25/06/2025
"Waanzin zit in ons allemaal"
Jim van Os pleit voor een nieuw paradigma in de geestelijke gezondheidszorg.
Het oude paradigma in de psychiatrie is het geven van de juiste medicatie voor de juiste breinziekte.
Hij pleit voor een ander paradigma, dat gebaseerd is op groei van contact.
Daar hebben we een ander mens voor nodig. En niet zomaar een ander, iemand die zijn eigen gekte kent, die zo beschikbaar is en betrokken is dat er iets gaat stromen.
Zijn visie op gezondheid en genezen heeft raakvlakken met de biodynamische visie. Vanuit een doorleefde ervaring kan je als therapeut een relatie aangaan, die normaliserend, verbinding en helend is. Zo kan een cliënt groei naar een andere relatie met zichzelf en met diens lijden.
“Wat echt helpt is menselijk contact.
En dat is nodig, want gekte zit in iedereen.
Soms komt het er gewoon meer uit".