19/06/2026
Jag hör så många kvinnor som säger.
”Jag VET redan vad jag borde göra för att slippa känna mig som ett ras.”
Och så rabblar de en massa saker de BORDE göra – äta bättre, sova bättre, stressa mindre, röra på sig mer.
Vad de sällan lägger till högt till mening ovan (men som alla egentligen tänker) är
”Men jag varken orkar eller vill”.
För det vill vi nästan inte ens erkänna för oss själva. För vem vill inte må bra? Jo, det vill vi ju alla såklart.
Men när man tänker på insatsen:
- Röra på sig mer (fast det känns oöverstigligt att gå och lägga in en tvätt i tvättmaskinen)
- Sova bättre (hur GÖR jag ens det när jag vaknar 02:57 och inte kan somna om???)
-Äta bättre (spelar ingen roll att jag är duktig hela dagen, för på kvällen länsar jag ändå skåpen)
-Stressa mindre (men det är ju inte jag som stressar, det är ju allt omkring mig som stressar upp mig, så hur ska jag då kunna stressa ”mindre”?)
Och vi tror att det handlar om att orka betala priset (stressa till gymmet efter jobbet, fixa till sin sömnhygien, gå på diet och bara bita ihop när suget kommer, eller tvinga bort stressen med olika stresshanteringstekniker) för att kunna må bra.
Och vem orkar det? Nej, då kan det lika gärna vara. Låt mig bara vara ifred i sisådär 10 år på soffan med netflix och en big pack-burk i frysen så går det säkert över.
Anledningen till att ”Må-bra” känns som en surdegspunkt på att göra-listan är för att vi inte har fått lära oss vad det innebär (på riktigt) när vi går igenom klimakteriet och inte heller VAD vi kan göra åt det (utan att känna att insatsen är jobbig).
På måndag startar det kostnadsfria webinaret ”Klimakteriet -utan krångel”. Jag kan garantera att du efter webinaret kan slänga en hel del av dina ”borden” över bord för du kommer förstå varför de inte fungerar på en kropp i förändring.
📍 22–24 juni kl 18–19 (ja, inspelning ingår)
📍 Online via zoom
📍 Kostnadsfritt
Skriv JA, TACK! så skickar jag länken.