JAG Personlig assistans

JAG Personlig assistans Vi är Sveriges största privata assistansanordnare som drivs utan vinstsyfte. Välkommen!

Vi är Sveriges största privata assistansanordnare som drivs utan vinstsyfte – det ger mer resurser till din assistans. Assistansen hos oss är särskilt utformad för att vara trygg för dig med flera stora funktionsnedsättningar där en är den intellektuella förmågan.

Älskar du utveckling lika mycket som du älskar att jobba med lön? Då kan det här passa dig. Dela gärna annonsen 🌼
15/06/2026

Älskar du utveckling lika mycket som du älskar att jobba med lön? Då kan det här passa dig. Dela gärna annonsen 🌼

JAG Personlig Assistans är Sveriges största privata assistansanordnare som drivs utan vinstintresse. Vi arbetar för att personer med omfattande funktionsnedsättningar ska kunna leva ett självständigt och värdigt liv. Vår verksamhet bygger på respekt, engagemang och rättssäkerhet. Om rolle...

Jag heter Nicolina Hjellum och är assistansanvändare i JAG. Jag älskar att hänga med mina kompisar, gärna helt spontant....
05/06/2026

Jag heter Nicolina Hjellum och är assistansanvändare i JAG. Jag älskar att hänga med mina kompisar, gärna helt spontant. Jag jobbar. Ibland blir jag sugen på att laga mat. Och då behöver jag som andra kanske åka och handla först.

Jag gillar när mina assistenter bara fattar vad jag vill. Gärna nästan före jag själv vet. Så det slipper bli så mycket prat och frågor. Jag brukar säga att jag ser allt. Jag gör verkligen det. Då behöver mina assistenter också se allt, helst innan mig.

Jag tycker jättemycket om mina assistenter. Jag vill att mina assistenter ska känna sig stolta.

Som assistent hos mig får man hänga med i mitt liv. Assistenterna behöver kunna och veta rätt saker.

När assistenterna vet hur jag vill ha min assistans kan jag leva som jag vill. Om jag vill åka till Farsta med bilen så kan vi göra det. Det är bra när mina assistenter har körkort och är modiga.

Det är klart att jag behöver planera mitt liv, men jag är också jättebra på att ändra planerna! Ringer en kompis så vill jag ses nu. Nu, nu, nu! Inte om två veckor. Mina assistenter behöver gilla att tänka om och hänga med.

Ibland slutar assistenter för att de ska börja på en skola eller flyttar och då behövs någon ny.

Då har min arbetsledare och gode man bokat intervju med den nya. Det kan vara en jättetrevlig tjej. Men sen kommer jag på att hon behöver läras upp. Det kan kännas lite kämpigt.

Jag vill helst bara göra det jag behöver eller det jag tycker om. Inte sånt som är jobbigt och tråkigt. Då kan jag känna att jag inte riktigt orkar lära upp en ny assistent. Jag har haft assistans länge och lärt upp många nya assistenter.

På intervjun känns det oftast jättebra. Sen börjar introduktionen. Då kan inte jag bara göra mina vanliga saker. Istället behöver jag och min gamla assistent lära upp den nya assistenten.

För en ny assistent behöver jag förklara och visa hur jag vill ha min assistans. Så att de blir just mina assistenter. Det är mycket viktigt. För att jag sen ska kunna göra mina vanliga saker.

Ifall min kompis Hillevi ringer så vill jag bara ta bilen och åka dit.

Men under intro så går inte det alltid.

👉Läs hela blogginlägget på https://jag.se/assistans/introduktion-av-nya-assistenter/

22/05/2026

Många kommer fram och vill säga hej 🥰

08/05/2026

Charlie och Meja 🩷

Vi behöver fortfarande en indexering, skriver debattörerna i Aftonbladet, bland andra JAG Personlig assistans. I vårbudg...
04/05/2026

Vi behöver fortfarande en indexering, skriver debattörerna i Aftonbladet, bland andra JAG Personlig assistans. I vårbudgeten för 2026 gav Tidöpartierna beskedet att istället för en återställning av assistansersättningen och en indexering ska Försäkringskassan få uppdraget att varje år föreslå en nivå på assistansersättningens storlek som regeringen har att ta ställning till. Detta trots att åtta riksdagspartier nyligen har uttryckt att de står bakom en indexering av assistansersättningen. Det som faktiskt utlovades från Tidöpartierna redan i samband med presentationen av höstbudgeten 2024. Ett stort svek mot assistansanvändrana.

Länk i kommentar till artikeln i Aftonbladet.

Bild från artikeln i Aftonbladet.

Blogginlägg av Kerstin Sellin, kommunikationschef i JAG 🌟"Många som har sin assistans i JAG har erfarenheter av att bli ...
22/04/2026

Blogginlägg av Kerstin Sellin, kommunikationschef i JAG 🌟

"Många som har sin assistans i JAG har erfarenheter av att bli bortprioriterade, bortglömda och kränkta. Man är van vid att behöva kämpa för sina rättigheter, att negligeras och att inte anses värd att satsa på.

JAG är motsatsen till detta. Alla som har sin assistans här kan känna sig trygga med att kooperativet står på ens sida – oavsett vem som finns på den andra. Vi kämpar för ett gott liv för varenda en som har sin assistans här.

JAG är ingen myndighet. Assistanskooperativet styrs av assistansanvändarna och har som mål att anordna bästa möjliga personligt anpassade assistans i livets alla situationer med respekt för människovärde och integritet.

Vi följer lagar och regler och är samtidigt aktiva i påverkansarbetet för att inga nya bestämmelser ska införas som motverkar syftet med intentionerna i assistansreformen.

Rubriken på det här blogginlägget ”Det finns alltid en lösning om man hjälps åt” är ett citat från Bamse och stämmer väl in på vad assistansanvändarna i JAG tror på – att vi alla tillsammans kan göra världen lite bättre."

Läs resten av blogginlägget på hemsidan ❤

Många som har sin assistans i JAG har erfarenheter av att bli bortprioriterade, bortglömda och kränkta. Man är van vid att behöva kämpa

17/04/2026

🌟 Charlie och Meja i . 🌟

🌟En dag i Förvaltningsrätten🌟Jag heter Elias Wiestål Westerlund och är 19 år. Jag är assistansanvändare i JAG.  Mitt blo...
02/04/2026

🌟En dag i Förvaltningsrätten🌟

Jag heter Elias Wiestål Westerlund och är 19 år. Jag är assistansanvändare i JAG.

Mitt blogginlägg är skrivet på lättläst svenska.

Idag var jag i Förvaltningsrätten. Det gällde min rätt till assistansersättning.

Förvaltningsrätten är en domstol. De prövar om myndigheters beslut är rätt eller fel.

Jag tycker att mitt beslut från Försäkringskassans är fel. Därför fick jag komma till Förvaltningsrätten på förhandling. En förhandling är ett möte där jag får berätta vad jag tycker och vad som är viktigt för mig. Sen får Försäkringskassan berätta vad de tycker. De som lyssnar är nämndemän, ordförande och protokollförare. Sen får de fatta ett beslut. Det kallas för dom.
Så här var min dag i domstolen
Jag fick vara ledig från skolan och gå upp tidigt. Taxin hämtade mig och min mamma klockan 07.30. Jag ville vara stark och modig för det var första gången i domstol.

När vi kom dit var det som en flygplats. Jag fick ta av min jacka och gå igenom en säkerhetskontroll. Det pep inte och jag fick komma in. Det fick min mamma också.

Vi tittade på en skärm där det stod vart vi skulle vara. Sal 8 stod det.

Vi var i god tid och det fanns en kaffemaskin. Jag tog varm choklad. Sen väntade vi en stund.

Klockan 9 ropade de upp i högtalarna att vi skulle gå till sal 8. Jag tog med min choklad och gick dit. Jag fick sitta bredvid mamma framför fem personer. Kvinnor och män. De såg vänliga ut. Via en skärm på väggen deltog en kvinna från Försäkringskassan. Jag vinkade till henne.

Sen fick vi börja prata. Ingen annan fick lyssna. Det kallas ”stängda dörrar”.

👉Hela inlägget om dagen i förvaltningsrätten hittar du här: https://jag.se/assistans/forvaltningsratten/

Adress

Klara Södra Kyrkogata 1
Stockholm

Öppettider

Måndag 08:00 - 17:00
Tisdag 08:00 - 17:00
Onsdag 08:00 - 17:00
Torsdag 08:00 - 17:00
Fredag 08:00 - 17:00

Telefon

+46765453000

Aviseringar

Var den första att veta och låt oss skicka ett mail när JAG Personlig assistans postar nyheter och kampanjer. Din e-postadress kommer inte att användas för något annat ändamål, och du kan när som helst avbryta prenumerationen.

Kontakta Affären

Skicka ett meddelande till JAG Personlig assistans:

Dela