Diett.no

Diett.no Diett.no er en personlig kostdagbok på nett som enkelt gir deg oversikt over næringsinnhold i måltider. Diett.no har fokus på kosthold.

Den er tilgjengelig som en gratis kostholdsdagbok på nettet, og som et profesjonelt verktøy for ernæringsfysiologer, kostholdseksperter og personlige trenere.

Hva bør vi spise? Når bør vi spise? Lærerik og interessant podcast med Tore Sagen og Marit Kolby Zinöcker som er ernærin...
18/02/2020

Hva bør vi spise? Når bør vi spise?
Lærerik og interessant podcast med Tore Sagen og Marit Kolby Zinöcker som er ernæringsbiolog og høyskolelektor ved Bjørknes Høyskole. Hun forklarer på en enkel og forståelig måte hvorfor er det viktig å spise kvalitetsmat. Mat er ikke bære nærringsstoffer og vi trenger samspill mellom maten og kroppen vår for å opprettholde bra helse. Kort oppsummert budskap er at vi skal spise råvarer og fersk tilbredt måltider fra råvarer. Kjøtt, frisk, grønnsaker, frukt, bær og belgvekster bør være største andel av måltider. 
Link til podkast:

‎Show Tore Sagens podkast, Ep #10 Hva bør vi spise? Når bør vi spise? - 12 Feb 2020

Forskere ved Linnéuniversitetet i Sverige har undersøkt kostholdet til studenter som har studert ernæring i perioden fra...
12/02/2020

Forskere ved Linnéuniversitetet i Sverige har undersøkt kostholdet til studenter som har studert ernæring i perioden fra 2002 til 2017. Resultatet viser til at I 2002 utgjorde fettet 27 prosent av det studentene spiste og drakk. I 2017 hadde andelen økt til 38 prosent. I samme periode sank andelen karbohydrater de inntok fra 55 til 41 prosent.

https://forskning.no/mat-og-helse/unge-som-er-opptatt-av-kosthold-spiser-mer-fett-og-mindre-karbohydrater/1631311
Ref til studie:
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0228200

Bør vi kutte ut fett eller karbohydrater for å leve sunt? Debatten er til tider het. Nå tyder en studie på at studenter i ernæring har bestemt seg.

24/12/2019
Rapporten mangler viktig informasjon og EAT-kostrådene er basert på usikre modeller, mener forskerne bak en ny gjennomga...
23/10/2019

Rapporten mangler viktig informasjon og EAT-kostrådene er basert på usikre modeller, mener forskerne bak en ny gjennomgang. EAT-ekspertene er ikke enige.

Rapporten mangler viktig informasjon og EAT-kostrådene er basert på usikre modeller, mener forskerne bak en ny gjennomgang. EAT-ekspertene er ikke enige.

I studien  fulgte forskerne  48.000 britiske voksne i 18 år.  https://www.bmj.com/content/366/bmj.l4897Deltagere ble del...
10/09/2019

I studien fulgte forskerne 48.000 britiske voksne i 18 år.
https://www.bmj.com/content/366/bmj.l4897
Deltagere ble delt i tre grupper:
1. de som spiste kjøtt (uavhengig om de i tillegg spiste egg melk og fisk n=24 428)
2. de som spiste fisk (men ikke kjøtt n=7506)
3. vegetarianere og veganere (n=28 364)

Deltagerne i gruppe 2 hadde 13% lavere risiko for hjerteinfarkt og 22% i gruppe 3
Derimot hadde vegetarianere (gruppe 3) 20% høyere utfall av hjerneslag enn kjøttspisere (gruppe 1)

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/09/09/195608496/ny-studie-vegetarianere-har-hoyere-risiko-for-a-fa-slag

Risikoen for å få kreft eller blodpropp er mindre for dem som kutter ut kjøtt, men forskere har funnet en sammenheng mellom vegetariansk eller vegansk livsstil og økt risiko for slag.

24/01/2019

Den mye omtalte EAT-Lancet-rapporten kan nedlastes her:

24/12/2017

Vi ønsker alle en God Jul og et Godt Nytt År!❤️

Adresse

Vaterlandsveien 19
Slemmestad
3470

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Diett.no legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Bedriften

Send en melding til Diett.no:

Del