25/12/2023
Op vrijdagavond 22 december kreeg ik een berichtje van de papa dat de vliezen van zijn vrouw zojuist gebroken waren, maar dat er nog geen sprake was van serieuze weeën. Het is een tweede kindje, dus het kan ook ineens wel doorzetten, dus ik zorgde dat al mijn spullen klaar stonden en checkte of het geluid van mijn telefoon hard genoeg stond om er wakker van te worden.
De volgende ochtend brak aan en mijn telefoon had niet gerinkeld. Ik informeerde even hoe het ervoor stond. Wat onregelmatige weeën al de hele nacht, maar nog niets serieus. Ze zouden later op de ochtend een goede wandeling gaan maken.
Inmiddels vond ik het wel wat spannend, want mijn eigen zoontje was ook jarig die dag en we zouden in de middag visite krijgen, straks miste ik zijn volledige feestje. En ik weet dat dat part of the job is, maar b***n mag echt wel op zo’n moment.
Rond 11:30 kreeg ik weer een korte update, lekker gewandeld, met af en toe een pauze om weeën op te vangen. Ik had al het vermoeden dat het niet zo lang meer zou duren. Maar werd er gezegd, nog steeds pauzes van zo’n 10 minuten tussen weeën, dus enorm vaart loopt het nog niet.
Om 13:50 (de visite zou vanaf 14:00 bij ons op de stoep staan) ging mijn telefoon. Het was de verloskundige, hoi Renske, de baby is al geboren! Het ging zo snel dat zelfs zij te laat was geweest!
Na de wandeling bleven de weeën om de 10/15 minuten komen, dus de vrouw zelf had ook nog niet het gevoel dat ze echt al actief aan het baren was. Haar man zag wel aan haar dat het serieuzer werd en stelde voor om de verloskundige te gaan bellen, maar dat werd nog weg gewuifd, nee joh, loopt geen vaart! Hij nam het zekere voor het onzekere en stuurde toch even de verloskundige een berichtje dat het serieuzer leek te worden. Ze besloot toch vast in de auto te stappen.
Hij ging ondertussen het bevalbad maar eens vullen en zij dacht nog even rustig te gaan plassen. Terwijl ze op het toilet zat kreeg ze opeens een hele stevige wee en ineens voelde ze haar kindje omlaag schieten en voelde ze het hoofdje. Ze riep gauw haar man erbij zodat hij de verloskundige kon bellen, die nog droog opmerkte dat die al onderweg was. Vervolg in reacties….