10/06/2026
De første månedene med baby er en spesiell tid, og ingenting i nærheten av det jeg hadde forestilt meg. Kaos og kjærlighet på samme tid.
Det går ikke å forestille seg hvordan det er å gå gjennom en fødsel. Hvordan kroppen føles etterpå, og hvordan hormonsystemet går bananas. At ett lite menneske er helt avhengig av deg samtidig som du skal hele din egen kropp. Kroppen har vært med om noe helt spesielt. Som naprapat vet jeg mye om kroppen i teorien, men det er noe helt annet å stå i det selv.
Som naprapat bruker jeg vanligvis dagene mine på å hjelpe andre med kropp og helse. Men akkurat nå lærer jeg å gi slipp på kontrollen og akseptere at det holder å gjøre det beste jeg kan. Å trene opp kroppen gradvis uten å stresse for mye, å bli kjent med ett nytt menneske og bli kjent med den nye versjonen av meg selv.
Samtidig som jeg er uendelig takknemlig for å ha blitt mamma, tillater jeg meg å kjenne på en sorg over den versjonen av meg som ikke finnes lenger. Hun som kunne være spontan. Hun som bare hadde ansvar for seg selv. Hun som hadde mer tid, mer frihet og en annen form for letthet i livet.
Å bli mamma handler ikke bare om å få et barn. Det handler også om å gi slipp på en del av den man var. Og bli kjent med en ny versjon av seg selv. ❤️