30/05/2026
“Once in a blue moon” - indikerar på engelska att något sker mycket sällan (snudd på aldrig).
På himlavalvet infaller en “blå måne” sisådär vartannat till vart tredje år och, just nu, i maj 2026 är det dags igen. “Blå måne” innebär att vi har två fullmånar samma månad.
Fullmånen i Skorpionen 1/5 och nu, denna fullmåne i Skytten den 31/5 kl 10.45. (med en stark nymåne i Oxen mitt emellan 16/5).
Vid fullmåne så brukar vi alltid tala om “släpp”, om fullbordan och om att inte längre hålla fast vid det som är förbrukat och färdigt. Så,är det INTE denna gången, anser jag.
Detta är mer av en reprogrammering, en omformulering av din software. Låt mig förklara…
Dessa två månar kan ha varit sammankopplade för dig.. Att du släppte något, gjorde ett avslut i Skorpionen, kanske tom greps av en tomhet, och så, under månaden har förståelsen vuxit i dig och nu är du redo att sätta ord på det nya, det större och göra det gripbart och förståeligt för dig själv.
Som alltid, ta fram din karta och se vilket hus som lyses upp av en fullmåne i Skytten, 9 grader, 55 minuter. Kolla upp vad huset innebär, och så, låt oss tala om Skytten och månen i sig medan du gör kopplingarna till just din karta.
Skytten har hand om dina övertygelser, dina trossystem och dina uppfattningar, inte dina vanor eller dina känslor. Övertygelser och trossystem är den osynliga mjukvaran som styr ditt liv. Många av de uppfattningar och övertygelser du lever med som sanningar idag är sådana du aldrig valt själv utan sådan som du blivit lärd eller som du plockat upp längs vägen, integrerat och gjort till ditt. Vissa har kanske varit med så länge att de verkar stå där som “sanningen”.
Förslag på frågor att ställa dig själv kan vara:
Vilka övertygelser och uppfattningar som styr ditt liv har du växt ur eller bort från?
Kan du se/känna hur dina tankemönster behöver ny näring och nya vägar?
Vad vill du skall växa?
Denna måne vill nu få dig att rensa ut bland dessa övertygelser och självuppfyllande profetior och förbereda dig på den uppgradering som otvetydigt kommer NU. Du gör plats, du omformar och du gör dig redo att ta emot.
Detta är en måne med mycket (och starka känslor). Skytten, som är mutable fire, kan ibland försöka att undgå att känna de mest intensiva känslorna och skydda sig med visdom, filosofiska utläggningar eller flykt. Låt dig inte luras av detta, om känslorna blir intensiva.
Stanna upp, påminn dig själv om - vad du inte kan/klarar av att känna på, kan du heller inte läka! Detta är också en del av uppgraderingen nu! Att verkligen känna begränsningen helt in på livet, våga stå i det, för att sedan kunna gå vidare.
När månen blir full i Skytten så står solen alltid mitt emot dvs i Tvillingens tecken. Tvillingen styrs av Merkurius och är tecknet som bl a handlar om att spegla dig själv. Vart är din sanning nu? Hur ser den ut?
Vart behöver du ta tillbaka din kraft och tala med din fulla kraft?
Det du behöver nu behöver du tala det nya in i “existens och form”, sätta ord på hur det ser ut, formulera/tydliggöra och hålla dig till det nya.
Det är här vi ser “uppgraderingen” mycket tydligare än det vanliga släppet vid fullmåne - det är inget av det gamla vi lägger fokus på längre.
Vad menar jag när jag säger “det nya, det som skall komma”?
Du som är här, läser detta, vet ju redan att vi är inne i en stor medvetandehöjning och en sorts “systemuppgradering” av hela planeten och dess invånare. Sett ur en astrologisk synvinkel så har vi sett detta ske, steg för steg, ibland mjukt, ibland lite mer hard core.
Under denna måne aktiveras 4 fixstjärnor, de kallas “Fixed stars of Persia” eller Skywatchers. Dessa fixstjärnor har den speciella egenskapen att de återfinns på samma grad på himlen i dryga 70 år, ungefär en mansålder, och så flyttar de till nästa grad.
Dessa stjärnor anses vara “Himmelska väktare” och de har förmågan att “aktivera förändring” eller kanske rättare sagt, vi ser dem aktiverade när stora världsomvälvande skeenden är under uppsegling.
Denna fullmåne aktiverar Antares, den fixstjärnan som anses vara “The watcher of the west” och stöttar de som söker upplysning och förståelse runt hur allting hänger samman (oneness). Den är nästan exakt med månen (bara 10 minuter bort). Alltså förstärker den, såsom alla fixstjärnor, månen med sin närvaro och ger kraft och energi till sökare av sanningen.
Vid Solen återfinner vi fixstjärnan Alderbaran och detta är “The watcher of the East”. Denna stjärna kopplas till Ärkeängel Michael, erbjuder starkt beskydd när den aktiveras och det gör den verkligen här. Den är i spänning med både Solen och Uranus.
Ytterligare en fixstjärna Regulus ligger vid 0 grader Virgo. Denna konjunktion, spänning är vid, men återfinns ändå här. Detta är “The watcher of the North”, kopplas till ÄrkeÄngel Raphael och därmed till healing. Själv tänker jag att vi absolut får healing från det gamla, steg för steg, MEN fokus behöver vara på att INTE ta med sig det gamla nu.
Det vi skapar nu, det skapar vi med rena ark.
Slutligen har vi fixstjärnan Foumalhaut, som befinner sig vid den norra noden vid denna måne. Norra noden är dit vi är på väg som en kollektiv energi och detta är “The watcher of the South”, kopplad till ÄrkeÄngel Gabriel. Detta är den Spirituella läraren, den som sår fröet inom oss och får oss att resa.
Det kittlar min nyfikenhet att dessa fixstjärnor är så aktiverade nu och jag känner verkligen hur framtiden drar och hur energierna jobbar med oss.
Det finns flera aspekter till denna måne som jag valt att inte ta upp här, bl a en spännande aspekt mellan Venus och Sirius där den nya kvinnliga energin kliver fram. Åter om detta.
Ta dig tid att vara i denna måne! Tryck på Ok knappen för uppgradering och ge dig hän.
Det är ok, det kommer att gå bra, och du har allt du behöver för vägen vidare. Belys och tala om vägen framåt.