Dr. Marianne Natvik

Dr. Marianne Natvik Allmennlege. Forsker ved UiO på , forfatter av boken Overgangskraft, foredragsholder

… lest på en vegg 🗒️Og det traff meg.Så sant ❤️ Deler vi vår empati uten rammer, kan vi bli utslitt. Opprettholder vi sa...
13/06/2026

… lest på en vegg 🗒️
Og det traff meg.
Så sant ❤️

Deler vi vår empati uten rammer,
kan vi bli utslitt.

Opprettholder vi satte rammer uten empati, kan vi oppleves kalde, avgrensende, kanskje strenge.

Klarer vi å være empatiske innenfor noen rammer, skaper vi trygghet både for dem rundt oss og for oss selv.

En viktig bevisstgjøring.
Når mye skjer midt i livet og det er mange som ber om noe fra oss.
Samtidig som vi trenger å ta vare på oss selv.

God helg, fine du🌱
Jeg håper du finner tid til din grønne sone💚

Artikkel 2 publisert! I det internasjonale tidsskriftet Women’s Health En STOR dag for en forskerspire som meg 🤩 «Findin...
11/06/2026

Artikkel 2 publisert! I det internasjonale tidsskriftet Women’s Health

En STOR dag for en forskerspire som meg 🤩

«Finding sense of coherence in the menopause transition - A qualitative interview study with menopausal women in Norway»

Eller: Å finne opplevelse av sammenheng i overgangsalderen – en kvalitativ intervjustudie med kvinner i overgangsalderen

En doktorgrad gjøres oftest over 3 år.
Jeg holder på i 50% stilling - da tar ting tid😅

Det er vanlig, men ingen regel, at det publiseres 3 artikler.
Opplegget i mitt phd-løp er veldig tradisjonelt.
3 datainnsamlinger - 3 artikler

Da blir publisering en viktig milepæl!

Funnene våre er ikke revolusjonerende - men viktige. Og er i en norsk setting.

Jeg intervjuet 11 kvinner om deres mestringsstrategier i denne livsfasen.

Kvinnene var frustrert over at de ikke klarte å FORSTÅ symptomene. HVA som var HVA. Først da hetetoktene kom, falt brikkene på plass.

De opplevde at mer åpenhet i samfunnet om overgangsalderen bidro til å normalisere denne livsfasen og ga en følelse av ikke å være alene.

Bedre forståelse gjorde det mulig å forsøke å HÅNDTERE endringene, gjennom samtaler med andre og ved å søke hjelp.

Kvinnene uttrykte at fastlegen var viktig for dem. Men flere opplevde at de ikke fikk den hjelpen de forventet fra legen sin.
En kvinne var overrasket over at
«dette ikke var plankekjøring» på fastlegekontoret.

Kvinnene ga seg ikke – å forstå og finne løsninger for bedre oppfølging og behandling ga motivasjon.

Overgangsalderen ga også MENING.
Gjennom nye muligheter og en økt bevissthet rundt livet de levde.
Samtidig som denne livsfasen også ga en uønsket følelse av å bli eldre.

Denne studien viser
at KUNNSKAP om overgangsalderen til kvinner, samfunnet og leger er viktig.
🫶🏻For bedre forståelse med mulighet til å påvirke og søke hjelp ved behov
🫶🏻For at hjelpen de møter er oppdatert og kanskje litt nysgjerrig

Kunnskapen bidrar til bedre LIVSKVALITET

Tusen takk til
🙏🏻kvinnene som har delt sin historie
🙏🏻frisørene som rekrutterte
🙏🏻tålmodige veiledere
🙏🏻

Hva skjer om vi løfter frem våre egne opplevelser, overbevisninger eller valg som ‘fasit’?Om kollegaen sier at hun er st...
10/06/2026

Hva skjer om vi løfter frem våre egne opplevelser, overbevisninger eller valg som ‘fasit’?

Om kollegaen sier at hun er stolt av å klare seg uten hormonbehandling i overgangsalderen?
At hun ‘står i det’ uten hjelp.
🫣Er de som tar hormoner da svake?

Eller når venninnen uttrykker at alle MÅ ta hormoner. Det hjelper mot så mye.
🫣For deg som opplever hormoner som utrygge, ikke kan ta hormoner eller ikke har symptomer - går du glipp av noe om ikke tar behandling likevel?

Om noen du stoler på sier at hormonbehandling er farlig. Med stor risiko for brystkreft.
🤔For deg med overgangsplager som preger deg, må alltid nytte sattes opp mot risiko. Ofte kan hormoner være en del av løsningen.

Når sosiale media deler at løsningen er å trene. At det gir mindre symptomer.
🤩Da blir du kanskje inspirert? Herlig!
🫣Eller er dette krevende å lese - når kroppens plager gjør det vanskelig å ta tak i trening før du har fått annen hjelp?

Om du selv ikke har overgangsplager. Hva velger du da å dele?
🫣Blir du oppgitt over at ‘alle’ snakker om overgangsalderen ‘hele tiden’.
🤗Eller bidrar du til (ydmyk) nyansering av denne tiden? Din historie er også relevant. Ikke alle får mye plager.

❤️Om vi opplever at kroppen forandrer seg i hormondansen. Ikke kjenner oss igjen. Blir skjørere. Redde for å dele med andre, fordi vi er usikre på hvordan de vil møte oss, og vi går med alt alene, kan plagene forsterkes.

❣️Kanskje om du deler dine opplevelser, vil andre også fortelle om det de kjenner på til deg?

🙏🏻Bevissthet rundt hvordan vi reagerer på andres opplevelser, er klokt. Det er ikke én fasit på hvordan vi skal stå i denne tiden. Løsningen vi har funnet, trenger ikke å være løsningen for alle.

🫶🏻Kvinnefellesskapet er gyllent når vi rommer hverandre. Det er viktig både for å støtte hverandre og for å dele kunnskap og erfaringer.

🙌🏻Vi kan alle bidra til at denne tiden kan romme flere versjoner og løsninger.

🫶🏻 Du finner din vei
Og vi kan gå sammen
På hver vår måte
Heia oss! ❤️

Her skulle hun ha hatt et flaggEt flagg som ville gitt henne en større forståelseEn normalisering av at vi er alle ulike...
08/06/2026

Her skulle hun ha hatt et flagg

Et flagg som ville gitt henne en større forståelse
En normalisering av at vi er alle ulike
Og at noe ikke er mer riktig enn noe annet

Et flagg som ville lært henne mer om livet
Som kunne gitt et språk
Et språk som med største selvfølge inkluderer og respekterer ALLE
Et språk som kunne gjort henne mindre usikker i dialogen rundt ulike identiteter og vår seksualitet

Med mann, 3 barn, hund og skiboks på taket
- der livet er ganske A4 -
vet jeg at jeg har mye å lære

Og jeg elsker jobben min på
Der GRUNNMUREN er
Frihet fra skam - Frihet til å velge

Jeg lærer så mye av kollegaer og denne institusjonen
Som kan dette språket
Som har veivet med flagget i alle år

Dette flagget som symboliserer
MENNESKELIGHET og KJÆRLIGHET
Som gjør oss alle til et VI
Ikke oss og dem

Det er sent! men IKKE FOR sent
Vi kan gjøre bedre
- det er jommen meg PÅ TIDE!

🏳️‍🌈 La flaggene vaie 🏳️‍🌈
La oss spre språket og om at alle er like viktige, like verdifulle og at alle har rett til å elske den de vil ❤️

Mennesket 🙌🏻
Jeg elsker at vi er forskjellige❣️
Hvordan vi ser ut, hva vi synes er viktig, hvem vi elsker, hvem vi vil være. Det gir oss mulighet til å se verden på ulike måter.
Lære og vokse

🙏🏻Takk for at du er deg
Stol på at det er bra nok
Alltid ❤️

La oss fylle gatene med
🏳️‍🌈kjærlighet og farger🏳️‍🌈
🏳️‍🌈raushet og respekt🏳️‍🌈

🫶🏻


Stolt, ydmyk og takknemlig for denne muligheten til å dele et budskap jeg virkelig tror på. Takk for meg TEDxArendal 🙏🏻
05/06/2026

Stolt, ydmyk og takknemlig for denne muligheten til å dele et budskap jeg virkelig tror på. Takk for meg TEDxArendal 🙏🏻

Perimenopause might be a frustrating period. Not understanding what...

Skrekkblandet fryd! Det er beste beskrivelsen av boblene i magen før en presentasjon på en vitenskapelig konferanse. Der...
28/05/2026

Skrekkblandet fryd! Det er beste beskrivelsen av boblene i magen før en presentasjon på en vitenskapelig konferanse. Der salen er fylt med leger som alle kan mye om det jeg skal snakke om. Som vil lære noe nytt. Som vil reflektere. Og diskutere 😅

Nordisk kongress i allmennmedisin arrangeres annet hvert år. I 2024 i Turku, Finland 🇫🇮skrøt jeg på meg (midt på natten på dansegulvet under konferansefesten siste kvelden🤣) - at jeg i 2026 ville bidra til at vi skulle snakke mer om overgangsalderen på denne konferansen.

🤩Og i år skjer det!
I Jönköping, Sverige🇸🇪
I samarbeid med fine, kloke folk.

Vi har i dag hatt et symposium med foredrag fra både Danmark og Norge.

Der agendaen var ambisiøs:

🌱Fremheve overgangsalderen som et komplekst fenomen
  - ikke bare biologisk, men også erfart og levd
  - den blir formet av kvinners liv, relasjoner og møtet med helsevesenet

🌱Skape refleksjoner rundt roller og ansvar i overgangsalderen. Hva forventes av kvinnen? Av legen? Av helsevesenet?
Refleksjoner rundt egen praksis og tilnærming til overgangsalderen og legens møte med kvinnen i overgangsalderen

🌱Symptomprofil
 Overgangsplager kan vare lenger og arte seg annerledes enn vi som leger tidligere har lært
   – hvordan bør klinikere forholde seg til dette?

🌱Håndtering av overgangsalderen
Se potensialet for en mer helhetlig tilnærming i helsevesenet
Behandlingsmuligheter – livsstilsfokus og for noen medikamenter

🙏🏻 Det ble bra! Hel stappfull sal, flere måtte avvises. Det ble dialog og refleksjon. Engasjement!
Så utrolig gøy!

🙌🏻Og på fredag skal vi ha en workshop der overgangsalderen, sykeliggjøring og god omsorg er på agendaen.

Jeg lærer mye - og håper jeg også gir noe.
Kjenner meg heldig som får oppleve dette🙏🏻

En takknemlig nattaklem fra en vakker svensk sommerkveld til deg, min venn 🌸

Dette var en viktig seier. Gjennom flere år har .raasholm.larby kjempet sin sak mot staten. Både Tingretten og Lagmannsr...
20/05/2026

Dette var en viktig seier.

Gjennom flere år har .raasholm.larby kjempet sin sak mot staten. Både Tingretten og Lagmannsretten har slått fast at hun ikke fikk god nok utredning og helsehjelp for sykdommen sin.
Nå har staten godtatt dommen.
Hun vant.

Ja - dette handler om endometriose.
En diagnose vi skal tenke på når menssmerter påvirker funksjonsnivå og livskvalitet. Ved skolefravær, sykemeldinger og når medisiner ikke fungerer.
Vi er mer våkne i dag.

Men - den gang.
Da Elisabeth var ungdom, var endometriose mindre kjent. Det ble løftet frem i retten at det er lett å sitte i dag, med fasit i hånd, og snakke om at legen skulle forstått det var endometriose.

Men det var ikke det denne saken handlet om.
Diagnosen var ikke det viktigste.
Dette handlet om symptomer ikke ble tatt på alvor. En ung kvinne som ikke fikk hjelp.

Og det er det viktigste i denne saken for meg:
Når symptomer gir omfattende funksjonstap. Som ved skolefravær og nedsatt livskvalitet. Da er det legens jobb å gå videre.
Prøve å hjelpe, vurdere videre utredning.
Ta på alvor.
Ikke normalisere eller bagatellisere plagene.

Det er diagnoser i dag vi ikke vet nok om.
Diagnoser vi ikke kan enda.
Som fremtiden vil vise oss.
Medisinen utvikler seg. Vi lærer hele tiden.

God helsehjelp er allikevel å møte pasienten i symptomene som påvirker helsa. Med respekt og med et oppriktig ønske om å hjelpe.
Forsøke å forstå og avklare.

Noen ganger finner vi ikke svaret. Vi kan allikevel prøve å se på muligheter. Støttedytte til gode valg. Snakke om hvordan det er å stå i dette - på tross av manglende svar.

For meg handler denne saken om å ta kvinnehelse på alvor i helsevesenet.
Noe vi heldigvis er bedre på i dag enn den gang da.

Allikevel vekker denne saken oss.

Vi skal ikke sove i timen.
Vi skal møte pasienten med respekt, ikke bagatellisere, og hjelpe så godt vi kan.
Vi kan ikke løse alt, men møte pasienten der hen står.

Takk for at du tok kampen, Elisabeth!
Det har vært lærerikt, krevende og viktig å følge deg disse årene ❤️

Hormonbehandling kan utfordre. 🤷🏻‍♀️Hvordan forstå hva som er riktig?🤷🏻‍♀️Hvem skal du stole på? Når helsepersonell form...
18/05/2026

Hormonbehandling kan utfordre.
🤷🏻‍♀️Hvordan forstå hva som er riktig?
🤷🏻‍♀️Hvem skal du stole på?
 
Når helsepersonell formidler ulike budskap.
 
‘HORMONVENNLIGE leger’ oppfordrer
Hormoner er løsningen, og begynn gjerne med alt på en gang.
Hormoner anbefales for å ta vare på helsen din.
Satt på spissen «Begynn tidlig nok – også om du ikke har symptomer»
 
‘HORMONSKEPTISKE leger’ utfordrer
Mangler kunnskap eller tro på at hormonbehandling er del av hva som kan hjelpe kvinner midt i livet.
«Du er for ung - du kan ikke være i overgangsalderen»
«Ingen hormonbehandling før du har mistet mensen helt»
«Hormonbehandling er farlig» - uten nyansering
 
‘MIDT MELLOM’ sitter de fleste av oss.
Med retningslinjene som er laget av kunnskapsmiljøer fra hele verden. Ikke en enkeltpersons utforskninger.
«Hormonbehandling i overgangsalderen kan hjelpe om du har symptomer som preger livskvaliteten din»
«Ikke begynn med alt på en gang. Se hva som fungerer, før du evt øker eller minker dosen eller legger til flere hormoner»
 
😫 Ønsker du mer hormonvennlighet tenker du kanskje at vi i midten ikke utfordrer systemet nok? At vi sitter passive.
 
Men helsevesenet vårt er basert på forskning - som gir retningslinjer.
Vi ser hva som hjelper for mange - før vi starter behandling for deg.
Både for din sikkerhet,
og for at du får noe vi vet fungerer.
 
🙌🏻Vi ønsker mer forskning.
Og mye er på gang. Østrogen sin rolle for demensutvikling. Effekten av testosteron. Behandling til kvinner som har hatt brystkreft.
 
🫶🏻Jeg tenker vi leger må lytte til kvinnen vi møter på legekontoret. Veilede henne innenfor det vi vet fra forskningen vi har.
Med retningslinjer som inngangsport til å gi hormoner. Med en individuell vurdering av nytte og risiko for hun som sitter foran oss. Ikke ut fra hva vi mener personlig som helsepersonell.
På godt og vondt.
Det kan bli for mye.
Men også for lite.
 
Og veiledningen handler også om en helhetlig tilnærming. Livsstil er viktig. Hormonbehandling er én av flere brikker.
 
❤️Trenger du hjelp skal du få det
❤️Ha med deg tanken om at du kan selv påvirke, ikke alt løses med stadig nye resepter
 

Adress

Jönköping

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när Dr. Marianne Natvik postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Dela