30/05/2026
En hjärtefråga för mig när jag haft uppdrag inom polismyndigheten. Att hitta vägar att våga prata, våga lyssna, få vara människa, få reagera på det man är med om. Hitta sätt att ta hand om sig själv och om varandra. Innan det blir till ohälsa. ❤️
Larmet: Tyst när poliser tar livet av sig
I en granskning i Svenska Dagbladet berättar ett 30-tal poliser om hur kollegor har begått självmord med sina tjänstevapen, under arbetstid, utan att det anmälts till Arbetsmiljöverket. I Kalmar län har tre poliser tagit livet av sig sedan 2023.
– En polis kanske utsätts för 300-400 traumatiska händelser under ett yrkesliv, och det är klart att det gör någonting med en människa, säger Gunnar Norgren, facklig företrädare för polisen i Region Syd.
Hör mer via länken i kommentarerna.