2022 en reserves naar doelen Stichting
Tien jaar lang werden, met als hoofdstartplaats Smilde, door de werkgroep Diabetes Classic in opdracht van de Stichting Diabetes Type 1 en Topsport, wandelingen en fietstoertochten voor familie, MTB- en toerrijders georganiseerd. Centraal bij deze activiteiten stond de voorlichting, het in beweging krijgen van mensen en het vergaren van gelden. Het geld dat werd verdiend, kwam jaarlijks – zonder dat er een cent aan de strijkstok bleef hangen- ten goede van wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaak en een oplossing voor diabetes Type 1, jonge sporters met diabetes Type 1 die zich ambitieuze doelen stelden om te bewijzen dat ondanks diabetes grote sportieve prestaties behaald kunnen worden, en naar voorlichting en ondersteuning van ieder die door Diabetes Type 1 geraakt werd.
Na tien jaar alles uit de kast gehaald te hebben, wordt het boek van de stichting en van de Classic per 1 januari 2023 gesloten. Echter niet voor alles uit de kas gehaald wordt!
Dankbaar voor alle ondersteuning van sponsoren, vrijwilligers en deelnemers, wil de stichting daarom graag het volgende bekend maken: De Stichting zal, nadat zij aan de verplichtingen van de door haar gesponsorde jongeren heeft voldaan, ten behoeve van verder wetenschappelijk onderzoek aangaande Diabetes Type 1 een bedrag van €17.570,00 overdragen aan de Bontiusstichting van het LUMC in Leiden. Het dan nog resterende bedrag van € 1954,76 wordt geschonken aan DVN Nederland ten behoeve van het SugarKids programma waarin kinderen én ouders tijdens kampen en andere activiteiten leren om te gaan met diabetes Type 1.
Op de slotavond voor bestuur en werkgroep onderstreepte voorzitter Piet Verschoor zijn dankbaarheid en bewondering voor het leger van vrijwilligers die geheel belangeloos gedurende tien opeenvolgende jaren de Diabetes Classic hebben mogelijk gemaakt. Met genoegen en dankbaarheid kijken de bestuursleden van de Stichting en de leden van de werkgroep terug op tien jaar Diabetes Classic. Het is goed geweest.