Maud Ekholm

Maud Ekholm Musa & katalysator till din transformation. Möter dig på tröskeln, tar dig vidare! Terapeut, Spirituell entreprenör. Energiarbete, frekvens. 💚

“Once in a blue moon” - indikerar på engelska att något sker mycket sällan (snudd på aldrig). På himlavalvet infaller en...
30/05/2026

“Once in a blue moon” - indikerar på engelska att något sker mycket sällan (snudd på aldrig).

På himlavalvet infaller en “blå måne” sisådär vartannat till vart tredje år och, just nu, i maj 2026 är det dags igen. “Blå måne” innebär att vi har två fullmånar samma månad.
Fullmånen i Skorpionen 1/5 och nu, denna fullmåne i Skytten den 31/5 kl 10.45. (med en stark nymåne i Oxen mitt emellan 16/5).

Vid fullmåne så brukar vi alltid tala om “släpp”, om fullbordan och om att inte längre hålla fast vid det som är förbrukat och färdigt. Så,är det INTE denna gången, anser jag.
Detta är mer av en reprogrammering, en omformulering av din software. Låt mig förklara…
Dessa två månar kan ha varit sammankopplade för dig.. Att du släppte något, gjorde ett avslut i Skorpionen, kanske tom greps av en tomhet, och så, under månaden har förståelsen vuxit i dig och nu är du redo att sätta ord på det nya, det större och göra det gripbart och förståeligt för dig själv.

Som alltid, ta fram din karta och se vilket hus som lyses upp av en fullmåne i Skytten, 9 grader, 55 minuter. Kolla upp vad huset innebär, och så, låt oss tala om Skytten och månen i sig medan du gör kopplingarna till just din karta.

Skytten har hand om dina övertygelser, dina trossystem och dina uppfattningar, inte dina vanor eller dina känslor. Övertygelser och trossystem är den osynliga mjukvaran som styr ditt liv. Många av de uppfattningar och övertygelser du lever med som sanningar idag är sådana du aldrig valt själv utan sådan som du blivit lärd eller som du plockat upp längs vägen, integrerat och gjort till ditt. Vissa har kanske varit med så länge att de verkar stå där som “sanningen”.
Förslag på frågor att ställa dig själv kan vara:
Vilka övertygelser och uppfattningar som styr ditt liv har du växt ur eller bort från?
Kan du se/känna hur dina tankemönster behöver ny näring och nya vägar?
Vad vill du skall växa?

Denna måne vill nu få dig att rensa ut bland dessa övertygelser och självuppfyllande profetior och förbereda dig på den uppgradering som otvetydigt kommer NU. Du gör plats, du omformar och du gör dig redo att ta emot.

Detta är en måne med mycket (och starka känslor). Skytten, som är mutable fire, kan ibland försöka att undgå att känna de mest intensiva känslorna och skydda sig med visdom, filosofiska utläggningar eller flykt. Låt dig inte luras av detta, om känslorna blir intensiva.
Stanna upp, påminn dig själv om - vad du inte kan/klarar av att känna på, kan du heller inte läka! Detta är också en del av uppgraderingen nu! Att verkligen känna begränsningen helt in på livet, våga stå i det, för att sedan kunna gå vidare.

När månen blir full i Skytten så står solen alltid mitt emot dvs i Tvillingens tecken. Tvillingen styrs av Merkurius och är tecknet som bl a handlar om att spegla dig själv. Vart är din sanning nu? Hur ser den ut?
Vart behöver du ta tillbaka din kraft och tala med din fulla kraft?
Det du behöver nu behöver du tala det nya in i “existens och form”, sätta ord på hur det ser ut, formulera/tydliggöra och hålla dig till det nya.

Det är här vi ser “uppgraderingen” mycket tydligare än det vanliga släppet vid fullmåne - det är inget av det gamla vi lägger fokus på längre.

Vad menar jag när jag säger “det nya, det som skall komma”?
Du som är här, läser detta, vet ju redan att vi är inne i en stor medvetandehöjning och en sorts “systemuppgradering” av hela planeten och dess invånare. Sett ur en astrologisk synvinkel så har vi sett detta ske, steg för steg, ibland mjukt, ibland lite mer hard core.

Under denna måne aktiveras 4 fixstjärnor, de kallas “Fixed stars of Persia” eller Skywatchers. Dessa fixstjärnor har den speciella egenskapen att de återfinns på samma grad på himlen i dryga 70 år, ungefär en mansålder, och så flyttar de till nästa grad.
Dessa stjärnor anses vara “Himmelska väktare” och de har förmågan att “aktivera förändring” eller kanske rättare sagt, vi ser dem aktiverade när stora världsomvälvande skeenden är under uppsegling.

Denna fullmåne aktiverar Antares, den fixstjärnan som anses vara “The watcher of the west” och stöttar de som söker upplysning och förståelse runt hur allting hänger samman (oneness). Den är nästan exakt med månen (bara 10 minuter bort). Alltså förstärker den, såsom alla fixstjärnor, månen med sin närvaro och ger kraft och energi till sökare av sanningen.

Vid Solen återfinner vi fixstjärnan Alderbaran och detta är “The watcher of the East”. Denna stjärna kopplas till Ärkeängel Michael, erbjuder starkt beskydd när den aktiveras och det gör den verkligen här. Den är i spänning med både Solen och Uranus.

Ytterligare en fixstjärna Regulus ligger vid 0 grader Virgo. Denna konjunktion, spänning är vid, men återfinns ändå här. Detta är “The watcher of the North”, kopplas till ÄrkeÄngel Raphael och därmed till healing. Själv tänker jag att vi absolut får healing från det gamla, steg för steg, MEN fokus behöver vara på att INTE ta med sig det gamla nu.
Det vi skapar nu, det skapar vi med rena ark.

Slutligen har vi fixstjärnan Foumalhaut, som befinner sig vid den norra noden vid denna måne. Norra noden är dit vi är på väg som en kollektiv energi och detta är “The watcher of the South”, kopplad till ÄrkeÄngel Gabriel. Detta är den Spirituella läraren, den som sår fröet inom oss och får oss att resa.

Det kittlar min nyfikenhet att dessa fixstjärnor är så aktiverade nu och jag känner verkligen hur framtiden drar och hur energierna jobbar med oss.
Det finns flera aspekter till denna måne som jag valt att inte ta upp här, bl a en spännande aspekt mellan Venus och Sirius där den nya kvinnliga energin kliver fram. Åter om detta.

Ta dig tid att vara i denna måne! Tryck på Ok knappen för uppgradering och ge dig hän.
Det är ok, det kommer att gå bra, och du har allt du behöver för vägen vidare. Belys och tala om vägen framåt.

Vackra själ, “Det du ger näring till kommer att bli grunden till din framtid..”  - det är något att ta till sig inför kv...
16/05/2026

Vackra själ,

“Det du ger näring till kommer att bli grunden till din framtid..” - det är något att ta till sig inför kvällens nymåne i Oxen så stanna upp en halv sekund och fundera över vad du ger näring.
Är du på rätt spår? Har du behov av en kursändring?

Under den senaste månaden har vi haft en koncentration av planter i eldtecknet Väduren.
Det har hjälpt oss, även om det inte alltid känts så, att tydliggöra hur vi ser på oss själva och vad som håller oss tillbaka. Dolda källor som driver motivationen, omedvetna/obearbetade rädslor och gamla överlevnadsstrategier, för att nämna några exempel, kan ha segla upp för påseende och synliggörande.
Fullmånen i Skorpionen den 1/5 (gå gärna tillbaka, läs inlägget) hjälpte oss att gräva bland skuggfigurer, förlegade mönster och mycket annat. Självklart hade “städningen” ett syfte.
(Vart har du skorpionen i din karta?)

När vi ikväll kl 22.01 får en nymåne i Oxen 25 grader 57 minuter påbörjar vi arbetet med att göra om, förändra och förbättra de insikter vi skaffat oss när vi grävde djupt inom oss själva här i vår. Du bör, som alltid, ta fram din karta och se vilket hus nymånen träffar eftersom du behöver lägga extra krut och fokus här.

Oxens energi samtalar med dig om “learning by doing”, ta ett steg framåt, känn på det, och så ett till. Var närvarande i din rörelse men rör dig framåt.
Energierna här visar på att den förändringsprocess som hela världen är inne i nu är inte ett kortdistanslopp, det är ett maraton!
Vi skall förändras under lång tid, vi skall göra och göra om, men vi skall inte bara följa vårt huvud/tanke, vi skall också se vad som fungerar i praktiken. Vi skall bygga om, bygga upp.
Häri ligger oxens gåva till dig och din styrka.

Mars, Neptunus, Saturnus och Chiron ligger fortfarande kvar i Aries så förändringens eld är aktiv men fokus dras nu hela tiden inåt… In i dig.. Vad skall förändras där?
Mars och Chiron befinner sig tillsammans på 28 grader vid denna nymåne och denna energi för dig tillbaka till det du bearbetat under våren. Vad vill du göra med såret/såren?
Hur vill du hantera det i framtiden? Hur läker du och finner en ny frekvens?
(Gå gärna tillbaka och repetera vart 28 grader Väduren befinner sig i din karta)

Som om detta inte var nog så står nymånen mitt på Ceres, hon som härskar över naturens rytm, och i Oxen blir även denna energi tydlig. Hur tar du hand om din “jordiska del”?
Hur mår din kropp? Har ditt behov av självomsorg förändrats och har du justerat därefter?

En annan, mycket spännande underström till denna nymåne är en spänningsaspekt till Sedna, en dvärgplanet, som har med sig en energi runt svek från den manliga energin.
Detta kommer absolut inte att gälla alla, men den är så pass närvarande att jag anser den värd att ta upp.
Såret/smärtan från ett gammalt svek kan ha gjort sig påmind under den sista tiden och nu kommer ditt uppgörelse med detta. Kanske en manlig energi i din “yttre värld” men kan också vara din egen manliga aspekt.

Vad om vi summerar lite nu? Vad ser du?
Jo, detta är inte helt din vanliga “njut och ta det stilla medan du planterar nymåne”!
Nej, detta är ett viktigt steg i den nya frekvens som du är på väg att fånga.
Du är på väg att läka och avsluta mycket av det som våren har piskat upp, ja, kanske man tom kan säga att du nu knyter igen säcken gällande flera gamla surdegar. Knyter igen för alltid för att du skall kunna nå din nästa frekvens.

Har du varit med ett tag så suckar du kanske nu och säger “men så är det ju alltid”.
Delvis rätt! Skillnad är, se på transiterna ovan och läs om fullmånen i Skorpionen.
En gigantisk djupdykning av ett slag som vi inte sett i modern tid och nu, dessa transiter som så tydligt visar på såren vi har med oss.
Detta är en supermåne, den lyser extra stark, är extra stor och fyller oss med denna energi till att få jobbet gjort. Om två dagar kliver även Mars in i Oxen och ger oss energi till denna process. Uppgradering av vår frekvens.

I mitt sista inlägg på Instagram började jag tala om att läsa kroppen signaler, följa med på vårt inre språk och korrigera kursen efter detta.
Mitt bästa tips nu är - följ med på kroppen och den inre rösten. Oxen styr halsen, nacken och därmed fokus på halschakrat och “the psychic gates”. Det kommer att vara extra starkt och givandet i en turbulent tid.

Det finns även andra astrologiska aspekter som rör världen och den förändring vi ser där dvs de yttre planeterna och deras fokus runt 4 grader i resp tecken.
Jag har valt att inte ta upp det här även om jag vet att många av er känner på det - upplösning, tomhet, oro, behov av att protestera, och mycket mer. Kanske får de ett eget inlägg så småningom..
Månen är en personlig planet och denna måne pockar så mycket på vårt inre/vår struktur och resan vi gör där att valet blir enkelt. Vi börjar där!

So within, so without!
Nu uppgraderar vi! Namaste, Maud

Att hitta hem i sig själv när världen snurrar…Enligt mitt sätt att se det så har vi alla tagit beslutet att vara här i d...
06/05/2026

Att hitta hem i sig själv när världen snurrar…

Enligt mitt sätt att se det så har vi alla tagit beslutet att vara här i denna tiden, delta i kaoset men också, ta till oss av och dela med oss av ljuset.
Trots att detta är ett “val” så tycker jag inte att vi skall glömma att detta är på ett själsligt plan och vi är mer än “själ”. Vi är här för att vara i kroppen, den tunga gravitationen, materian och vi är här för att pröva ut den “jordiska kostymen” och DET kostar. Kostnaden är energi.

"Jag är helt slut/ förvirrad/ vilse/ avdomnad. Jag kan inte relatera till världen som jag gjorde förr. Min uppfattning av tid och rum är annorlunda. Mina verktyg, som jag litat till i många år, har inte effekt längre."
Det där var ett axplock av de kommentarer som virvlar i min närhet denna veckan, känns det igen? Jag känner i vart fall igen mig själv och mitt system.

Vi är inne i en uppgradering, en gigantisk sådan, och samtidigt, delar av oss måste fungera samtidigt som andra delar byts ut. Lite som att vara i fullt igång under en pågående operation, mycket att ta hänsyn till samtidigt.
På toppen av detta genomgår Moder jord och kollektivet runt oss också sin egen uppgradering.
Nästan hela året är packat med energi svängningar, men mest intensivt är ändå April, Maj och Juli så yes, vi är mitt i smeten. Vad göra?

Här är några förslag som du kan känna på och jag kommer att återkoppla till temat allteftersom energierna rör sig.

1) Mycket energi i rörelse kräver jordning och grundning. Ju djupare du gräver, ju mer du rensar och bygger om desto mer behöver du jorda dig. Nya och “högre” frekvenser kräver mera jord för att du skall orkar hålla den. Genom jordningen får du också in de nya frekvenserna från Gaia och det i sig själv hjälper till vid omorganisationen av din energi.

2)Sov, vila, håll dig i ro och släpp på kontrollen. Du vet väl vad telefonen gör när du uppgraderar den? Den slår av vissa funktioner, tar bort din kontroll och vips, så kommer ny information in enklare. Ge dig själv omsorg på samma sätt.

3)Stressade system = mikro insatser. Jag kan inte göra detta nu, hinner inte - är en väldigt vanlig ursäkt. Ge det två minuter, fem om det verkligen kniper men genomför. Denna text blev till under fyra korta pauser medan jag gjorde annat. Dela upp och förenkla.

4)Kombinera dina tidigare favoritverktyg och se om det funkar. En kombination av punkt 3 och 5. Till exempel gör favorit yoga övningen, samtidigt som du trycker på en viktig punkt eller använder en essentiell olja. Komplexa energisystem som vandrar genom dig kan behöva lite mer (eller annorlunda än vanligt), *Här kommer Kunskapskryptan att satsa och ge dig många bra hacks så följ med och lär mer.

5) Kanske, som sagt tidigare, så fungerar inte dina favorit hjälpmedel för självhjälp så bra längre. Det kan vara att du nått en “naturlig slutpunkt” och behovet är mättat eller så behöver du hitta till nästa nivå. Förändringarna i energierna och därmed dina behov är orsaken. Balansera att acceptera det såsom det är, för nu, och leta efter bra alternativ. Kan vara bägge delar nämligen.

6)LITA på känslan mer än på huvudet/erfarenheten. Ingen av oss har varit på denna platsen tidigare, energimässigt, ingen av oss vet vad som kommer att ske eller vart vi landar. Därför kan vi inte räkna ut hur ting kommer att utveckla sig.

Har du varit med ett tag så är inget av detta nytt utan en påminnelse i en turbulent tid. Förändring medför alltid ett visst vinddrag och i detta nu så blåser det lite genom att stötta varandra så tar vi oss igenom detta också.
Spännande, det som ligger på andra sidan krönet, inte sant? Kunskapskryptan kommer att finnas med, hjälpa till med det vi kan och inbjuda till samarbete, utbyte och reflektion. Ingen är en ö och vi behöver varandra.

Vad känns rätt för dig just nu? Ge mig gärna en hint i kommentarsfältet..
More to come.

Namaste, Maud

“No darkness can exist without the light” - Vart landar detta i dig?  Upplyft eller triggad och trött? Redan förra helge...
01/05/2026

“No darkness can exist without the light” - Vart landar detta i dig? Upplyft eller triggad och trött?

Redan förra helgen och i början av veckan började det gnissla i världen runt mig, trötthet hos många, irritation, relationskriser, brutna löften, ifrågasättande i alla former och tappade sugar.
Låter det bekant?
Själv kände jag det också som om jag stod mitt i gödselhögen, skit till knäna, inombords och utombords. Det är faktiskt då jag känner mig glad över att jag har astrologin, att jag kan kika lite på karta och säga “aha, här kan jag jobba, här kan jag släppa, det finns en anledning till att detta vill upp och se dagens ljus nu”

Det ledde också till att jag skrattade högt när Coding uttryckte “Denna vecka är som att gå genom Spökhuset i nöjesparken. Skrämmande och utmanande saker dyker upp ur tomma intet hela tiden och skrämmer vettet ur en”
Välkommen till Fullmånen i Skorpionen, mina vänner!

Visst är månen exakt idag kl 19.23 på 11º 21 minuter i Skorpionens tecken men chansen är att du har känt hur månen bygger sig upp under veckan och du kommer att fortsätta känna den helgen igenom. Så, fram med din karta. Ta en titt!
Kolla in axeln Skorpionen - oxen (vilka hus) och kolla så vad husen betyder.

Det finns en anledning till att jag kände att jag stod i gödselhögen eller att min hjärna skapade bilden.
Skorpionen är ett fast vattentecken (fixed water) och detta kan göra att vattnet har svårt att flöda, svårt att komma vidare och sålunda, kan stagnera,
Enkelt uttryckt, meningen med känslor (även starka och svåra) är att du skall följa dem och dess uttryck, inte hänga dig upp i den, utan tillåta ett naturligt flöde. När vattnet stagnerar blir det till lera eller sumpmark (beroende på omgivningen) och du sjunker mot din vilja.

När vi sjunker ner i det som fullmåne energin har piskat upp så tycker jag vi kan unna oss några korta livlinor för att sortera. Låt oss se på de olika nivåerna enligt mitt tycke:
Är detta en “faktisk” skugga? Något som varit aktuellt den senaste tiden och som du känner att du verkligen behöver jobba med, något som hindrar livskvalité och som har gjort sitt (men du har inte hunnit/vågat etc).
Då är det bara att sätta igång, gör jobbet. Finn verktyg, finn vägar och hugg in.

Eller, är detta en skugga du sett förut, jobbat med, gått igenom? Då gör du en kortare genomgång, kollar av och så jobbar du med “släppet”. Den här behöver du inte längre minnas eller ge energi. Ibland håller vi fast vid bearbetade skuggor av bekvämlighet, av gammal vana eller ren glömska. Detta är en påminnelse från ditt system. Städa.

Den tredje varianten är ett “skugg monster”, detta är en rädsla för att något lurar i det grumliga vattnet som du inte vet om. Detta är en projektion, en oro, en osanning som håller dig bunden. Här behöver du slå på ditt inre ljus och ta ett prat med rädslan en gång för alla.
Behöver du råd om fullmåneritual eller släpp på andra sätt - skicka kommentar eller pm så skall jag assistera dig.

Fullmånen har aspekter till Pluto, styrare av Skorpionen, och Pluto kräver att vi ställer oss frågan “Är jag sann?” I detta fallet, sann främst mot dig själv och sanningen.
Din sanning! Se på huset i kartan men också på, livlinorna ovan.

Venus möter också Saturnus och de bägge gör en spännings aspekt till månen. Tillsammans ber de dig att se på det motstånd som piskas upp och ur det finna din väg, stå för det du känner är rätt och håll dig på den vägen.
Flera små aspekter gör att man tänker “relationer” och hur relationer påverkar och styr oss. Vem blir du tillsammans med andra? Vart hjälper du andra innan du hjälper dig själv och vart/när är detta inte längre hållbart? Igen, fokus på huset och aspekterna.

Merkurius möter Chiron, 27º in i Väduren vid denna måne så det finns god energi och potential till att städa, sätta ner foten, ändra riktning och läka.
Ge dig själv närvaro och acceptans, inte stress och press, trots trycket utifrån.

Den här månen är , som alltid i universums orkester, nästa möjlighet att gå djupare in i din egen livsväg, tillåta din väv och väg att blomstra. Balans och frid är två av de gåvor som jobbet med “gödselstacken” faktiskt kan ge dig.
Härligt är också att detta jobbet långsamt blir lättare men aldrig färdigt, eller hur?

Det går att flytta sig från överlevnad, Skorpionens kännetecken, till blomstring, Oxens kännetecken i denna tid. I tiden runt Beltane lägger vi fokus på det vi vill skall gro och blomstra så vi kan nå skördetid så småningom…
Visa dig själv vägen nu och hedra dig själv med acceptans och läkning.

Ha en strålande 1 Maj och helg.
I kärlek och ljus, Maud

Vad vill du skall växa nu?Imorgon är det Valborgsmässoafton i Sverige. Ni kastar officiellt ut vintern genom att skrämma...
29/04/2026

Vad vill du skall växa nu?

Imorgon är det Valborgsmässoafton i Sverige. Ni kastar officiellt ut vintern genom att skrämma den på flykten med eldar och fyrverkerier (smällare).
Namnet Valborg kommer från den germanska kyrkan och är faktiskt firandet av Walpurgis (som blev helgonförklarad den 1 maj).

Trots kyrkans desperata försök att täcka över, göra gamla hedniska högtider till sina så ser vi de keltiska riterna runt Beltane skina igenom.
Många vill tidsbestämma Beltane till 1/5 men ursprungligen låg alla riterna spridda ut under perioden runt den 2 nymånen efter vårdagjämningen.

Dagarna upp till Beltane gjorde man rent i hus och hem, man tog in färska blommor, man hällde ut mat på marken till älvor, devor och småfolk.
Man talade med sina förfäder och bad dem beskydda alla de djur som skulle föda på gården. Man bad också för egen fertilitet och goda skördar.
Så gick man ut och festade, flörtade, lekte och lät sig omslutas av vårkänslorna.

Mycket är intensivt nu eftersom vi har en fullmåne i skorpionen den 1/5 och känslorna kan svalla över. På gott och ont..
Kelterna brukade säga- this is the time to tend to your heart! Ja, gör det! Gå hjärtats väg!
Gå gärna till en korsväg i skogen, stå där en stund, fundera över vilka som syns och vad som dyker upp.
Lyssna och tolka, tolka och lyssna.

Vad skall med dig in i vår och sommar? Vad skall växa och ta plats?
Påbörja arbetet nu och sätt intentionerna på plats på allvar vid nymånen i Oxen den 16/5.

Njut din spiritualitet och din inre magi!
Create, Creator, create! Det är här det börjar!
Am Bennanchadh Bealltain 😍💐🌺💚

PS! Inlägg kommer om både Fullmåne i skorpionen och nymånen i oxen (samt den extra fullmåne som vi har i slutet av Maj).
Följ med här på kontot så kommer mer info eller gå in på kunskapskryptan på Instagram!

Vackra själ, Såhär i elfte timmen, då nymånen i Väduren är bara ca två timmar bort, lyckas jag färdigställa denna text s...
17/04/2026

Vackra själ,
Såhär i elfte timmen, då nymånen i Väduren är bara ca två timmar bort, lyckas jag färdigställa denna text som legat och marinerat i dagar.
Födslovåndorna för denna text har varit grymma.. ;-) (mina egna transiter i detta nu)

Jag tycker det är väldigt dubbelt, att leva i en tid där vi upplever så mycket som aldrig skett tidigare. Självklart, det är storslaget, magnifikt och spännande men det piskar också upp stämningar, ger energi åt onödiga spekulationer och ger föda åt de som önskar skrämmas.

JA; det vi ser på himlen nu är HELT unikt. JA; det du ser i din karta är HELT unikt.
Du har aldrig haft så många planeter på ett och samma ställe i din karta tidigare under din livstid.
Energierna som rört sig under våren har varit helt unika och vi ÄR mitt inne i accelerationen av vår kollektiva energihöjning. DET behöver vi inte ens diskutera men vad betyder detta för DIG? Här och nu, i din verklighet och vardag.

Finn Väduren i din karta! Finn huset/husen och googla vad husen betyder om du inte vet.
Kolla in om du ev har några natala planeter där också - vilka i så fall? Skriv gärna dina frågor i kommentarfältet.

Nymånen infaller på 27º 29 minuter i Väduren, så här ligger Solen och månen idag kl 13.54.
Helt nära Solen/månen ligger Chiron, the wounded healer, på 26º 41 minuter.

Igår, 16 april, hade Chiron sin cazimi dvs den var “i solens hjärta”, blev aktiverad, fick ny energi och detta var den sista cazimin i väduren på 50 år.
Detta är också något vi bör ha med oss när vi ser på denna nymåne anser jag.
Speciellt om du är född mellan 1970-1976 så har du känt av detta extra då du haft din Chiron return nu.

Den här månen med all sin energi bjuder sålunda in oss att plantera frön, agera, röra oss framåt med självsäkerhet MEN samtidigt, balansera och respektera signalerna från vårt inre.

Mars, som är styrande planet i Väduren, befinner sig 5º in i tecknet och är på väg mot Saturnus (7º) - detta säger oss att det vi plantera nu (fröet - din önskan/tanke) kommer att kunna nå långt, växa länge, om du ger den rätt näring och möjligheter.

Saturnus och Mars gör även en sextil till Pluto i Vattumannen - här kan ilskan komma upp. Ilska över det som inte gick som det skulle, ilska över att “sitta fast” och lösningen är att ta ansvar för att en förändring sker.
Skapa en förändring NU så att livet rör sig i den riktningen du vill/önskar samt så att du kan släppa det gamla tankesättet.

Vad säger jag här? Jo, trots att det finns så mycket eld, framåtanda, mod och drive här så kan du uppleva att du tvekar, ramlar in i gamla tankemönster, tycker att det kostar mer än det smakar och tvivlen växer sig starka. I värsta fall så starka att du funderar på att hoppa av, gör inte det!!!
Att förenkla denna tid genom att säga, allt är i Väduren, därför är det full fart framåt - det blir för dumt. I tillägg till att du kanske vandrar runt och undrar vad som är fel med dig och varför bara du känner på ett konstant motstånd.

Att bygga nu är mycket fördelaktigt, om du är medveten om att allt motstånd du känner på också är energiernas sätt att få dig att växa på. Det är Chiron (och Eris) sätt att få dig att läka gamla sår, ta till ytterligare verktyg för att växa som människa och genomföra trots motstånd. Det är också fördelaktigt då de projekt du bygger nu, med omsorg och planering, kommer att stå länge och ge frukt över tid. Win, win och WIN. Du och ditt projekt växer sida vid sida.

Plantera fröet idag eller imorgon. Formulera det klart. Lägg en rimlig plan och låt ting ta tid.
Hitta din rytm och var sann mot de känslor som kommer upp nu. Ting tar tid!
Vänd dig nyfiket inåt när du känner på motstånd, protester och sår som gör ont!
Låt dem läkas samtidigt som du jobbar vidare när såret tillåter.

Tillåt också universum att vara medskapare nu. Många av projekten som startas kommer att få en extra skjuts av yttre energi.
Detta kan innebär att projekt tar en annan form än först tänkt, att målet blir ett annat men utdelningen kommer att bli bra, tro mig.

Det är en balansgång denna fantastiska tid så gör det bästa av den.
Tvekar du, gå inåt. Stormar det, ta hjälp och gå inåt…
Väduren vill gärna tro att ensam är stark men universum är inte längre enig!

Jag önskar dig en härlig nymåne med massor av läkning och glimt i ögat!
I kärlek och nybyggaranda, Maud

16/04/2026

Allmänt om nymånen i väduren och stelliumet i samma tecken.
Mer information om nymånen kommer i ett inlägg under dagen

Utmattningens dimma - fastnat i den idag? Telefonen ringer då jag är på väg hem från nattjobb. Desperation i stämman, or...
13/04/2026

Utmattningens dimma - fastnat i den idag?

Telefonen ringer då jag är på väg hem från nattjobb. Desperation i stämman, oron för hälsan och kraften som är borta.
Är inte detta Vädurens säsong? Mycket eld nu.
Vårglöd och framåtanda?!

Jo, Mars har gått in i sitt hemmatecken Väduren och det brukar ge oss kraft och energi.
Men detta året är inte som alla andra - vi står i en förändring runt hur vi processar och riktar energi! Det är detta vi nu känner helt in i märgen.

Mars möter (konjunktion) en samling av planeter inne i väduren och deras energier blandas.
Idag var det första mötet, Neptunus, på två grader. Här mötte vår drivande Mars på spiritualitet, känslomässigt djup, men också obearbetade och bortlagda känslor.
Trixigt!!

Känslan sedan helgen (och vidare någon dag) kan mycket väl vara att du prövar att springa ett maraton under vatten (Neptunus).
Gör inte det!! Pressar du nu möter du väggen, på riktigt.

Planeterna bär med sig polariteter… Din resa avgör vart du hamnar, vad som är bra för dig - för du får alltid det du behöver, det du växer av och det som för dig vidare.

Så, någon möter idag inspiration till att ta hand om sin andlighet. Någon känner sig lurad, desillusionerad och arg, både på gammalt och nytt (och behöver få röja i det).
Andra känner total avsaknad av energi och behöver få vara i det (och gå inåt).

Låt dig inte luras av att en transit bara kan föra fram en sak, en känsla, en tanke… så är det aldrig.
Med det sagt, jag har aldrig sett och hört om så många som behöver aktivt vila i denna tiden såsom nu.
Det ger dock mening - vi står inför ett enormt steg för mänskligheten och det ger mening att samla sig inför hoppet.

Dela gärna vad du känner!! Att dela börda blir halv börda… I kärlek, Maud

Har du också 47 flikar öppna i huvudet just nu?Vi känner alla igen det.  En flik för jobbet, en för middagsplaneringen, ...
10/04/2026

Har du också 47 flikar öppna i huvudet just nu?
Vi känner alla igen det.

En flik för jobbet, en för middagsplaneringen, tre för gamla misstag du ältar från 2014, och en som spelar musik i bakgrunden utan att du klarar av att stänga av.
Det kallas för att leva i "autopilot-kaos".

Men tänk om du kunde hitta muspekaren och faktiskt börja stänga ner den del av de här filerna?
Välja mellan de som behöver hanteras nu, de som kan vänta till senare och de du kan kasta.

Det är här Metakognition kommer in. Det låter som ett märkligt ord, men det är i själva verket din mentala superkraft.
Det är förmågan att kliva ur kaoset och titta på dina egna tankar utifrån. För att så ta tillbaka kontrollen.

Fördelarna när du börjar använda det blir bland annat: 1. Du sparar energi: Sluta bråka med tankarna och börja observera dem istället.
2. Du tar bättre beslut: Istället för att reagera i affekt (när flikarna hänger sig), så agerar du medvetet. 3. Du får ett fokus som du har kontroll över: Du lär dig att märka när du tappar tråden, så att du kan styra tillbaka snabbare.

Vi startar nu en serie där vi lär ut de enkla, grundläggande verktygen inom Metakognition så att du kan starta hemma med en gång.

Är du redo att stänga ner de flikar som bara stjäl din energi? Bli chef i ditt eget huvud?

Häng med på vårt tanke tåg! Följ sidan så du får med dig de olika delarna!
Markera 27/4 kl 15 i kalendern och häng med på ett gratis webinar där jag berättar mer.

Anmälan gör du via DM. VÄLKOMMEN!

Vackra själ, Har du någonsin sett flox (familjen blågullsväxter) växa sig stark och bre sig ut över marken? Ja, kanske i...
30/03/2026

Vackra själ,

Har du någonsin sett flox (familjen blågullsväxter) växa sig stark och bre sig ut över marken?
Ja, kanske inte helt som här på bilden men kanske när de brett ut sig över sin del av trädgården och så bara fortsätter vidare? De är starka, livskraftiga och tål det tuffa vårvädret plus att det ger oss en underbar känsla av att den nya årstiden verkligen är här! Våren!
Den första fullmånen efter vårdagjämningen har fått sitt namn efter dessa tidiga vårblommor, en Pink moon.

Fullmånen inträffar den 2/4 kl 04.13 på 12º 21 minuter in i Vågens tecken.
Ta fram din natala karta och se vilket hus och ev planeter som påverkas av denna måne.
På så sätt har du möjlighet att jobba med energierna på ett fördelaktigt sätt.

Axeln Väduren - Vågen får oss att se på balansen mellan jag är och vi är.
Vågen är Venus styrd, balans och rättvisa är viktigt men även familj och nära relationer. Hur är det med din egen plats i världen? Gränssättningar? Delaktighet?
Fullmånen innebär alltid att något syns som tidigare varit dolt, att något som tjänat ut sitt syfte får chansen att frigöras och släppas.

Astrologi är aldrig bara en aspekt, det är alltid en helhet så vi behöver även se på de andra aspekterna som påverkar denna måne.
Solen, står i Väduren, och har precis lämnat Saturnus och Neptunus bakom sig. Dimman börjar lätta något inom oss och vi kan känna att hjärtat börjar vakna.

Vi vet att vi inte längre är den vi brukade vara, och samtidigt, det nya är inte helt ankrat inom oss ännu... Var varlig med dig själv i denna situationen.
Du behöver inte vara 100% helad eller säker för att gå framåt nu. Det går fint att läka vissa delar medan du långsamt rör dig framåt Det går bra så länge du gör det med omsorg om dig själv och ärlighet med självet. Denna måne är på ett sätt den sista "pausen", den sista möjligheten att släppa på det du inte önskar innan det är full fart framåt!
SÅ, ta pausen. Kolla in. Lyssna.

April innebär NOLL (0) planeter i retrograd rörelse. Full steam ahead! Det finns inte längre något "jag skall tänka på detta senare". Ta ett val nu, rör dig framåt, du kan alltid välja om senare om det inte går vägen. Våga blomma även om förutsättningarna kanske inte är 100% ännu.

Under fullmånen står Jupiter i kräftan i kvadratur (spänning) till Solen i Väduren och månen i Vågen. Detta innebär STARKA känslor (håll i minnet att Vågen handhar relationer och vi:et).
Hemmet, familjen, trygghet, vart vi känner oss trygga respektive inte.
Här kan det definitivt dyka upp sådant du känner att du behöver ändra på, städa ut, avsluta osv.

Vågen är styrd av Venus. Hon kommer att befinna sig i Oxen (hennes andra hemmatecken) när fullmånen sker men är utmanad av Pluto i en annan kvadratur. Detta, i koppling till Jupiter/Solen/månen, kan göra att vi kommer att se starka känslor som kommer upp ur "skuggsidan" av vårt liv. T ex svartsjuka, manipulation, kontroll, kraftmätningar och andra obehagligheter. (tänk igen - trygg/icke trygg).

Dessa reflektioner kommer inte upp för att förpesta livet för dig utan för at du skall kunna kasta det över bord en gång för alla, skapa dig något bättre och mera hållbart.
Igen, tänk på sista paus före full fart framåt.

Skriv av dig och bränn! Gör övningar för att få det att släppa ur kroppen. Tala med någon som du litar på. Rensa.

Du rensar din inre trädgård för att kunna ta mer plats efteråt. Du ordnar näring och livsrum åt dig själv, ära det och vårda det!
Om du kan, hämta också andan och vila lite! April är inte för fegisar (sett astrologiskt sett.)
Game ON!

Du har universum på din sida och din tid är nu!
Ha en härlig fullmåne och start på april!
Välkommen med feedback och frågor!

I ett rosa skimmer, Maud ;-)

Adresse

Vøyenenga

Telefon

+4747268062

Nettsted

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Maud Ekholm legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Bedriften

Send en melding til Maud Ekholm:

Del