12/06/2026
En av akutmottagningens sjuksköterskor, Mina Gäredal var med och diskuterade bemötande, behandling och hälsa ur ett HBTQI-perspektiv under Region Stockholms Pride-panelsamtal i veckan.
Vi passade på att prata lite extra med Mina för att höra mer om hur vi i vården kan tänka för att bemöta alla människor på ett värdigt sätt.
– Inom vården möter vi människor ofta när de är som mest sårbara. Då är det avgörande att varje patient känner sig sedd, respekterad och trygg oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck, säger Mina.
Hen fortsätter:
– Många patienter uppskattar när vårdpersonal inte tar för givet hur deras relationer eller livssituation ser ut. Att använda öppna frågor och vara lyhörd för hur patienten själv beskriver sig kan göra stor skillnad.
– Det viktigaste är att vara intresserad, respektfull och medveten om sina egna antaganden. För många patienter är det inte de stora insatserna som avgör hur vården upplevs, utan de små signalerna om respekt och trygghet i det dagliga mötet.
Frågan om inkludering gäller också arbetsmiljön. Arbetsplatser inom vården behöver skapa en kultur där medarbetare kan vara sig själva utan att behöva fundera på hur de kommer att bli bemötta.
– Inkluderande arbetsplatser är inte bara bättre för HBTQI‑medarbetare utan bidrar till en bättre arbetsmiljö för alla.
Hen lyfter även vikten av att öka kunskapen om hur normer och minoritetsstress kan påverka människors hälsa.
– Forskning visar att minoritetsstress kan påverka både psykisk och fysisk hälsa. Därför är det relevant för oss i vården att förstå de här sambanden.
– Jämlik vård handlar inte om att behandla alla exakt likadant, utan om att möta människor utifrån deras individuella behov och förutsättningar. För de allra flesta av oss handlar det om ganska enkla saker: att vara respektfulla, lyssna och undvika att göra antaganden.