20/05/2026
Dette var en viktig seier.
Gjennom flere år har .raasholm.larby kjempet sin sak mot staten. Både Tingretten og Lagmannsretten har slått fast at hun ikke fikk god nok utredning og helsehjelp for sykdommen sin.
Nå har staten godtatt dommen.
Hun vant.
Ja - dette handler om endometriose.
En diagnose vi skal tenke på når menssmerter påvirker funksjonsnivå og livskvalitet. Ved skolefravær, sykemeldinger og når medisiner ikke fungerer.
Vi er mer våkne i dag.
Men - den gang.
Da Elisabeth var ungdom, var endometriose mindre kjent. Det ble løftet frem i retten at det er lett å sitte i dag, med fasit i hånd, og snakke om at legen skulle forstått det var endometriose.
Men det var ikke det denne saken handlet om.
Diagnosen var ikke det viktigste.
Dette handlet om symptomer ikke ble tatt på alvor. En ung kvinne som ikke fikk hjelp.
Og det er det viktigste i denne saken for meg:
Når symptomer gir omfattende funksjonstap. Som ved skolefravær og nedsatt livskvalitet. Da er det legens jobb å gå videre.
Prøve å hjelpe, vurdere videre utredning.
Ta på alvor.
Ikke normalisere eller bagatellisere plagene.
Det er diagnoser i dag vi ikke vet nok om.
Diagnoser vi ikke kan enda.
Som fremtiden vil vise oss.
Medisinen utvikler seg. Vi lærer hele tiden.
God helsehjelp er allikevel å møte pasienten i symptomene som påvirker helsa. Med respekt og med et oppriktig ønske om å hjelpe.
Forsøke å forstå og avklare.
Noen ganger finner vi ikke svaret. Vi kan allikevel prøve å se på muligheter. Støttedytte til gode valg. Snakke om hvordan det er å stå i dette - på tross av manglende svar.
For meg handler denne saken om å ta kvinnehelse på alvor i helsevesenet.
Noe vi heldigvis er bedre på i dag enn den gang da.
Allikevel vekker denne saken oss.
Vi skal ikke sove i timen.
Vi skal møte pasienten med respekt, ikke bagatellisere, og hjelpe så godt vi kan.
Vi kan ikke løse alt, men møte pasienten der hen står.
Takk for at du tok kampen, Elisabeth!
Det har vært lærerikt, krevende og viktig å følge deg disse årene ❤️